Tři bratři se vydali hledat nevěsty

Tři bratři se vydali hledat nevěsty

Tisk

Tri bratri 200Na počátku bylo i z televize známé jevištní pásmo pro děti, poskládané z hudebních variací na čtyři známé pohádky - o Šípkové Růžence, o Červené Karkulce, o Marušce s dvanácti měsíčky a o Budulínkovi. Hudbu složil Jaroslav Uhlíř, texty k písničkám přičinil Zdeněk Svěrák. Nyní se režisér Jan Svěrák - za scenáristické podpory svého otce Zdeňka - rozhodl přenést pohádky na filmové plátno. Tak vznikl snímek Tři bratři.

 

Autoři dumali, jak nejlépe by mohli propojit pohádkové příběhy, než si uvědomili, že ve třech z nich vystupuje dívčí hrdinka (byť Karkulka sotva může pomýšlet na vdávání) a že by tudíž postačilo doplnit tři nápadníky, kteří by se o ně ucházeli. Tak vznikla trojice bratrů, kteří se vydali do světa, aby se nejen polepšili a zbavili svých zlozvyků, ale především si našli nevěsty. Tím ovšem vypadla pohádka o Budulínkovi, která tuto oporu postrádala. Navíc byla připsána postava kronikáře a vypravěče v jedné osobě (Zdeněk Svěrák), který příběhy nejen provází a komentuje je, ale navíc oslovuje publikum, děti se na filmovém plátně dokonce objevují v siluetě, aby svými reakcemi, zejména ručkami zdviženými k hlasování, rozhodovaly o dalším průběhu děje.

Původní ztvárnění je dílem hravé, dílem naivistické svým výrazovým minimalismem, prodchnuto radostí z muzicírování za aktivní účasti dětského publika. Film původní rozměr převzal, avšak s rozhodnutím opatřit ji výpravností a triky. Odehrává se tudíž na vesnickém statku, na královském sídle, v lese i na zasněžené pustině, nechybí tam ani chatrč v mokřinách.

Tri bratri1

Pozornost upoutává trikovými záběry planých růží bleskurychle oplétajících zámecké budovy, případně jabloně rozkvétající i vzápětí poseté dozrálými plody uprostřed třesuté zimy. Ovšem loutka (vele)vlka ohrožujícího Karkulku je - i díky své chrchlavé mluvě a prodloužené zubaté tlamě podobné krokodýlí - spíše směšná než děsivá. Ostatně jedině v pohádce o Červené Karkulce zvířátka mluví lidským hlasem, nikde jinde.

Nepodařilo se jednotlivé příběhy spojit do jednotného syžetového toku. Každý se osamostatňuje do jakési minipovídky, občas prolínán rámující rovinou tří bratří. Ti nejprve postupují společně, ale v okamžiku, kdy pomýšlí na ženitbu, se jejich cesty rozcházejí, aniž by se jakkoli protnuly. Muzikálová poloha, do které se noří zejména "dívčí" příběhy, je však prostoduchá, nenápaditá. Ani Svěrákovy popěvky, ani Uhlířovy melodie je nedokáží s potřebnou dramatickou silou ozvláštnit. Syžetové opracování se veskrze pasivně přidržuje výchozího syžetového rozvržení (snad jedině zvrat, když rozříznutý a pak znovu sešitý vlk skončí jako hlídač rodinného krbu, trochu překvapí).

Protože jádro dění je velice zahuštěné, okrouhané na samotnou dřeň a navíc nesené toliko písničkami, režisér se pokouší vnášet atrakce odjinud. Vypomáhá si přepjatou hereckou modelací jednotlivých postav (jako kdyby se inspiroval troškovským pitvořením) a jejich rádoby komickým počínáním. Nic jiného nezbývá, když jednotliví protagonisté jsou rozkresleni jednorozměrně, podobni postavám z papundeklových televizních inscenací. Sázka na populární tváře jaksi selhala.


Vládne tu pouhá bezobsažná šarže. Vojtěch Dyk bez jakékoli osobitosti představuje zbrklého, ustavičně pospíchajícího Pepu, jenž několikrát upadne či se praští do hlavy, než získá Marušku (Sabina Rojková). Místy chroptivý Tomáš Klus ztělesnil nepozorného Jana, jenž ustavičně ztrácí či zapomíná důležité předměty, ale nakonec se přece jen proseká do zámku, aby polibkem probudil Růženku (Kateřina Kosová). Až maňáskově klátivý Zdeněk Piškula se ujal nerozhodného Matěje, jenž si vyhlédne Karkulku (Lucie M. Šťouračová), rozhodnut počkat, až dospěje.

