Hamlet ze Švanďáku není žádná historická plačka

hamlet perexNení Hamlet jako Hamlet. O tom ví své i Švandovo divadlo na Smíchově, které od prosince 2013 uvádí na své hlavní scéně jednu z nejhranějších Shakespearových tragédií ve zcela netradičním pojetí režiséra Daniela Špinara.

V uměleckém životě každého režiséra i herce se najde období, v kterém daný umělec přímo lační po osobní realizaci, kterou spatřuje v režii hamletovské tématiky či ve ztvárnění titulní role kralevice dánského. Většinou to bývá etapa, kdy je umělec natolik herecky či režijně vyzrálý, že dokáže pochopit a uchopit celou problematiku díla a do detailu vykreslit psychologii postavy. Pokud ale zajdete do Švandova divadla, zjistíte, že představení Hamleta dokáže fungovat i bez těchto zažitých konvencí.

hamlet 5

I přesto, že je děj této tragédie ve všeobecném povědomí, raději ho jen pro orientaci v kostce nastíním. Dánské království zahalené do černého flóru se ještě nevzpamatovalo ze smrti svého krále Hamleta a už se chystá na svatební veselku královny Gertrudy s Hamletovým bratrem Claudiem. Mladý kralevic Hamlet ale nese smrt svého otce velmi těžce, a tak odmítne účast na této vyčpělé kratochvíli. Když Hamleta navštíví duch jeho otce a poví mu o Claudiově zradě, rozhodne se vymyslet plán vhodné pomsty. Pod rouškou bláznovství pak začne rozkládat nové rodinné uspořádání i vztah s milovanou Ofélií. Odplata nabývá takového rozměru, že se kromě potrestání viníka schyluje i ke konci, který nevěstí žádný happy end.

hamlet 4

Upřímně, nemám ráda moderní pojetí klasických děl. Výsledek totiž nebývá vždy uspokojivý a inscenace se spíše řítí do velkého průšvihu než na pomyslný vrchol hitparádního žebříčku. Jedinou výjimku většinou ráda udělám u nadčasových dramat Williama Shakespeara. Především tragédiím moderní pojetí vysloveně sluší. Proto jsem také po zhlédnutí Špinarova Hamleta v překladu Jiřího Joska výskala radostí. Daniel Špinar zbavil inscenaci Hamleta historického a nedotknutelného vakua a zasadil děj do současného prostředí dánské honorace. Navodil tím atmosféru tolik oblíbené severské rodinné tragédie. Zpočátku se však než o tragédii jedná spíše o komedii. Hamlet se svým přítelem Horaciem dovádí jako malé dítě a v přestávce si pro načerpání nových sil vychutná dobře ubaleného jointa.

hamlet 3

V Hamletově bláznovství pak komické prvky gradují převlekem za medvěda a inscenováním divadelního představení, které mu sehrají rodinný příslušníci, Ofélie a její otec kancléř Polonius. Dalším vynikajícím a zároveň perfektně fungujícím prvkem prvního dějství je navození nadpřirozena, z kterého až mrazí. V druhé polovině představení už vše spěje k tragédii a graduje veškeré Hamletovo, Oféliino a zčásti i Gertrudino šílenství. Děj se také stává více psychologickým a sevřenějším. Hamletovská tragikomedie končí velmi netradičním závěrem, který potěší především fanynky Patrika Děrgela. A i když je Hamlet pojat komičtěji a současněji, rozhodně se z něj nevytrácí původní myšlenky.  Kromě dobře provedené režie nemohou nezmínit i bravurně promyšlenou scénu Ivy Němcové, která chladnými tapetami, kabinetními fotografiemi a vitrínami připomíná určitou servilnost a dávno zašlou slávu rytířského chování.

