Ščedrinova Lolita v české premiéře ve Stavovském divadle

Ščedrinova Lolita v české premiéře ve Stavovském divadle

Email Tisk

lolita perexDivadelní sezónu 2019/2020 zahájí Opera Národního divadla a Státní opery dvouaktovou operou Lolita současného ruského skladatele Rodiona Ščedrina. Hudebně-dramatické dílo, jehož děj vychází ze slavné literární předlohy Vladimira Nabokova o vztahu vzdělaného čtyřicátníka, literárního vědce a spisovatele Humberta ke dvanáctileté Lolitě, bude uvedeno v české premiéře. Jedná se o Ščedrinovo páté jevištní dílo inspirované ruskou klasickou literaturou – po opeře Mrtvé duše (1976, podle Gogola) a baletech Anna Karenina (1972, podle Tolstého), Racek (1979) a Dáma s psíčkem (1985, obojí podle Čechova). Premiéry se konají ve Stavovském divadle 3. a 5. října, režisérkou je Sláva Daubnerová, úspěšná slovenská tvůrkyně.

 

Operu Lolita na své vlastní libreto Ščedrin složil z podnětu Mstislava Rostropoviče, který rovněž dirigoval její světovou premiéru (ve švédském překladu libreta) 14. 12. 1994 ve Stockholmu. V Lolitě Ščedrin vytvořil mnohovrstevný příběh, v němž se prolínají témata smyslnosti, lásky a hříchu. Ščedrinova hudba vychází z mnoha podnětů, mj. z pěvecké tradice ruské ortodoxní církve, jejíž ohlasy nalezneme i v této opeře. Zatímco operní Ščedrin vstupuje na české jeviště teprve podruhé (20. 12. 1978 se v Brně uskutečnila československá premiéra opery Mrtvé duše), jeho balety v čele s Carmen jsou u nás dobře známé. Ostatně, citát z Carmen s jistou sebeironií Ščedrin zakomponoval i do Lolity. Většinu baletů složil pro svoji manželku, slavnou primabalerínu Maju Pliseckou, která v Praze několikrát vystupovala.


První českou inscenaci Ščedrinovy Lolity vytvoří se svým týmem publiku Opery Národního divadla a Státní opery již dobře známá slovenská režisérka a performerka Sláva Daubnerová, která dokáže dát operním dílům (nejen) 20. století osobitý výklad a sugestivní i provokativní vizuální přitažlivost. Ambicí režisérky je „vrátit Lolitě její skutečný obraz, který se za více než 60 let od jejího vydání změnil. Žijeme v době, která je zahlcena hypersexualitou mladých dívek. A to není proces, který by měl být v naší společnosti romantizovaný. Populární kultura z Lolity udělala módní ikonu, narušila její identitu a ukradla její jméno. Obraz předčasně vyvinuté svůdkyně se tak stal jedním z nejrozšířenějších nepochopení. Zapomněli jsme však na Lolitu. Zapomněli jsme na dívku, která v noci pláče do polštáře. Stále totiž platí, že dítě není zodpovědné za zneužívání a jediná osoba, která nese vinu, je zneuživatel.


V roli Lolity se českému publiku představí vůbec poprvé mladá ruská sopranistka Pelageya Kurennaya, která má s hudbou Rodiona Ščedrina bohaté zkušenosti. Kurennaya se bude v roli Lolity střídat s českou sopranistkou Martou Reichelovou. V roli Humberta, otčíma Lolity, vystoupí ruský barytonista Petr Sokolov a v roli Lolitiny matky Charlotte se budou střídat mezzosopranistky Veronika Hajnová a Daria Rositskaya, která v roce 2018 obdržela na Mezinárodní pěvecké soutěži Antonína Dvořáka v Karlových Varech 2. cenu v kategorii Opera a Cenu Opery Národního divadla. Role svůdce Quiltyho se zhostí ukrajinský tenorista Alexander Kravets a českému publiku dobře známý Aleš Briscein. V dalších epizodních rolích vystoupí Michaela Zajmi (paní Chatfieldová, slečna Prattová), Ivo Hrachovec (pan Chatfield, Quiltyho spolupijan 2), Eliška Gattringerová (Sousedka z východu), Sylva Čmugrová (Učitelka hudby, Černá služebná), Václav Sibera (Kostelník, Quiltyho spolupijan 1), Martin Matoušek (Červený pulover), Lucie Hájková a Jana Sýkorová (Dvě černé dívky na reklamních tabulích). Orchestr Státní opery bude dirigovat německý dirigent ruského původu Sergey Neller. V opeře vystoupí také basová sekce Sboru Státní opery a Kühnův dětský sbor.

