Studio Hrdinů uvede Kafkovu Zprávu pro Akademii

Studio Hrdinů uvede Kafkovu Zprávu pro Akademii

Email Tisk

opice perexTřetí premiérou aktuální divadelní sezóny se ve Studiu Hrdinů stane adaptace povídky Franze Kafky Zpráva pro Akademii v režii jedné z kmenových režisérek této scény, Kathariny Schmitt. Knižní předlohu, která byla prvně vydána právě před 100 lety, adaptovala režisérka společně s dramaturgem Jakubem Režným pro dva herce - Zuzanu Stivínovou a Ivana Luptáka.

 

Už základní situace Kafkovy povídky je divadelní - před akademickou obcí stojí Opice, která má přednášet o tom, jak se stala člověkem. Na začátku stála zvídavost inscenátorů jak by mohl vypadat proces učení se být člověkem. “Rozpor mezi zdánlivou civilizovaností a pudovostí je pro mě extremně inspirující a zábavný výchozí bod pro práci s herci,” říká o zkoušení režisérka Katharina Schmitt. 

Inscenace řeší téma identity, práva na vlastní hlas a schopnost a možnost ho artikulovat. Pro tvůrce je to mimo jiné otázka mocenského diskursu, jehož základ tvoří jazyk a jeho osvojení. Příběh Opice je příběhem vzdělávání. Cesta od zvířete k člověku je proces nemilosrdného sebezdokonalování, které navíc Opice podniká zcela svobodně a o své vůli a za účelem tohoto svého přerodu vyhledává učitele, asistenty, či drezéry. „Nelákalo mě napodobovat lidi; napodoboval jsem, neboť jsem hledal východisko, z žádného jiného důvodu. Když nelze jinak, pak se pustíte do učení beze všech ohledů,“ vysvětluje Opice v úvodu Kafkovy povídky.

  10A6960 (kopie)

 

Postavy Opice se ve Studiu Hrdinů ujala Zuzana Stivínová.Když čtu Zprávu pro Akademii v originále, vnímám povídku jako metaforu; čtenář neví, jestli je mluvčí muž či žena. Pro mě je otázka toho kdo smí mluvit/čí hlas je slyšet docela osobní, proto bylo pro mě důležité hlavní roli obsadit ženou. Zuzana, stejně jako já, trávila dlouhou dobu v zahraničí; má také velkou zkušenost s tím mluvit z pozice cizinky. Z této zkušenosti jsme obě během zkoušení inscenace situačně čerpaly,” říká o své volbě Katharina Schmitt, která je od roku 2006 pracovně rozkročena mezi Prahou a Berlínem. Roli asistenta svěřila režisérka Ivanu Luptákovi, s kterým již dříve ve Studiu Hrdinů spolupracovala, a který na této scéně nazkoušel už více rolí (naposledy Vedoucího vývoje v Lotzových Pár vzkazech veškerenstvu v režii Jana Horáka a Michala Pěchoučka).

K práci na výtvarné složce Katharina Schmitt přizvala své pravidelné spolupracovníky scénografa Pavla Svobodu (autora scénografického řešení představení O slavnosti a hostech, které Studio Hrdinů úspěšně uvádí již třetí sezónu) a kostýmní výtvarnici Patricii Talacko. Inscenace je koncipována jako prostorová instalace, v rámci které se publikum v prostorách divadla přemístí. Cesta od neschopnosti mluvit k ovládání jazyka se odráží v režijních prostředcích inscenace – např. ve využití voice overu jako vniřního hlasu hlavní postavy. 

Studio Hrdinů připravuje do konce sezóny ještě jednu premiéru. Bude jí adaptace stylizovaných deníkových zápisků Marguerite Duras, které vyšly pod názvem Bolest. Režie se ujme, na divadle debutující, Ladislav Babuščák a v hlavní a jediné roli se představí Anita Krausová. Premiéra je připravena na konec května 2018.

 

Zpráva pro Akademii

autor: Franz Kafka

překlad: Vladimír Kafka

adaptace: Katharina Schmitt, Jakub Režný

režie: Katharina Schmitt

dramaturgie: Jakub Režný

scéna: Pavel Svoboda

kostýmy: Patricia Talacko

video: Peter Fabo

hudba: Nick Gill

asistentka režie: Anna Mášová

asistentka kostýmní výtvarnice: Martina Stieglerová

 hrají: Zuzana Stivínová, Ivan Lupták

 

premiéra: 22. února 2018

reprízy: 23. a 24. února, 17. a 18. března 2018

 

Studio Hrdinů - divadlo ve Veletržním paláci

Dukelských hrdinů 47, Praha 7 - 170 00



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit





Přihlášení

Anketa

Národní divadlo


Partneři

Hledat

Aktuality

Městská divadla pražská
Národní divadlo Brno, Národní divadlo Brno

Čtěte také...

Báby - tak trochu jiné divadlo

baby perexAsymetrická scéna. Miniaturní bába. Operní duet. Trocha tělesné akrobacie a velký boj proti nesmyslnému režimu. To všechno v sobě ukrývá nová inscenace Báby Divadla Na zábradlí. Pesimistickými a snad až místy surreálnými texty bojoval Daniil Char...

Nové komentáře


Literatura

Co napsala dívka na hedvábí?


Divka, ktera psala na hedvabi, perexBěžně píšeme na papír. Ale na hedvábí? Na to přece maximálně vyšíváme nebo malujeme. Ale psát na něj? Co vedlo Dívku, která psala na hedvábí, aby cosi zaznamenala na kus látky? Jak...

Divadlo

Unikátní hudebně-taneční představení Vypravěčka ve znamení flamenka a kathaku na scéně Divadla Ponec

Vypravecka 200Jana Drdácká a Anežka Hessová, první dámy české taneční scény ve stylech flamenko (Jana) a kathak (Anežka) společně vytvořily jedinečný taneční projekt Ana&Sara / Vypravěčka.  Premiéra se uskuteční 28. dubna v pražském Divadle Ponec. Vypravě...

Film

FINALISTÉ SOUTĚŽE JINÉ VIZE 2014

jine 200Soutěž Jiné vize si klade za cíl mapovat dění na poli tvorby pohyblivých obrazů filmu a videa v České republice. Soustředí se na hraniční formy na pomezí animace, experimentálního filmu a videoartu. Výběr každého ročníku je unikátní díky rozdílnosti ...