Momentum: 30ti hodinové taneční představení Miřenky Čechové na piazzettě Národního divadla

Momentum: 30ti hodinové taneční představení Miřenky Čechové na piazzettě Národního divadla

Email Tisk
mom perNa náměstí Václava Havla (piazzetta Národního divadla) se 22. června v 16.00 na celých 30 hodin zastaví čas. Místo se promění v zabydlený pokoj s neviditelnými stěnami, v němž vše plyne pomaleji, než ve skutečnosti. Performance Momentum, inspirovaná japonským tanečním uměním butó, nabídne zamyšlení nad každodenní uspěchaností života. Jde o jedinečné česko-německé setkání dvou významných performerek tanečního divadla - Miřenky Čechové a Sabine Seume - v extrémní fyzické výzvě. Na projektu se podílí také výtvarník Jakub Tauš a hudebníci Matouš Hekela a Martin Tvrdý.
 
 
Co všechno bychom stačili prožít, kdybychom dokázali překonat ubíhající čas? Před zraky procházejících návštěvníků zakusí performerky Miřenka Čechová a Sabine Seume maraton všednodenních intimních momentů, stejně jako extrémních okamžiků únavy a vyčerpání. Premiéra performance Momentum proběhne 22. června v 16.00 a potrvá celých 30 hodin bez přerušení až do 23. června do 22.00. Kolemjdoucí se budou moci zapojit, zvolnit svou každodenní uspěchanost, naladit se na stejný rytmus, nebo jen pozorovat, meditovat, nechat plynout čas i pomalu se odvíjející příběh. „Často nestačíme životní události skutečně prožívat, míjejí nás jako krajina, kterou pozorujeme z okna pádícího vlaku. Říkáme si, kdyby můj den měl 48 hodin, to bych stihla věcí! A přitom někdy se stačí jen zastavit, nadechnout a rozhlédnout se kolem sebe, aby člověk zjistil, že nepotřebuje všechno  stihnout. A že smysl, který už tak dlouho hledá, je ve skutečnosti uvnitř jeho samého,“ vysvětluje Miřenka Čechová.
 
Do projektu se zapojili také další umělci - místo divadelních světel budou na piazzettě rozmístěny originální světelné objekty od výtvarníka Jakuba Tauše. Atmosféru otevřeného pokoje bez stěn tak budou evokovat různé druhy autorských lamp, lampiček a svítidel. Zpomalení času reflektuje i hudební složka vystoupení. Zvuková scénografie, kterou živě vytváří Matouš Hekela a Martin Tvrdý, pracuje s přirozenými ruchy prostoru, které přetváří do cyklících se prostorových kompozic a navozuje v divákovi představu jiné reality.
 
Představení Momentum vzniklo ve spolupráci s Národním divadlem. „Národní divadlo nám umožnilo využít jejich rozsáhlé sklady scénografie a kostýmů a zpřítomnit tak fakt, že se nacházíme v prostoru mezi dvěma divadly, kde se protínají síly dvou tvůrčích prostorů; z jedné strany paměť a tradice "kapličky" a z druhé nové tendence a přesahy Nové scény. To nás inspirovalo k tomu využít jednotlivé, již nepoužívané, části scén a nábytku, které leží zapomenuté ve skladech, a které v sobě obsahují určitou vzpomínku. Věříme, že každá věc má svou paměť. Je to nejen recyklace materiálu, ale i určitá stopa, k níž se my jako performeři musíme nějak vztáhnout,“ dodává Miřenka Čechová k projektu Momentum.
 
PREMIÉRA: 22. 6. od 16.00 nonstop do 23. 6. do 22.00 na náměstí Václava Havla (piazzettě Národního divadla).
Více informací naleznete na webu nebo na Facebooku.
 mom 1
 
