Ztracená čest Kateřiny Blumové poprvé na českém jevišti

Ztracená čest Kateřiny Blumové poprvé na českém jevišti

Email Tisk

čest perexAktuální novinka Švandova divadla na Smíchově si posvítí na média a teroristy a poukáže i na ničivé dopady dezinformačních článků. Inscenaci Ztracená čest Kateřiny Blumové připravuje do komorního Studia režisér David Šiktanc v české premiéře. Světoznámou povídku Heinricha Bölla z roku 1974 uvidí diváci ve Studiu poprvé 11. listopadu 2017. Titulní roli Kateřiny, dívky tajemné, naivní i rozhodné, hraje Marie Štípková, nová herecká posila smíchovské scény

 

Divadelní adaptace proslulé povídky Ztracená čest Kateřiny Blumové od autora a držitele Nobelovy ceny Heinricha Bölla se na českých jevištích objeví poprvé. Režisér inscenace David Šiktanc, který je spolu s Vladimírem Čepkem spoluautorem scénáře, si vybral příběh, který v třaskavé povolební atmosféře získává až nečekaně aktuální náboj: “Když jsem text zhruba před rokem četl, překvapilo mě, jak povědomé - bez ohledu na dobovou dekoraci - mi připadaly některé motivy. Třeba strach společnosti z (možná jen domnělého) teroristy. Nebo média, která na zakázku vedou účelovou kampaň - zde ovšem nikoli proti politické elitě, ale proti titulní hrdince, která je tak podivuhodně normální, až to ve všech v jejím okolí (bez výjimky mocensky založených jedincích) probouzí určitou nedůvěru,“ vysvětluje Šiktanc.

 

čest 1

 

Toho dále v Böllově stále živém textu zaujala i „absolutní devalvace řeči na pouhé titulky a efekt­ní výkřiky,“ a také „postava průmyslníka s politickými ambicemi a přímým vlivem na fungování nejčtenějších bulvárních novin.“

Smrtící účinek dezinformací

Příběh hlavní hrdinky popisuje nelítostný mediální hon a lynč, jemuž je tato skromná a milá dívka zcela nečekaně vystavena. Na jednom večírku se Kateřina náhodně seznámí s mladíkem, který utekl z armády a je podezřelý z terorismu. Mladou ženu začne vyšetřovat policie a případu se zmocní bulvární tisk. Články a reportáže jí přičítají všechno možné, včetně zapojení do teroristických akcí.

 

čest 2

 

 „Tlak policie i médií se stále stupňuje, neexistuje prakticky žádná z oblastí jejího života, včetně minulosti, kterou by nechaly na pokoji, a tak Kateřině nezbyde než se začít bránit. A nejlepší obranou je útok,“ naznačuje dramaturgyně inscenace Martina Kinská. Celý děj je koncentrován do pouhých čtyř dní, v nichž mimo jiné vyplují na povrch dlouho skrývané souvislosti.

Filmy i historie jako inspirace

Režisér David Šiktanc se při přípravě inscenace Ztracená čest Kateřiny Blumové seznámil mimo jiné s událostmi, které ovlivnily směřování tehdejší německé společnosti, ať už šlo o ropnou krizi nebo odstoupení Willyho Brandta. Inspirovaly ho rovněž práce Herberta Marcuseho, které se staly názorovým podhoubím studentských protestů na konci 60. let. A viděl také filmy, reflektující tehdejší společenskou situaci: například Třetí generace (1979), absurdní komedii Reinera Wernera Fassbindera pojednávající o teroristech páchajících své činy bez zjevného důvodu či prostě jenom z nudy, nebo snímek Baader-Meinhof komplex (2008) režiséra Uliho Edela, reflektující problém terorismu s odstupem a v širších souvislostech. Některé otázky režisér konzultoval i s filosofem Michaelem Hauserem a novinářem Erikem Taberym.

 

čest 3

 

Kdo je tady terorista?

David Šiktanc vnímá Böllovu předlohu jako stále aktuální a naléhavou. A to zejména teď, v dobách voleb a politických změn, jimiž spolu s celou Evropou procházíme i my. „V situaci, kdy vrcholný politik - a možná i budoucí premiér této země - fakticky ovládá přední mediální dům a kdy jeden ze senátorů vlastní majoritní podíl v nejvlivnějším dezinformačním webu, vnímám příběh Kateřiny Blumové jako poznámku k úvahám, jež se jeví jako klíčové: co jsou vlastně informace, které se ve veřejném prostoru šíří, a jakým způsobem nás ovlivňují," říká režisér. Podle něj hra vypovídá i o tom, že někdy stačí jen obratně zmanipulovat skutečnost a využít vyvolaného strachu. A pod touto záminkou se pak zbavit všech nepohodlných…

 

čest 4

 

