Jubilejní 20. ročník divadelního festivalu Zlomvaz je „IN PROGRESS“
Banner

Jubilejní 20. ročník divadelního festivalu Zlomvaz je „IN PROGRESS“

Zlomvaz 200Ve dnech 8. – 11. 5. 2013 v Praze proběhne již 20. ročník divadelního festivalu ZLOMVAZ, který pořádá Divadelní fakulta AMU. Tradičně jej organizují studenti katedry produkce, jejichž cílem je prohloubení spolupráce mezi vysokými uměleckými školami v Čechách a na Slovensku. Na adrese Karlova 26 se letos kromě „domácích“ setkají také posluchači Janáčkovy Akademie múzických umění v Brně (JAMU), Vysoké školy múzických umení v Bratislavě (VŠMU), Akadémie umení Banská Bystrica (AKU) a svou inscenací přispějí i absolventi Akademie Teatralne Im. Aleksanda Zelwerowicza ve Varšavě (AT).

Letošní ročník s příznačným podtitulem „IN PROGRESS“ se stejně jako ten loňský odklání od tradiční soutěžní podoby festivalu a zaměřuje se spíše na tvůrčí proces než konečný výsledek. Cílem je nejen prezentovat tvorbu jednotlivých škol, ale především se vzájemně inspirovat, sdílet zkušenosti a odlišné metody práce. Stěžejním bodem programu proto budou tento ročník workshopy z různých divadelních oborů. Programovou novinkou jsou tzv. „Progressky“ – prezentace a workshopy jednotlivých kateder DAMU, otevřené hodiny partnerských škol, 3D scénické čtení Dilia, kolokvium děkana a další. Progressky jsou určeny pro každého, koho zajímá, jak divadlo vzniká, jak funguje a kde se inspiruje. Již tradičně je součástí festivalu bohatý off program. Kromě koncertů (Olats Otesoc, Sometimes orchestra, Snaha…), tanečního maratonu, baru na střeše se můžete těšit na turnaj ve Woodkopfu či letní kino.

Zlomvaz 2013 je součástí projektu Sdílený Prostor ve spolupráci s Pražským Quadriennale, s jehož pomocí proběhnou i umělecké dílny vedené českými i zahraničními profesionály.

Dvojice působící v Amsterdamu - Julian Hetzel, výzkumník nových forem performačních umění a divadla, a Michele Rizzo věnující se otázce sebeprezentace za využití výtvarného umění, hudby a tance - zve na svůj workshop ANY/BODY. Ten se bude zabývat nejrůznějšími způsoby přeměny v rámci představení. Účastníci budou prostřednictvím fyzických úkolů a cvičení zkoumat strategie typu napodobení, přivlastnění nebo zcizení. Ve veřejném prostoru se budou věnovat fenoménu překrývajících se realit.

Zlomvaz 1

Holandská režisérka Lotte van den Berg s účastníky své dílny: hrát zakázáno/shromáždění diváků připraví představení vytvořené z pohledu diváka. Na počátku tohoto projektu stála otázka: „Nakolik si uvědomujeme roli, kterou ve světě hrajeme?“ Odpověď na ní Lotte hledala prostřednictvím workshopů na nejrůznějších místech (Jeruzalém, New Yorku, Utrecht, Maribor) – každé z měst vždy ovlivnilo výsledek a dalo mu novou scénografii, specifické diváky a novou dramaturgii. Jistě bude zajímavé sledovat, jak dopadne výstup pražského zkoušení.

České umělce zastupuje výtvarník Tomáš Svoboda, jež kombinuje literaturu, divadelní scénografii i film v galerijních instalacích zaměřených na alternativní formy narace. Jeho seminář Slovo jako kulisa se bude snažit prozkoumat, zda lze použít text jako prostředek při tvorbě scénografie.

Nadšence pro technické obory potěší workshop, který povede světová špička v lightdesignu Henkvan der Geest, ale na své si přijdou i zájemci o nahlédnutí do nitra jednotlivých kateder, které umožní dílny s jejich pedagogy.

Zlomvaz 2

Letošní téma festivalu orientováno především na proces vzniku ovlivnilo i výběr inscenací. Divadelní přehlídka bude dělena do tří dramaturgických linií. Tu první tvoří absolventské inscenace zúčastněných škol. Mezi nimi bude i banskobystrické nastudování jednoho z nejzajímavějších postdramatických textů Martina Crimpa – Pokusy o její život, nebo netradiční zpracování klasiky – Výnosné místo A. N. Ostrovského z bratislavské VŠMU. Domácí scénu divadla DISK bude reprezentovat jevištní báseň Svěcení jara, kterou se studenty alternativního a loutkového divadla na půdorysu stejnojmenného baletu Igora Stravinského nazkoušela režijní dvojice SKUTR (Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský). Absolventi katedry činoherního divadla uvedou pozoruhodné dokudrama Otcizení.