Tri bratri2


Otec tří bratrů, v němž poznáme Oldřicha Kaisera, si zase s oblibou a praskavě prolamuje prsty. Dobrotivý, ale strašlivě zapomětlivý král Davida Matáska se pak ocitá za hranou významově zcela vyprázdněné karikatury. A konečně musím zmínit více směšnou a popletenou než zákeřně hrozivou čarodějnici Jiřího Lábuse, ze všeho nejvíce připomínající Babu Jagu z Mrazíka. Vůbec nesouzní se zlomyslným, naštvaným zlem, které si nelze udobřit.


Tři bratři, nasnímaní dosti bezpříznakově Vladimírem Smutným, se tak řadí mezi slabší české pohádky. Každopádně náleží mezi nejméně zdařené Svěrákovy projekty, a to jak scenáristickým podkladem, tak po inscenační i vypravěčské stránce. Volně řazené výjevy postrádající gradaci se únavně a těžkopádně sunou od jednoho zauzlení k druhému, aniž by docílily sebemenšího odlehčení - slaboduchá komika plyne výhradně ze šklebného uchopení postav a jejich počínání. Jako kdybychom sledovali televizní zpěvánky (a tanečky), zasazené do unyle načrtnutých pseudoreálných pohádkových kulis.

Tři bratři
Česká republika/Dánsko, 2014; 99 minut
Námět a scénář: Zdeněk Svěrák
Režie: Jan Svěrák
Kamera: Vladimír Smutný
Hudba: Jaroslav Uhlíř, Michal Novinski
Střih: Alois Fišárek
Kostýmy: Simona Rybáková
Choreografie: Jana Hanušová, Niclas Bendixen
Hrají: Vojtěch Dyk (Pepa), Tomáš Klus (Jan), Zdeněk Piškula (Matěj), Oldřich Kaiser (otec), Jiří Lábus (čarodějnice), Kateřina Kosová (Růženka), Lucie Maria Šťouračová (Karkulka), Ivana Chýlková (macecha), David Matásek (král), Zuzana Norisová (královna), Gabriela Míčová, Alena Doláková, Bolek Polívka
Premiéra 14. srpna 2014
Distributor: Bioscop

Hodnocení: 30%

Foto: www.3bratri.cz
www.bioscop.cz
Foto: copyright  BIOGRAF JAN SVĚRÁK


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

MUDr. Jan Hnízdil vydává svou knihu i na Slovensku: Není v ní nic, co byste nevěděli

hnozd200Léčí svým celostním přístupem k pacientovi. Zdraví netvoří jen tělo, ale především duše, styl života a to, jakým způsobem sami se sebou zacházíme. Když ale necháme vzletných slov, můžeme MUDr. Jana Hnízdila charakterizovat jako člověka, který se svým...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

V šedesáti letech zpátky do ringu

zpatky do ringu 200Film Zpátky do ringu (2013) je velmi originální od začátku do konce. Není zrovna obvyklé, aby lidé na sklonku svého života chtěli zápasit v ringu, a přitom ani jednou neusnuli. Jenže staré křivdy dokážou rozpumpov...


Literatura

Vladimír Kafka: Život naživo

zivot200Jak spletité a nesmírně těžké mohou být životní křižovatky? O strachu ve chvíli, kdy nás dožene nepřízeň osudu, ohrožení života a úzkost z každého dalšího dne. Autor je spisovatel, malíř a léčitel a především velmi moudrý muž, který má dar vyprávět. Kni...

Divadlo

Městské divadlo Mladá Boleslav uvede premiéru mystické komedie Hotel mezi dvěma světy

premiera200Hru francouzsko-belgického autora Erica - Emmanuela Schmitta Hotel mezi dvěma světy uvede v pátek 21. dubna Městské divadlo Mladá Boleslav. Inscenaci, která se hraje v překladu Michala Lázňovského, režíruje Petr Mikeska.

...

Film

SLADKÝ ŽIVOT: Nová komedie od tvůrců hitu Ženy v běhu

sladky zivot200Dne 14. března bude mít v kinech premiéru komedie SLADKÝ ŽIVOT, která vznikla pod vedením producenta a režiséra Tomáše Hoffmana. Nyní se představuje prostřednictvím traileru a filmového plakátu.

...