Kdo natropí nejvíce hloupostí?

Eva perexDivadlo Na Fidlovačce frčí letošní sezonu na „prvorepublikové“ vlně, a tak není divu, že přidalo na svůj repertoár vedle britské konverzačky z 20. let i oblíbenou českou retro komedii Fan Vavřincové Eva tropí hlouposti.

Spisovatelka Fan Vavřincová byla průkopnickou autorkou předloh pro filmový a televizní průmysl. Nejprve filmaři přivedli na plátna kin její crazy komedii Eva tropí hlouposti a o několik desítek let později vytvořili pro televizní obrazovky i první sitcomový seriál Takovou normální rodinku. Nejen kvůli těmto prvenstvím se dramaturgie Divadla Na Fidlovačce rozhodla přenést spisovatelčinu prvotinu také na divadelní prkna, na kterých se pohyboval i Oldřich Nový (filmový představitel Michala).

eva1

Michal Nor se vrací po dlouhé době strávené v cizině zpátky domů za svou tetou a mladší sestrou, když se mu v automobilu zjeví krásná dívka, která stejně rychle i zmizí. Okouzlený Michal zatím ještě netuší, že ona tajemná dívka, je novou sousedkou tety Pa. To Michalova sestra Eva má o nových sousedech zcela jasno, a tak se vydává za jejich novou sekretářku, aby získala pro svou tetu k narozeninám recept na Záhorskou růži. V domě Záhorských se Eva seznámí s elegantním a šarmantním doktorem Strážným, který skrývá nejedno tajemství o svém pravém já. A aby toho nebylo málo, tak se do záměny identit nakonec zaplete i Michal, který se začne vydávat za italského hraběte, aby ochránil Elišku před dotěrným ctitelem Fredym a zároveň získal její srdce.

eva3

Kdo se chystá do divadla na věrnou kopii slavného Fričova filmu, bude jistě (ne)mile překvapen. Tvůrci (Pavel Šimák a Petr Vydra) představení se totiž drželi převážně předlohy knižní a nikoli té filmové. Z těchto důvodů není Michalův hrabě Angličan nýbrž Ital, Eliščin nápadník se nejmenuje Zdeněk ale Fredy a ke změně dochází i v rodinných vztazích u Záhorských - Kolínských (Eliška není dcerou Emílie a Tomáše, ale je jejich neteří). Avšak přes tyto drobné změny neztrácí inscenace tempo, logiku, lehkost a hlavně kouzelný a hravý humor.

eva2

Příjemnou atmosféru starých dobrých časů dotvářejí též kostýmy Blanky Tesařové a variabilní scéna Pavla Boráka, která umožňuje být v domě tety Emílie a zároveň i v pokoji tety Pa, aniž by muselo docházet ke složitým přestavbám.

Hlavní představitelku Evu ztvárnila Marie Doležalová, která převážně hraje ostýchavé a introvertní postavy. Tentokrát však dostala příležitost si na jevišti pořádně zařádit, a tak toho plně využívá. Eva v jejím podání je roztomile nešikovná a nesmírně hyperaktivní. Jejímu chování je tím pádem podřízena také mluva. A protože si Tvůrci dali za cíl, že se v této dobovce bude dbát na určitou úroveň mluvy, měla by Marie maličko zpomalit Evinu rychlomluvu, aby jí bylo dostatečně rozumět. Jinak svou postavu zvládá s naprostou lehkostí a dokáže pohotově a vtipně reagovat i na divákův neustále zvonící mobilní telefon.

Protože se děj nesoustřeďuje pouze na Evu, dostávají velký prostor i ostatní herci a jejich cit pro komediálnost. Proto třeba také Evinu ztřeštěnost trumfl její „zodpovědnější“ a „rozumnější“ sourozenec. Starší bratr Michal, kterého hraje Denny Ratajský, totiž není žádným sucharem ani vzorem distingovaného chování, jako je tomu v případě filmového Michala Oldřicha Nového. Ratajského Michal je totiž natolik bláznivě zamilován do slečny Elišky, že jde všechna serióznost stranou. Není divu, Eliška Anety Krejčíkové je krásné a něžné stvoření, které diváka zaujme i po pěvecké stránce. Zpěv ale nedělá problémy ani dalším členům ansáblu. Po stránce herecké si vedle výše zmiňovaných kolegů vedou velmi dobře také David Hák (dotěrný ctitel Fredy), Martina Randová (teta Emílie), Ludmila Molínová (teta Pa) či Zdeněk Maryška (Eliščin otec).

Komedie Eva tropí hlouposti je další povedenou inscenací Divadla Na Fidlovačce, která svým humorem a lehkostí pohladí diváky po duši a zároveň polechtá i jejich bránice.

Eva tropí hlouposti

eva