Do DISKu se v lednu vloudí žháři. Činohra připravuje závěrečné absolventské představení
Banner

Do DISKu se v lednu vloudí žháři. Činohra připravuje závěrečné absolventské představení

biedermann divadlo perexSvou čtvrtou a poslední absolventskou inscenaci s názvem Pan Biedermann a Žháři představí studenti Katedry činoherního divadla 18. 1. 2019 v Divadle Disk. Po expresionistickém dramatu, adaptaci literárního díla a postdramatické grotesce zvolil inscenační tým tragikomedii švýcarského dramatika Maxe Frische. Režie se ujala Barbora Mašková.

 

Max Frisch (1911-1991) napsal tuto „naučnou hru bez naučení” o dvou žhářích a půdě plné sudů s benzinem v roce 1958 jako reakci na únorový komunistický puč v Československu. Chování titulního hrdiny, slušného člověka Bohumila Biedermanna, v sobě odráží kompromisy a ústupky předúnorové československé vlády i netečnost většiny občanů. Frischova hra ale zdaleka není jen historickým textem o vzestupu jednoho politického systému. Podle režisérky inscenace, studentky 2. ročníku magisterského studia režie činoherního divadla, Barbory Maškové, má hra obecnou platnost coby varování před lhostejností a neschopností jednat tváří v tvář zlu. A při pohledu na dnešní českou společnost nabývá dokonce nových významů.

Nesnažíme se kritizovat základní prvky liberální demokracie, jako je tolerance, nebo humanita, byť s těmito slovy text často operuje. Naopak se snažíme zdůraznit, jak málo tyto pojmy pro Biedermanna reálně znamenají. Jsou pro něj vyprázdněné. Stávají se pouhou zástěrkou proč nejednat,” říká režisérka, která se rozhodla text zasadit do české současnosti, čemuž odpovídá i výtvarné řešení scénografky Majky Semotánové a kostýmní výtvarnice Poliny Akhmetzhanové.

Jednání hlavního hrdiny, jeho ženy i dvou žhářů, kteří se jim obratnou manipulací vetřou do přízně a ubytují se na jejich půdě, komentuje prostřednictvím veršovaných vstupů chór – hasičský sbor, složený z ikonických českých fiktivních postav. V něm nechybí například Švejk, Mirek Dušín nebo Babička. Poutavost děje umocňuje pozorování konkrétních metod, jimiž oba vetřelci postupně získávají nad svým hostitelem nadvládu. „Žháři využívají velké množství strategií, ať už je to mediální manipulace, nátlak, populismus, atmosféra strachu či relativizace hodnot, nebo holá pravda, které je někdy těžké uvěřit, pokud se neshoduje s naším iluzivním vnímáním světa a sebe sama,“ upřesňuje dramaturgyně Barbora Šupová.

Čtvrtý ročník Činoherců doplní studenti 2. ročníku Katedry alternativního a loutkového divadla. Autorskou hudbu složil František Alferi, na pohybové složce spolupracovala Kamila Mottlová.

 

bidermann divadlo 01


INFORMACE O INSCENACI

autor: Max Frisch
překlad předlohy: Eva Bezděková
režie: Barbora Mašková
dramaturgie: Ondřej Novák, Barbora Šupová
scénografie: Majka Semotánová
kostýmy: Polina Akhmetzhanova
pohybová spolupráce: Kamila Mottlová
hudba: František Alferi
vedoucí produkce: Jan Honeiser
produkce: Tomáš Sosna, Judita Brodská

HRAJÍ STUDENTI 4. ROČNÍKU KATEDRY ČINOHERNÍHO DIVADLA
Adam Langer, Michala Gatialová, Sára Affašová, Pepa Honzík, Petr Jeřábek, Martina Šindelářová, Barbora Poláchová
A STUDENTI 2. ROČNÍKU KATEDRY ALTERNATIVNÍHO A LOUTKOVÉHO DIVADLA
Antonie Formanová / Matěj Šumbera, Adam Páník / Karin Vápeníčková, Kateřina Bejčková / Sára Vosobová

PEDAGOGICKÉ VEDENÍ ROČNÍKU
doc. Mgr. Jan Hančil; MgA. Juraj Deák; MgA. Jaroslava Šiktancová, Ph. D. ; MgA. Lukáš Hlavica; MgA. Marie Štípková; prof. Jan Dušek; Luboš Hlaváček; Mgr. Kateřina Štefková; MgA. Martina Bezoušková; Mgr. Jana Balašová Trčková; MgA. Michal Lázňovský, Ph. D.; MgA. Tereza Sochová

premiéra: 18. 1. 2019 v 19:30 v divadle DISK
nejbližší reprízy:  21. 1., 25. 1., 1. 2. 2019 v 19:30

Vstupenky jsou k dostání buď online na www.divadlodisk.cz nebo v pokladně divadla (ve všední dny od 16:00 do 19:30 a o víkendu vždy hodinu před představením).
Základní vstupné stojí 160 Kč, zvýhodněné vstupné 100 Kč (pro studenty, seniory a ZTP).

 

Foto: Biedermann



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 

Rozhovor

Radní pro kulturu Středočeského kraje: Kultura je vnímána jako popelka


Zdenek StefekRozhovor s radním Středočeského kraje pro oblast kultury a památkové péče Zdeňkem Štefkem (KSČM).

...

Hledat

Chaty s osobností

Národní divadlo Brno, Národní divadlo Brno

Z archivu...

Čtěte také...

Divadelní festival v Avignonu

avignon 200Největší, nejproslulejší, nejoblíbenější, nejnavštěvovanější... ještě mnoho dalších nej má divadelní festival  - či spíše festivaly - v Avignonu.

...

Literatura

Blbněte s Oscarem Ivony Březinové

Blbnutí s Oscarem patří do řady „Béček“. Ano, od roku 2005 vycházejí autorčiny literární cestopisy, jejichž názvy začínají vždy písmenem „B“ (Básník v báglu, Blonďatá Kerolajn, Báro, nebreč, Bojíš se, Margito?, Blázniví donkichoti). V posledním Ivon...

Divadlo

Divadelně-pohybové představení MANSON v NoDu: když je tanec eufemismem pro agresi
ImageNa otázku, proč miluji skupinu DOT 504 (a vedle mě i stovky dalších fanoušků a příležitostných diváků), se nabízí velice snadná odpověď: protože jsou mladí, talentovaní, charismatičtí a otevření novým experimentům. A...

Film

Detektiv Kuneš se vrací

rapl 200Hynek Čermák je Rapl. Detektiv Kuneš se vrací na televizní obrazovky. V novém třináctidílném seriálu Rapl se na obrazovky vrací postava svérázného detektiva Kuneše z úspěšného Cirkusu Bukowsky. První spin off České televize, který oproti původní sérii s...