 

lolita zkouska

 

Zapomněli jsme na Lolitu

Bez ohledu na to, jak ohromující je Nabokova próza, po hnutích #MeToo a Time's Up se Lolita v dnešní době nedá číst jako nic jiného, než příběh znásilnění. Hnutí spustila vlnu, která se nedá zastavit, a donutila nás přestat přijímat dosud akceptované jevy, jakož i přehodnotit mnohá díla z dějin umění.
Nabokov napsal román z perspektivy zvráceného kriminálníka. A toto vyprávění je důležité. Ještě důležitější je však přestat příběh Lolity romantizovat. Lolita není žádná „love story“. A nemá nic společného s láskou. Mistrovsky napsaný román, ve kterém se jazyk stává dokonalým prostředkem manipulace a zamlžení reality, je ostrou satirou. Nabokov přímo paroduje evropského pseudointelektuála, který s děsivou sentimentálností popisuje svůj vztah k dvanáctileté dívce. Jde však o archetyp sexuálního vztahu, ve kterém není možná skutečná reciprocita. A mezi řádky květnatého jazykového stylu se odehrává skutečná tragédie.
Samotný Nabokov se mohl inspirovat skutečným případem unesené a sexuálně zneužívané jedenáctileté školačky Sally Hornerova, který v roce 1950 otřásl Amerikou. Narážka na tento případ se objevuje na konci knihy a v pozůstalosti spisovatele se našly i novinové výstřižky o případu. Abychom však nezůstali jen v minulém století, stačí si připomenout případ Nataschy Kampusch, který se v Rakousku odehrál ještě v děsivější provedení nebo moderní otroctví dívek importovaných z Východu, které se nedobrovolně staly prostitutkami.


V opeře Rodiona Ščedrina je samotný příběh vyabstrahovaný a umožňuje soustředit se na obsah a podstatu díla. Podobně, jako román, je koncipován retrospektivně jako obhajoba hlavního hrdiny Humberta. Skladatel tento motiv zdůrazňuje tím, že celou operu rámuje motivem soudu. Právě postavy soudců jsem se rozhodla pojmout jako sousedy, či obyvatele městečka. Jsou po celou dobu přítomni, ale ve skutečnosti nemohou zvrátit chod událostí. V naší koncepci jsme se se scénografem Borisem Kudličkou soustředili na rekonstrukci celého případu, který rozehrává z perspektivy hlavního hrdiny. Humbert nás zavádí do labyrintu své mysli, avšak jeho obhajoba je ve skutečnosti manipulovanou realitou. Jeho inscenovaný svět tvoří realistické kulisy a přiznané zákulisí, které umožňuje budování divadelní iluze a její následné narušování, vstupování a vystupování z jednotlivých situací, jejich komentování. Inspirovali jsme se maloměstským americkým prostředím, které však není zařazeno do žádného konkrétního období. Scéna kopíruje rozdělení románu na dvě části - události v domě Charlotte Hazeové a Humbertovo putování s Lolitou po Americe. Stejně tak kostýmy Natalie Kitamikado podtrhují civilní, jemně karikovaný charakter obyvatel města a místy jsou mírně hyperbolizované. Důležitou roli hraje video, se kterým pracujeme ve dvou rovinách. Román skvěle kritizuje americkou konzumní kulturu a skladatel tento motiv podpořil tím, že do opery umístil reklamní vsuvky. Motiv videa se takto v některých scénách stává prostředkem zachycení reality.


Mou ambicí je vrátit Lolitě její skutečný obraz, který se za více než 60 let od jejího vydání změnil. Žijeme v době, která je zahlcena hypersexualitou mladých dívek. A to není proces, který by měl být v naší společnosti romantizovaný. Populární kultura z Lolity udělala módní ikonu, narušila její identitu a ukradla její jméno. Obraz předčasně vyvinuté svůdkyně se tak stal jedním z nejrozšířenějších nepochopení. Zapomněli jsme však na Lolitu. Zapomněli jsme na dívku, která v noci pláče do polštáře. Stále totiž platí, že dítě není zodpovědné za zneužívání a jediná osoba, která nese vinu, je zneuživatel.

 

Národní divadlo: https://www.narodni-divadlo.cz/cs



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 

Rozhovor

Vzdušná akrobatka Šárka: „Je to přímo nebeský zážitek, když jste vzhůru nohama zavěšení a pozorujete krásu přírody“

200rozK rozhovoru jsme si přizvali Bc. Šárku Bílou, lektorku a akrobatku z Pardubic, která se již několik let věnuje vzdušné akrobacii. Co aerial dance přesně znamená, co je k němu potřeba a kde jej můžete vidět nebo začít praktikovat? To a mnohem více nalezne...

Hledat

Chaty s osobností

Národní divadlo Brno, Národní divadlo Brno

Čtěte také...

Představení Informátoři Farmy v jeskyni v divadle Ponec – 21. a 22. 9.

Informatori 200Co je vlastně korporace? Kam až sahá její moc? Tyto otázky kladou Informátoři, nejnovější představení Farmy v jeskyni.
Soubor fyzického divadla Farma v jeskyni, který letos slaví 12 let své existence, uvede 21. a 22. září v divadle Pon...


Literatura

Životní příběh „Křečka“ Hammonda

hammond na hrane 200Nakladatelství XYZ ve spolupráci s Albatros Media dostala po šesti letech na český trh knihu Na hraně: Můj životní příběh od Richarda Hammonda. Ten je především hvězdou televizního pořadu o autech Top...

Divadlo

Tragédie Kapuletů a Monteků navléknutá do baletních střevíců

romeoajulie 200Kdo by neznal nejslavnější příběh všech dob, který pojednává o zamilované veronské dvojici, jejíž láska se kvůli nepřátelství dvou vlivných rodin dočkala tragického konce. Jen málokdo si už ale dokáže představit, že by tato tragédie mohla ...

Film

Do dávných tajemství není radno vstupovat

ztracena branaS policejním komisařem (Jiří Dvořák) a jeho kolegyní (Anna Geislerová) jsme se setkali už v Ďáblově bibli, kde společně s odborníkem na náboženství (Ivan Trojan) řešili s...