Druhá linie se bude věnovat dalším zajímavým inscenacím a projektům vzniklým v rámci školy, ale i z vlastní iniciativy studentů. Uvidíme tak klauzurní představení Klaunské drobky posluchačů studijního programu klaunská scénická a filmová tvorba z brněnské JAMU, nebo ambiciózní pokus o dramatizaci deníků Pavla Juráčka – Deník 1959 – 1974, který má na svědomí studentský soubor Tygr v tísni vzniknuvší na pražské DAMU.

Zlomvaz 4

Třetí linie je experimentální a obsahuje klauzury, které za normálních okolností nejsou určeny k veřejné prezentaci. Umožní tak sledovat zajímavé vzdělávací metody dané školy nebo pedagoga. Ukázky budou z velké části doprovázeny komentářem pedagoga, následnou diskusí, či popřípadě workshopem pro ostatní účastníky festivalu. V rámci tohoto oddílu se předvede projekt druhého ročníku alternativního a loutkového herectví 9x On My Shoulders pod vedením Petry Tejnorové. Jejich zadáním bylo napsat krátký text, který by svědčil i o nich samotných. Každý ze studentů pak měl svou povídku zrežírovat s pomocí svých spolužáků.

Budova pražské DAMU na čtyři květnové dny uvítá studenty ostatních vysokých uměleckých škol. Zásluhou letošní absence soutěžního programu se z ní však nestane kolbiště múz, ale přívětivé hnízdo, v němž se studenti před svým uměleckým vzletem budou moci obohatit o zkušenosti svých kolegů. Setkávat se s nimi budou mít příležitost během hlavní přehlídky, ale i pestrého off programu. Plánují se i happeningy, jejichž úkolem bude osvobodit divadelní rej z útrob školy a vnést jej do přilehlých ulic.

Zlomvaz 5

Pod organizační taktovkou katedry produkce se do festivalového dění zapojí většina studentů. Proběhne prezentace herecké a režijní práce, ale ve spolupráci s hosty příchozích škol se ZLOMVAZU zúčastní i teoretické obory, které veškeré aktivity zreflektují ve festivalovém deníku Obratel.

20. ročník ZLOMVAZU s podtitulem IN PROGRESS slibuje nahlédnutí do tvůrčích procesů, jež vedou k rozvoji mladých umělců. Přijďte se tedy podívat, dozvědět se více a vybrat si komu budete do budoucna držet palce a přát ono pověstné: ZLOMVAZ!

Více na: http://www.zlomvaz.cz/2013/


 

Přihlášení



Banner
Národní divadlo - Představení

Rozhovor

Vladimír Brabec: Conneryho miluju, ale naštval mě, pacholek! (2.část )

Brabec perexVyprávění Vladimíra Brabce pokračuje a vy se dozvíte, jak se stalo, že nocoval na italském hřbitově mezi nebožtíky, že chystá knihu, proč ho naštval Sir Thomas Sean Connery, o čem si popovídal s Mastroiannim a proč Jack Lemmon nepřijel do Karlo...

Hledat

Chaty s osobností

Z archivu...

Čtěte také...

Rok 2084? Vše pod kontrolou, i sex

DRPWinstona Smitha byste na ulici snadno přehlédli. Jak by taky ne, když je to jenom obyčejný pracovník na ministerstvu, co si svědomitě plní své povinnosti. Prostě normální nezajímavý muž, řekli byste si, ale neměli byste pravdu. Winston totiž žije v roce 2084 a je...


Literatura

Živoucí kruh Jana Bílého přináší ohromně zpracované téma

zivoucikruh perexTěžko hledat slova pro dílo, které Jan Bílý napsal při svém krátkém pobytu na Krétě. Věnoval se tentokrát tématu cyklického času a nejrůznějším dávno zapomenutým i notoricky známým rituálním svátkům (Vánoce a Velikonoce nevyjímaje) a z ...

Divadlo

Arnošt Goldflam připravuje neotřelou tragikomedii Happy End

Happy End 200Režisér a dramatik Arnošt Goldflam připravuje v Divadle Rokoko neotřelou tragikomedii Happy End izraelské dramatičky Anat Gov, která v její zemi vzbudila velký rozruch. Otevřeně se totiž zabývá chorobou, která se dnes nějakým způsobem dotýká ...

Film

Skleněný pokoj: Jednoduchost, funkčnost a mnoho světla

Skleneny pokoj perexKdysi, při návštěvě Brna, jsem měla tu čest, vidět vilu Tugendhat v jarním období. Tehdy jsem ještě nevnímala detaily, ale i tak ve mně zůstalo slovo „funkcionalismus“ viset dosud, a vila je jeho první asociací v mé mysli. Jmenuje s...