Jaký je film Století Miroslava Zikmunda?

Jaký je film Století Miroslava Zikmunda?

Tisk

Stoleti 200Dokument Petra Horkého Století Miroslava Zikmunda ze všeho nejvíce prozrazuje obdiv k titulnímu hrdinovi, nejen proslulému cestovali, autoru cestopisných knih i filmů (ve dvojici s Jiřím Hanzelkou), ale především statečnému člověku, který se vždy řídil svým svědomím. Proto neváhal postavit se totalitnímu režimu, jakkoli zprvu věřil v jeho reformovatelnost a dokonce vstoupil do komunistické strany. Proslulá zpráva z cesty po Sovětském svazu, která obsahovala návrhy na žádoucí změny v hospodářském i politickém systému, to jen dokládá.

 

Snímek přibližuje jak obě proslulé cestovatelské výpravy z let 1947-1950 a 1959-1964 (i když ta první začala spíše jako obchodní cesta), tak Zikmundovy osudy po jejich skončení, ať již se jednalo o období normalizace, kdy se ocitl pod dohledem Státní bezpečnosti označen za krajně nebezpečný protisocialistický živel, nebo o zasloužené pocty, jichž se mu dostalo po pádu komunistického režimu. Ve Zlíně dokonce vzniklo divadelní představení inspirované (nejen) jeho osudy.

Režisér sesbíral mnohdy unikátní obrazový materiál, když zařadil ukázky z cestopisných filmů, které Hanzelka a Zikmund během svých cest pořídili. Přenocování na vrcholku Cheopsovy pyramidy, unikátní záznamy posvátných domorodých obřadů či pobyt v blízkosti vybuchující sopky neztrácejí svou přitažlivost ani dnes. Dále spatříme vzácné rodinné záběry a dokonce vyštrachal rozhlasové - rusky namluvené - prohlášení, vyzývající, aby okupanti opustili republiku.

Nedílnou součástí vyprávění se stávají Zikmundovy deníky, vedené od snad předškolních let po současnost (občas z nich zaznějí citace), samizdatové vydání cestopisné knihy, fotografie z cest i z pobytu ve vlasti. Zikmund filmový štáb provází po svém domě, po pečlivě vedeném archivu. A režisér se občas vytasí s překvapením: jednou dojatému protagonistovi předloží jeho pradávné svatební oznámení, jindy mu zajistí předložení torza spisu, který na něho vedla Státní bezpečnost, zajíždí s ním do míst spojených s jeho životem, mimo jiné před staroměstskou radnici.

Stoleti1

Ústředním vypravěčem a komentátorem dlouhého sledu událostí se přirozeně stává sám Zikmund, místy dotazován režisérem, (jenž nijak neskrývá svou přítomnost). Všimneme si třeba jeho pozdní lítosti, že na dobře utajený svatební obřad nepozval ani vlastní rodiče. Zaznějí však svědectví i od dalších osob, ať již je Zikmundův introvertní syn nebo Ludvík Vaculík, jenž se kdysi ujal ručního kolorování map ve strojopisně vydaném cestopisu. Miroslav Zikmund, když se za normalizace ocitl mezi režimu nepohodlnými lidmi, se totiž sblížil s disidentským hnutím kolem Václava Havla a v jeho domě se často shromažďoval výkvět opozičních sil.

Století Miroslava Zikmunda se dotklo i soukromí slavných cestovatelů, zvláště pak toho, že při druhé výpravě na několik let museli opustit své malé děti. Hanzelku prý úplně vyvedlo z míry, kdy jej po návratu synek oslovil jako strýčka. Dovíme se, že Zikmund byl nejprve ženat s operní zpěvačkou Evou Zikmundovou, avšak toto manželství se rozpadlo, prý pro její věčné zaneprázdnění. (Nebo kvůli udržení pěvecké kariéry?) Pak si našel další osudovou ženu svého života, s níž by oslavil už stříbrnou svatbu (kdyby si ovšem pro svůj svazek vyžádali požehnání úřadů). Miroslav Zikmund tak zůstává i ve svých pětadevadesáti letech charismatickou, veskrze fascinující osobností, která celým filmem prostupuje jako vše proteplující zosobnění laskavého nadhledu.

