Lednová premiéra HaDivadla - Maryša, krojovaná revolta v režii Lukáše Brutovského
Banner

Lednová premiéra HaDivadla - Maryša, krojovaná revolta v režii Lukáše Brutovského

Email Tisk

Marysa perexHaDivadlo uvedlo ve dnech 10. a 11. ledna v první a druhé premiéře inscenaci hry Aloise a Viléma Mrštíkových Maryša v režii mladého slovenského režiséra Lukáše Brutovského. V hlavní roli se v alternaci představily Erika Stárková (10.1.) a Sára Venclovská (11.1.).

 

 

Inscenace legendární národní hry bratří Mrštíků je druhou premiérou letošní sezóny HaDivadla, která se nese ve znamení hrdinů a monster oživovaných skrze současné interpretace klasických titulů. Po čechovovské variaci Sežereš sám sebe (Platonov) se tedy pozornost uměleckého souboru HaDivadla v čele s hostujícím režisérem Lukášem Brutovským upírá k „národní hře národem mnohokrát interpretované“. Avšak „kde končí národ a začíná hra.. ?“ ptají se tvůrci nové inscenace. A je Maryša hrdinkou osamělé vzpoury nebo chladně vraždícím monstrem?

„ Když si na chvíli odmyslíme vesnické milieu hry, zjistíme, že myšlení a základní problémy postav stále komunikují. Maryša je kromě toho hrou o tvrdohlavé revoltě vůči tvrdohlavosti, o nonkonformismu, o protestu vůči zažitému pořádku, jehož pragmatismus hraničí s cynismem. Nás zajímá, jestli má tato vzpoura nějaký smysl ,“ popisuje hlavní téma nové inscenace režisér Lukáš Brutovský.

marysa K 1V roli Maryši Erika Stárková

Brutovského krojovaná revolta, v níž se kromě alternace v rolích Maryši a Rozáry (Erika Stárková/Sára Venclovská) dvojí také vedlejší role Strouhala a Rekruta (Marián Chalány/Jiří M. Valůšek), je inscenací, které nedominují postmoderní či post-postmoderní scénická řešení. Maryša v pojetí Brutovského jde především zpět ke kořenům původního dramatického textu, bez klišé a příkras národní inscenační tradice. Výsledkem je minimalistická, syrová a herecky exponovaná inscenace, v níž se představí celý herecký soubor HaDivadla a několik hereckých hostů včetně dětských herců.

marysa K 2V roli Maryši Sára Venclovská

Alois a Vilém Mrštíkovi: Maryša
Maryša podléhá mechanizmům společnosti, ve které žije, a spoluvytváří je. Je obětí tvrdohlavosti a tvrdohlavě trvá na oběti. Je hrdinkou proti svojí vůli a z vůle boží vražedkyní. Je zarputilost, která ji ovládá, dědičná, nebo je výrazem silné osobnosti? A vražda, kterou dnes ráno spáchá, je logickým vyústěním okolností nebo morálním apelem pro další generace diváků a účinkujících? Národní hra národem mnohokrát interpretovaná. Kde končí národ a začíná hra?

Režie: Lukáš Brutovský
Dramaturgie: Miro Dacho
Premiéra: 10. a 11. ledna 2014
Termíny nejbližších představení: 27.1.2013, 14.2.2013, 26.2.2013

Zdroj informací a foto: www.hadivadlo.cz


 




Hledáme do týmu...

Přihlášení



Anketa

Národní divadlo


Partneři

Hledat

Aktuality

Městská divadla pražská

Z archivu...

Čtěte také...

Tragédie Kapuletů a Monteků navléknutá do baletních střevíců

romeoajulie 200Kdo by neznal nejslavnější příběh všech dob, který pojednává o zamilované veronské dvojici, jejíž láska se kvůli nepřátelství dvou vlivných rodin dočkala tragického konce. Jen málokdo si už ale dokáže představit, že by tato tragédie mohla ...


Literatura

Mrazivou hrůzu přináší kniha Paříž - Katakomby

katakomby200Nakladatelství XYZ nás chce v září postrašit napínavou knihou Jeremyho Batese Paříž katakomby, ve které si bude muset nesourodá skupinka mladých sáhnout na samé dno, aby přežili. Podaří se jim to?

 

 ...

Divadlo

Přípravy prvního ročníku Noci divadel jsou v plném proudu

200divVíce než 80 souborů a divadel z 21 českých a moravských měst se rozhodlo zapojit do projektu Noc divadel 2013. Sobota 16. listopadu 2013 se tak stane dnem otevřených divadel a výjimečných zážitků. Akce proběhne souběžně v 11 evropských zemích – poprvé také...

Film

Zkrocení slizkých duchů

altFilm Krotitelé duchů byl uveden už v roce 1984, a přestože se o podobných příbězích u nás tenkrát téměř nevědělo, vznikl v podstatě jako odpověď na tehdy už velmi různorodé filmy o hrdinech. Krotitelé duchů jsou jiní ...