Marie jako Kateřina

V titulní roli Kateřiny Blumové se představí nová členka hereckého souboru Švandova divadla Marie Štípková. Výtečná mladá herečka, držitelka Ceny divadelní kritiky (dříve Cena Alfreda Radoka) za rok 2015, vidí postavu Kateřiny jako víceznačnou a tajemnou: “Neprojevuje se jako titulní hrdinka, jako by jí vlastně ani být nechtěla. Místy je velmi nečitelná, jindy zas mrazivě přímá, má v sobě jak neuvěřitelnou křehkost, která zejména v mužích vzbuzuje ochranitelský pud, tak až neženskou pevnost. V jejím chování je cosi sympaticky asociálního a mně blízkého, zároveň nás spojuje určitá potřeba řádu a pořádku,“ prozradila sympatická posila dámské herecké šatny ve Švandově divadle.

 

čest 5

 

Pro režiséra inscenace Davida Šiktance bylo obsazení titulní role v inscenaci Ztracená čest Kateřiny Blumové jasnou volbou: „Marie se vymyká. A to nejen jistou uzavřeností, díky které se v jejích postavách mísí racionalita se zvláštní melancholií, a pro ni charakteristickým hlubokým hlasem. Vymyká se také velkou vnímavostí v průběhu zkoušení.“  A Marie Štípková k práci režiséra a bývalého spolužáka z DAMU dodává: „Na Davidově režii mám ráda jeho klid a taky ohleduplnou a citlivou práci s herci, které nikdy nenechá na jevišti bezbranné.

 

čest 7

 

V dalších rolích se představí hostující Alena Štréblová (Truda Blornová), Robert Jašków
(Hubert Blorna a vyšetřovatel Ervín Beizmenne) a Tomáš Petřík (jako novinář Werner Tötges a Alois Sträubleder). Pro Davida Šiktance je Ztracená čest Kateřiny Blumové ve Švandově divadle už jeho čtvrtou režií na této scéně. Ke spolupráci na výtvarné stránce, využívající design i atmosféru sedmdesátých let, přizval tentokrát režisér Jana Štěpánka (scéna) a Juliánu Kvíčalovou (kostýmy). Hudbu pro inscenaci vytvořil Ondřej Švandrlík.

Knižně, na jevišti, ve filmu

Povídka Ztracená čest Kateřiny Blumové vyšla poprvé v roce 1974 s podtitulem Jak vzniká násilí a kam může vést. Na konci tisíciletí ji deník Le Monde zařadil do žebříčku stovky nejdůležitějších knih 20. století. Novela inspirovala také stříbrné plátno. Filmová adaptace stejnojmenného románu Heinricha Bölla vznikla v roce 1975 jako společný projekt manželského páru Margarethy von Trotta a Volkera Schlöndorffa.

Kdo určuje, o čem budou média informovat? Jakým způsobem se daná témata zpracovávají a jaký dopad to má na společnost? Nejen na tyto otázky odpoví novinka Švandova divadla Ztracená čest Kateřiny Blumové. Premiéra inscenace se chystá na 11. listopadu, nejbližší reprízy jsou plánovány na 16. a 21. 11. 2017.



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit





Přihlášení

Anketa

Národní divadlo


Partneři

Hledat

Aktuality

Městská divadla pražská
Národní divadlo Brno, Národní divadlo Brno

Z archivu...

Čtěte také...

Polička znovu ožije pantomimou. Blíží se festival MINE FEST

mine fest200Příští týden se od 12. do 17. září koná jubilejní pátý ročník mezinárodního festivalu MIME FEST. Lákadlem jsou jak vystoupení umělců ze šesti zemí celého světa, tak i tradiční slavnostní vyvrcholení, které bude, stejně jako celý festival, věnován...

Nové komentáře


Literatura

Štika v rybníce aneb jak ukrást českou miliardu…

stika v rybnice pragerTitul druhé knihy nadějného táborského spisovatele Aleše Pragera by mohl být poněkud zavádějící, nebýt doplňku v názvu. A tak se v ní neponoříme do vod rybníka, ale do kalných vod politiky. Knížku sice zatím nen...

Divadlo

Seznamka v divadle aneb Představení pouze pro nezadané

seznamka divadlo 200Zkuste najít novou lásku v divadle a možná už na Valentýna nebudete sami! Divadlo Rokoko pořádá v sobotu 11. února od 17 hodin již tradiční Představení pouze pro nezadané ženy a muže ve věku 25 až 45 let. Akci odstartuje tragikom...

Film

Do skleněného pokoje vily Tugendhat vtrhne v dubnu hurikán! Promítat se bude noirová klasika Key Largo s Humphrey Bogartem a Lauren Bacall

key perexLetošní druhá filmová projekce ve skleněném pokoji vily Tugendhat bude věnována filmu Key Largo, který natočil režisér John Huston v roce 1948. V titulní roli filmu, který byl oceněn Oskarem za nejlepší ženský herecký ...