Dorian Gray, manipulátor v třpytivém oblaku

Dorian Gray, manipulátor v třpytivém oblaku

Tisk

dorian 200Už je to více než sto dvacet let, co si svět může přečíst příběh o obrazu Doriana Graye. Mladíka, který si užívá života a díky záhadnému portrétu nestárne. Všechno špatné v jeho životě se odráží v obrazu a on zůstává krásný a neposkvrněný. Švandovo divadlo si tento slavný román vzalo jako předlohu k nové hře. Pravidelní návštěvníci tuší, že nepůjde o zrovna klasické ztvárnění známého osudu.

 

 

Hra Obraz Doriana Graye je rozdělena do dvou částí. V té prví se setkáváme s Dorianem Grayem jako naivním mladíčkem, kterého portrétuje Basil Hallward a díky tomuto dílu cítí, že pracuje daleko lépe, než dříve, že přišel s novou formou. Do jeho přátelství s Dorianem zasahuje Henry Wotton, který si bere mladíka pod svá křídla a chce z něj vychovat společníka podle svého gusta.

Dorian byl v dětství mimo společnost, nepřicházel do styku s téměř nikým. Nyní má pocit, že mu svět dluží spoustu zážitků a chce je všechny prožít, což se díky jeho půvabnému vzhledu začíná dařit. Na společenském žebříčku oblíbenosti stoupá u dam i mužů. Sám prohlašuje, že by dal klidně svou duši za to, aby mohl zažít, co je jen vůbec možné.

Druhá půlka diváky přenese o dvacet let později. Dorian stále hýří mladistvou krásou, jeho cíl se zážitky, zdá se, se plní. Ale kolem jeho osoby se začínají tvořit hrozné pomluvy. Co je na nich pravda? Z Doriana se stává zištný manipulátor, který využívá nejzákeřnějších zbraní – svého půvabu a nasbíraných informací o lidech ve svém okolí.

dorian2

Na pódiu se setkává herecká zkušenost v postavě Henryho Wottona (Luboš Veselý), která krásně funguje s hraním čerstvého absolventa Divadelní fakulty JAMU Ondřeje Krause. Velmi příjemným dojmem působí projev Marie Štípkové. Pohybová část byla pro herce smíchovské scény jistě zajímavou zkušeností.

Scénografie je jako vždy perfektní. Hra se odehrává na scéně vytvořené ze skleníku, který je variabilně využíván. Kostýmy hýří barvami a tvary, nadýchanost se ale postupem času zmírňuje. Práce se světly přináší magicky přitažlivý zážitek. Důležitou součástí režie je i pohybová práce využívající vypjatých gest. To vše je zabalené do originální hudby Vladimíra Franze.

Pro průběh příběhu jsou vybrány především velmi dramatické scény zahuštěné bonmoty. Hlavním tématem je problém dnešní doby – přesycenost možností a touha zažít nemožné s důrazem na postoj „po nás potopa“. Milí diváci, při setkání s Dorianem Grayem si dávejte pozor, aby vás nezachytil do svých třpytivých smrtících sítí.

dorian

Obraz Doriana Graye
scénář a režie: Martina Kinská
překlad předlohy – románu Oscara Wildea: Kateřina Hilská
spolupráce na konceptu a pohybová spolupráce: Miřenka Čechová
scéna: Lucie Labajová
kostýmy: Jozef Hugo Čačko
světelný design: Jiří Šmirk
hudba: Vladimír Franz
dramaturgie: Martin Sládeček

Osoby a obsazení
Dorian Gray: Ondřej Kraus
Henry Wotton: Luboš Veselý
Basil Hallward: Tomáš Petřík
Viktorie, Henryho žena: Marie Štípková
Sibyla Vaneová: Michaela Rykrová
James Vane, Sibylin bratr: Tomáš Červinek
Lord Fermor: Miroslav Hruška
Gladys: Marta Dancingerová
Agáta: Natálie Řehořová
Alan Campbell: Jacob Erftemeijer
Premiéra: 10. února 2018
Hodnocení: 85 %
Foto: Michal Hančovský, Švandovo divadlo


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Herec Tomáš David: „Vedu dialog s pánví, kastrólem nebo vidličkou“

200divvvMěstské divadlo Zlín si na novou sezonu sehnalo posily – dva Tomáše. Kromě Tomáše Červinky jde o Tomáše Davida, kterého jsme nyní pořádně vyzpovídali. Na prknech ho můžete vidět jako Pejska v pohádce O pejskovi a kočičce.

...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

Dream job nebo mediální pakáž?

MP DJ perexJe poslední týden před volbami a v redakci nejmenovaného periodika vládne napětí. Nestačí, že musí celý tým během předvolebního týdne dělat přesčasy, aby byly pokryty všechny důležité události, ale je potřebné zveřejnovat všechno dřív, než konku...


Literatura

Nestárnoucí prostorová leporela Vojtěcha Kubašty

snehurkaperex01Nestárnoucí pohádky, nestárnoucí prostorová úprava, to jsou pohádky slavného českého výtvarníka Vojtěcha Kubašty. Jako malé dítě jsem tyhle pohádky měla moc ráda a kdykoliv mě skolila nějaká nemoc, strávila jsem s ni...

Divadlo

Ta smrt mu zkrátka sluší…

smrt mu slusi  perexBob Barel je diváky milovaný seriálový herec. Na divadelních deskách však své kritiky neoslnil, právě naopak. Nyní je ale nominován na cenu Thálie za nejlepší herecký výkon. Od vítězství ho dělí jen hlas kritika, který ve...

Film

Zpověď režiséra Hynka Bočana

bocan moje cesta zdivocelou zemiMladí režiséři, kteří v šedesátých letech zjednali tuzemské filmové tvorbě mezinárodní věhlas, byli s nástupem normalizace počátkem 70. let odstaveni; někteří natrvalo (jako v případě Jana Němce, Pavla Juráčk...