Národní divadlo uvádí: Čarodějův učeň
Banner
Chyba
  • Chyba při nahrávání RSS.

Národní divadlo uvádí: Čarodějův učeň

Email Tisk

carodejuv-ucen200Dne 28. února Národní divadlo uvedlo světovou premiéru celovečerního baletního představení s názvem Čarodějův učeň. Ambice tohoto baletu jsou veliké. Oslovit co nejvíce generací, včetně té náctileté. Co spolupráce ryze českých a slovenských tvůrců přinesla do baletního světa? Jak dílo vznikalo a co vyzařuje ve výsledku?

 

Taneční horor o chlapci Krabatovi vypráví o jeho seznámení na prahu dospělosti s temnými silami černé magie, která ho začne zcela fascinovat. Ovšem jen do momentu, než zjistí, že by mohl právě díky těmto silám i zemřít. Ale i tady platí, že dobro zvítězí nad zlem a láska je ze všech sil nejmocnější. Celý příběh vychází z lužickosrbské legendy z přelomu 17. a 18. století. Tvůrci čerpali z několika pramenů, přičemž značnou inspirací jim byla kniha Otfrieda Preußlera, českého rodáka z Liberce. Podle tohoto díla vznikl i animovaný film Karla Zemana. Z obou ztvárnění si odnesli motivy, zároveň ale spoustu věcí i změnili, například jména postav. Ty jsou v knize i filmu velmi staročeská a proto byla zvolena jména modernější. Některé scény se vyškrtaly a naopak byly jiné dějové linky přidány.

carodejuv-ucen2

Režie se ujalo duo nazývané SKUTR, které tvoří Lukáš Trpišovský a Martin Kukučka, který pochází ze Slovenska. Dvojice, v divadelních kruzích vyhlášená jednička, se pustila na půdu baletu s chutí a nadšením. K stvoření výjimečného díla si přizvali baletního mistra Jana Kodeta, patřícího k evropské špičce ve vyučování tance. Čtveřici nejužších tvůrců, bez kterých by představení nemohlo vzniknout v této podobě, uzavírá Zbyněk Matějů, jenž stvořil hudbu.

 carodejuv-ucen3

Čarodějův učeň je bezesporu pozoruhodným, perfektním a velmi silným zážitkem, který lze označit jediným slovem: krása! Choreografický jazyk je pozvednutý vysoko od klasiky, sahá do moderních stylů, rozvolňuje pohyb a hraje si s velkou výrazovostí. Vyžaduje od tanečníků vnitřní požitek i precizní technické dovednosti. Pozornost diváků bude beze sporu upřena na hlavní představitele. Výkony sólistů odráží emoce i charaktery do poslední figury. Mužné charisma i dívčí křehkost se zde stávají synonymem pohybů, které jsou fascinující. Silným organismem je i sbor, vnášející notnou dávku dramatičnosti i prostorové proměnlivosti. Celé obsazení na veřejné generální zkoušce ukazuje svou kompaktnost a sehranost. Technická jistota i výrazová sytost jsou excelentní. Ovšem nejen samotní tanečníci tvoří tuto vizuální krásu, velmi nápomocný je jim i světelný design a scéna. Oba elementy jsou propracované do posledních detailů, podtrhují atmosféru i samotný děj, nepostřehnutelně dotváří detaily emocí a díky tomu se stávají perfektními. To samé lze říci i o kostýmech, nápadných a jedinečných.

carodejuv-ucen4

Čarodějův učeň dokazuje, že i Češi umí vytvořit kvalitní a úchvatné baletní představení, které má vysoké ambice právem. Balet v Národním divadle tak zařadil do programu pověstný diamant a nezbývá než přát, aby byl diváky hojně navštěvován.

carodejuv-ucen5

Čarodějův učeň
Světová premiéra: 28. února 2013, Národní divadlo, 2. Premiéra 1. března 2013
Režie: Lukáš Trpišovský, Martin Kukačka
Choreografie: Jan Kodet
Hudba: Zbyněk Matějů
Scéna: Jakub Kopecký
Kostýmy: Saša Grusková
Světelný design: Daniel Tesař
Dirigent: Pavel Šnajdr, Hraje: orchestr Národního divadla
Hlavní obsazení: Krabat – Ondřej Vinklát/Viktor Konvalinka, Kristýnka – Zuzana Šimáková/Morgane Lanoue, Mistr – Alexandre Katsapov/Petr Zuska, Toník – Marek Svobodník/Adam Zvonař, Dorotka – Zuzana Susová/Kristýna Němečková
Hodnocení: 96 %

carodejuv-ucen1

Zdroj foto: Hana Smejkalová, FB stránky Baletu Národního divadla


 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit





Přihlášení

K21 se představuje

LUKÁŠ LOUŽECKÝ


šéfredaktor

    32 let, ve znamení Štír. Je z Prahy a zaměstnán prozatím v Datartu na Službách zákazníkům. V rámci své amatérské žurnalistické kariéry má za sebou psaní a fotografování pro několik webů – zejména hudebních a literárních. Namátkou zmíníme ireport.cz, vaseliteratura.cz nebo cbdb.cz. Na šéfredaktorskou pozici nastoupil počátkem roku 2018 a doufá, že tento web povede k ještě větším úspěchům, než má prozatím za sebou.

    Pro Kulturu 21 píše již několik let. “Na práci pro Kulturu 21 mě baví především to, že je tento web tak všestranný. Můžu psát o knížkách, výstavách i třeba hudbě. Navíc je v něm přátelské prostředí."

    Ve volném čase se vedle psaní a fotografování věnuje zejména své rodině – manželce a téměř tříletému synovi. Je téměř abstinent, ale občas si dá skleničku vína. Odnaučený kuřák se závislostí na brambůrkách.

    Životní motto:

    Užívej života než ti uteče.

Toulavka

Anketa

Národní divadlo


Chat s osobností

Partneři

Hledat

Aktuality

Městská divadla pražská
Národní divadlo Brno, Národní divadlo Brno

Mimísek 36

Čtěte také...

Bergman se bude šeptat i křičet na jevišti DISKu

sepoty a vykriky coverfotoK oslavám stého výročí narození švédského režiséra a dramatika Ingmara Bergmana se připojuje i divadlo DISK. 25. ledna proběhne premiéra dramatizace jeho filmové povídky Šepoty a výkřiky. Absolvent...

Nové komentáře

Facebook

Twitter


Literatura

Čáry máry fuk, ať jsem zase kluk! aneb básničky pro dětičky s tradičními Ladovými obrázky

cary mary zacek ladaV nové knížce Čáry máry fuk, ať jsem zase kluk! s příhodnou titulní kresbou Josefa Lady, kde si děti užívají zimní radovánky, představujeme soubor básniček Jiřího Žáčka in...

Divadlo

BALLETTISSIMO

Ballettissimo 200Balet Národního divadla uvede jako druhou premiéru sezony komponovaný večer tanečních opusů význačných evropských choreografů, který v dramaturgii vystřídá inscenaci Amerikana III.

...

Film

Rok konopí hrozí novou vlnou nespokojenosti s naší legislativou
ImageRok konopí je vyčerpávající český dokumentární film, který se snaží dobrat odpovědi, zda je marihuana skutečně tak zázračným lékem, jak mnozí tvrdí, a proč je tak těžké její využití legalizovat. Tvůrci filmu sbírali víc n...