ANTIKÓDY – LATERNA MAGIKA PŘIVÁDÍ NA NOVOU SCÉNU VÁCLAVA HAVLA
Banner

ANTIKÓDY – LATERNA MAGIKA PŘIVÁDÍ NA NOVOU SCÉNU VÁCLAVA HAVLA

antikody200Laterna magika obohacuje letos repertoár Nové scény Národního divadla již o druhou inscenaci. Ve spojení s tvůrčím týmem mladých profesionálů a ve spolupráci s Knihovnou Václava Havla vznikla inscenace Antikódy. Vychází z vizuální poezie Václava Havla a důležitou roli v ní hrají nejmodernější technologie a tanec.

 

Od doby prvního veřejného představení v roce 1958 v Bruselu udivovala Laterna magika celý divadelní svět originálními inscenačními principy a přinášela progresivní postupy v propojení divadelní technologie, projekce a živé herecké a taneční akce. Nyní se už jako součást Nové scény ND znovu silně hlásí k tradici inovativního uměleckého tělesa, vrací se k aktivnímu dlouhodobému vývoji nových projektů a přistupuje ke spolupráci s novými tvůrci a uměleckými platformami na poli multimediálního divadla.

„V minulém roce jsme oslovili několik tvůrčích týmů se zadáním krátké scénické studie na dané téma, které měly ukázat další směr při hledání nových inscenačních postupů, forem, technologií a tvůrčích přístupů. Na konci tohoto zadání stojí Antikódy – inscenace, která by zároveň měla položit základy novému směřování Laterny magiky. Jako součást Nové scény a Národního divadla by měla Laterna magika nabízet kromě osvědčených inscenací také kvalitní současný repertoár, který osloví nejen zahraniční návštěvníky Prahy, ale i domácí publikum,“ říká Štěpán Kubišta, ředitel Nové scény ND.

antikody3

Braňo Mazúch spolu s Danem Gregorem, Věrou Ondrašíkovou, Stanislavem Abrahámem a Michalem Nejtkem svěřují hlavní roli ve vizuálně-pohybové inscenaci Antikódy nejnovějším multimédiím a zahajují tak cestu Laterny magiky 21. stoletím.

“Havlovy typogramy mě oslovují svou jednoduchostí, hravostí, promyšleností, vnitřním pohybem a dynamikou; na jedné straně ornamentálností, ale na druhé také minimalismem. Většinu typogramů lze považovat za živou strukturu s vlastním příběhem. A právě přenést tyto příběhy do scénických situací bylo naším úkolem,” uvádí režisér inscenace Braňo Mazúch.

antikody5

Klasický předtočený filmový materiál, typický pro inscenace Laterny magiky, je v Antikódech nahrazen projekcí a zvuky, které vznikají naživo. Inscenátoři přinášejí do laterny magiky tzv. realtime tracking – detekování lidí nebo objektů v předem určených zónách – prostředí scény tak v reálném čase přirozeně obrazem nebo zvukem reaguje na pohyb tanečníků na scéně. “Vizuální poezie a poetika Laterny magiky mají ve své podstatě k sobě hodně blízko a myslím, že to byla logická volba, že dramaturgie Nové scény zvolila právě tuto inspirativní předlohu,” dodává Braňo Mazúch.

Pro choreografku Věru Ondrašíkovou je nejintenzivnějším tématem inscenace Antikódů čas a přemýšlení o něm. Jak sama říká: “Pořád mám na mysli citaci z Odcházení: `Každou vteřinu něco přichází a něco nenávratně odchází, nevíme odkud se všechno vynořuje, a ještě méně, kam se to zanořuje.”

Inscenace vznikla ve spolupráci s Knihovnou Václava Havla a její první uvedení se časově setkává s druhým vydáním sbírky Antikódy Václava Havla. Součástí doprovodného programu je i stejnojmenná panelová výstava na piazzetě Národního divadla, kterou připravila Anna Freimanová z Knihovny Václava Havla.

antikody4

Antikódy - kniha

Sbírka vizuální poezie Václava Havla, jejíž převážná část vznikla v první polovině šedesátých let.

„Šlo – pozdějšími slovy Josefa Hiršala – o „angažovanou artikulaci absurdity“, užívající postupy soudobé experimentální poezie, ale obohacující ji o společenskokritický obsah. V následujícím čtvrtstoletí využíval Václav Havel tvůrčích postupů vizuální poezie většinou jen k vytváření příležitostných děl, zamýšlených převážně jako osobní vzkazy či blahopřání,“ dodává Anna Freimanová, Knihovna Václava Havla.

Antikódy
Václav Havel
Premiéra 21.3. 2013 | 20:00 | Nová scéna Národního divadla
Koncept: Braňo Mazúch, Dan Gregor; Interakce: Dan Gregor; Choreografie: Věra Ondrašíková; Hudba: Michal Nejtek; Sound-design, audiovizuální performance: Stanislav Abrahám; Light-design: Patrik Sedlák; Programing softwaru: Jakub Koníček; Animace: Denizcal Yuzgul; Kostýmy: Kristýna Javůrková; Dramaturgie: Daniel Přibyl;

Tančí: Štěpán Pechar, Alexandr Sadirov, Martin Talaga, Jaroslav Ondruš, David Stránský, Petr Opavský

Zdroj foto: Marek Volf a Hana Smejkalová



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 

Rozhovor

Lucie Roubínová: „Na každém koncertě při rozloučení a poděkování přeji lidem, ať jsou zdrávi. A vše ostatní přijde samo.“

lakoma barka 200Českokrumlovská dívčí folková kapela Lakomá Barka v září oslavila 15. narozeniny. Velký to důvod k oslavě a třeba i zamyšlení, čím si děvčata za ta společně strávená léta prošla a jak to bude dál. To se sice nikdy ned...

Hledat

Chaty s osobností

Čtěte také...

Hamlet ze Švanďáku není žádná historická plačka

hamlet perexNení Hamlet jako Hamlet. O tom ví své i Švandovo divadlo na Smíchově, které od prosince 2013 uvádí na své hlavní scéně jednu z nejhranějších Shakespearových tragédií ve zcela netradičním pojetí režiséra Daniela Špinara<...


Literatura

Co ukrývá kniha Žena za pultem pod pultem

ZenaZaPultem perexSeriál Žena za pultem si pamatuju už jako malá holka. Tenkrát, v osmdesátých letech, jsme si moc vybírat nemohli. A tak, alespoň pro mě, byly příběhy o lidech, z prostředí lahůdkářství, příjemným zpes...

Divadlo

Herci ze Švandova divadla uvedou Kauzu pražské kavárny

1 Petr Buchta a Natálie Řehořová foto Jozef Hugo Čačko repro zdarmaPražská kavárna. Jedni ji brání, druzí ji haní. Svůj šálek kávy, na jehož dně lze zahlédnout obrys...

Film

Kritická dokumentární tvorba se stává riskantním podnikem

edp perexVe dnech 3. – 9. března 2018 se uskuteční EAST DOC PLATFORM, největší akce pro dokumentární tvůrce ve střední a východní Evropě. Během týdne se v Praze potká světová špička filmových profesionálů, distributorů, televizních a festi...