hamlet 2

Co se týče hereckých výkonů, nelze než jen chválit, chválit a chválit. Všech devět herců odvedlo vynikající výkon. Titulní role Hamlet ztvárnil Patrik Děrgel a řadí se tak mezi nejmladší představitele dánského prince. V jeho pojetí je Hamlet „obyčejný“ kluk, který je otcovou smrtí vržen do světa plného intrik, zloby a lží. Se svými niternými běsi se šeptavým hlasem svěřuje do zpovědního mikrofonu. Ofélii hraje jako vždy přesvědčivá Zuzana Onufráková. Šílenství v jejím podání pravděpodobně nepřekoná ani pacient bohnické léčebny.  Za Zuzanou nezaostává ani další zástupkyně něžného pohlaví Petra Hřebíčková, která se ujala Hamletovy labilní a fetem otupělé matky Gertrudy. Nepřehlédnutelný byl také Miroslav Hruška v roli Polonia.

hamlet 1

Hamlet se mi nikdy nejevil jako kladný hrdina, kterého bych měla nějak litovat. Jeho styl pomsty mě vždy neskutečně iritoval a jeho bláznovství jsem nikdy nedokázala pochopit. Po zhlédnutí Špinarovy verze, se mi stalo Hamletovo jednání srozumitelnější. Především i proto, že je inscenace tak trochu výpovědí o naší době. Díky tomu by si inscenaci Švandova divadla neměli nechat ujít mladí i postarší diváci.

Název: Hamlet

Uvádí: Švandovo divadlo
Režie: Daniel Špinar
Autor textu: William Shakespeare
Hrají: Patrik Děrgel, Kamil Halbich, Petra Hřebíčková, Miroslav Hruška, Filip Čapka, Zuzana Onufráková, Marek Pospíchal, Tomáš Kobr, Jaroslav Šmíd, Matouš Filcík, Artur Mirakjan, Pavel Pecina, David Schaffer
Premiéra: 7. prosince 2013

Nejbližší představení: čtvrtek 13.3.2014 od 19:00 hodin, dále 28.3., 2.4., 14.4....

Soutěž o vstupenky na představení 28.3.2014: ZDE

Národní divadlo

Václav Vydra: „Budu jezdit a věnovat se koním, dokud budu schopen nasednout.“

altDo letních dní vám přinášíme rozhovor s populárním hercem a chovatelem koní, Vaškem Vydrou. Dozvíte se v něm například, jak vzpomíná na pořad StarDance, či jaký má vztah k vaření.

...

Národní divadlo Brno, Národní divadlo Brno

BALETNÍ KARAFIÁTOVI BROUČCI V ÚSTÍ NAD LABEM

Broucci plakat 200Po 13 letech se v Severočeském divadle v Ústí nad Labem představili v premiéře 6.10 2013 v 15 hodin Karafiátovi Broučci. Pohádkový příběh o lásce, pochopení i naději napsal Jan Karafiát (1846-1929) v...

Tajemná komnata byla znovu otevřena

HP2 perPodruhé se společně s Harrym a jeho přáteli ocitáme za branami bradavického hradu. I tentokrát v novém kabátku, který má na svědomí Jonny Duddle spolu s nakladatelstvím Albatros Media. Harry má za sebou nejhorší narozeniny svého života, a aby toho neby...

Festival DIVADLO: demonstrace v Rusku, válečné Japonsko i Ingmar Bergman

ljud invasionMezinárodní festival DIVADLO oslaví od 12. do 20. záři v Plzni dvacáté narozeniny. V hlavní části připravil pro návštěvníky do 16. září přes 40 představení předních zahraničních a domácích divadel, v rámci epilogu pak 17. ...

Vybíjená je natočena, film představuje první ukázky

vyb 200Režisér Petr Nikolaev se vrátil ke komediálnímu žánru a opět podle jednoho z bestsellerů Michala Viewegha. V průběhu srpna a září 2014 natáčel novou českou komedii VYBÍJENÁ podle Vieweghovy stejnojmenné knihy.

...