Můžeme jedině zalitovat, že film je v některých okamžicích zbytečně útržkovitý, ocenil bych více pozornosti věnované některým úsekům putování, ať již to byla Jižní Amerika nebo Sovětský svaz. Jistě by ledasco mohla doplnit i Zikmundova bývalá žena Eva, některá jeho rozhodnutí nejsou uspokojivě vysvětlena - třeba ona výše zmíněná svatba, utajená i před nejbližšími rodinnými příslušníky. Jediné, čeho přebývalo a co vnímám jako rušivý nesoulad, bylo Radůzino chraplavě vřískavé prozpěvování, které vůbec nesouznělo s poklidným plynutím celého filmu.

Režisér zjevně (a rád) podléhal kouzlu Zikmundovy osobnosti, opírá se především o jeho okouzlující sebeprezentaci, aniž by nahlédl hlouběji pod příkrov rozeklaného lidského osudu, rozpjatého mezi pozice na jedné straně celostátně vážené celebrity a naproti tomu zavrženého disidenta. Doplňuji, že nenávist někdejších mocipánů sahala tak daleko, že jména obou cestovatelů nařídili vypustit i z encyklopedických příruček...

Stoleti plakat

 

Všechny filmové cestopisy Hanzelky a Zikmunda vyšly na DVD. Recenzi jsme otiskli zde - http://www.kultura21.cz/film/8888-cestovatele-jiri-hanzelka-a-miroslav-zikmund-recenze-dvd-filmexport-home-video

Století Miroslava Zikmunda
Česká republika, 2014, 97 minut.
Scénář a režie: Petr Horký, na scénáři spolupracoval Miroslav Náplava
Kamera: Pavel Otevřel
Hudba: Radůza
Střih: Petr Svoboda

Hodnocení: 80%

Distributor: Bioscop, premiéra 4. září 2014

Foto: Bioscop

( 9 hlasů )


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Komentovanou výstavu považuji za velmi důležitou součást prezentace, tvrdí malíř Jaroslav Jerry Svoboda

svoboda 200Pražský malíř Jaroslav Jerry Svoboda má za sebou řadu výstav doma i v zahraničí. Jeho díla se nacházejí v soukromých sbírkách v Číně a Holandsku, vystavoval v Kanadě a USA. Tvoří na pomezí neosymbolismu, semifigurativního expressionismu a postmodern...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

Peter Gábor v jednom kole

peter gabor 200Už dvacet inscenací, pod nimiž je podepsán jako režisér, má na svém kontě v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě Peter Gábor. Jeho prozatím poslední prací je hra nizozemských autorů Hermana Kocha a Keese Prinse Večeře, jejíž česk...


Literatura

Vzpomeňte si na Slečnu pokladní, než budete nadávat prodavačkám

slecna pokladni200V nakladatelství BizBooks vyšla kniha Nině Hořínové, známé z internetu spíše jako Slečna pokladní.

 

...

Divadlo

Stále stejný příběh – inuitská legenda ožije v „recyklované“ inscenaci

Stále stejný příběh A-Vosickova small2Orchestr BERG a PONEC – divadlo pro tanec otevřou v úterý 5. září 2023 novou sezónu premiérou hudebně-taneční inscenace Stále stejný příběh. Renomovaná choreografka Mirka Eliášová a špičková ...

Film

Filmové plakáty v průběhu věků
ImagePrvní filmoví diváci se zrodili na sklonku 19. století - a již tehdy je na projekce kraťoučkých, tehdy ještě samozřejmě němých filmečků lákaly sytě barevné plakáty, které slibovaly úžasný zážit...