Miřenka Čechová
Miřenka Čechová je v současnosti jednou z nejvýraznějších představitelek tanečního a fyzického divadla, působící jak v Čechách, tak v zahraničí. Po absolutoriu na Taneční Konzervatoři v Praze v oboru klasický balet, vystudovala paralelně DAMU (Alternativní divadlo) a HAMU (Nonverbální divadlo), kde v roce 2012 obhájila doktorát v oblasti režie fyzického a mimického divadla. Během studia získala prestižní Fulbrightovo stipendium pro výzkum a pedagogickou činnost na American University ve Washingtonu DC. Jako performerka má na svém kontě více než 18 celovečerních inscenací, jež mnohá, většinou autorská, získala významná zahraniční ocenění, např. S/He is Nancy Joe (The Best of Contemporary Dance 2012 by Washington Post, Herald Angel Award na Edinburském Fringe festivalu), The Voice of Anne Frank (Best of Overseas Production na Internatinal Arts Festivalu v Jižní Africe, Outstanding Performance Award na pražském Fringe festivalu, Best of Fringe na amsterodamském Fringe festivalu), Antiwords (cena Divadelních novin, Cena Next Wave festivalu, cena Skupovy Plzně), a mnohá další. Jako režisérka a choreografka vytvořila více než deset celovečerních inscenací, často v zahraničních koprodukcích, např. Sniper’s Lake (v koprodukci s Baerum Kulturhus v Norsku), Krevety á la Indigo (podpořené rezidencí v Brollin Schlos v Německu), FAiTH (podpořené rezidencí v Atlas Performing Art Center ve Washingtonu DC), Vernisáž (v produkci New Music Theater ve Washingtonu DC), nejnověji Lessons of Touch spolu s Jiřím Bartovance, Vivisectic (v Center for Performance Research v Brooklynu a v Gibney Dance, New York). Její poslední režie patří operní produkci Opera and the French Revolution, pro níž byla oslovena americkým barokním orchestrem Opera Lafayette a byla uvedena v Rose Theatre Lincoln Center v New Yorku a v Lisner Auditoriu ve Washingtonu DC. Miřenka Čechová se věnuje též pedagogické činnosti, přednášela na několika amerických univerzitách a nepravidelně vede předmět Autorská tvorba na HAMU. Je spoluzakladatelkou dvou divadelních skupin: Spitfire Company, Tantehorse a mezinárodního festivalu Nultý bod. Nepravidelně vede předmět Autorská tvorba na HAMU.
 mom 2
 
Sabine Seume
Sabine Seume, německá performerka, choreografka a pedagožka, studovala pod vedením Piny Baush. Následně odjela do Japonska, kde strávila 6 let studiem japonského tance butó u Carlotta Ikeda’s Butoh company Ariadone. Po návratu do rodného Německa založila svou skupinu Sabine Seume Company, v níž se oba dva vlivy prolínají. Sabine Seume ve svých projektech propojuje moderní evropskou estetiku s východním uměním. Její tanečně divadelní představení, která získala několik evropských ocenění, jsou tvořena ve spolupráci s experimentálními umělci různých žánrů. Nejčastěji přesahují k hudebnímu a vizuálnímu umění. Všechna její představení jsou motivována touhou po experimentu. V roce 1994 získala Prix Mandapa za nejlepší solový projekt v Pau (Francie). 1997 ocenění za nejexperimentálnější projekt na Brahms Festival v Bělehradu. 1998 nominovaná na cenu Förderpreis Darstellende Kunst der Stadt Düsseldorf.
 mom 3
 
Tantehorse
Soubor Tantehorse byl založen dvěma mezinárodně uznávanými umělci: Miřenkou Čechovou a Radimem Vizváry. Oba režiséři, choreografové, umělci a pedagogové jsou známí jako nezávislí a přední odborníci na fyzické divadlo, pantomimu a pohybové divadlo, a to jak v Evropě, tak ve Spojených Státech. Činnost Tantehorse je založena na silné fyzické artikulaci vycházející z tance, pantomimy a rozličných divadelních technik. Vysoce originální a vizuálně výrazné inscenace dosáhly výjimečného mezinárodní uznání jako “The best of Contemporary dance 2012” dle deníku The Washington Post nebo “The Herald Angel Award” (The Fringe festival Edinburgh 2013).
Jedním z nejdůležitějších témat tvorby Tantehorse je IDENTITA a její vyjádření prostřednictvím fyzické paměti s přímým apelem na diváky. Společně zkoumají nové možnosti a experimentují s fyzickým jazykem. Poslední dobou zvláště v projektech, které se pohybují na pomezí výtvarného divadla, performance, opery, pantomimy a uměleckých instalací.
 
mom 4

Představení Momentum podpořili: Ministerstvo kultury ČR, Magistrát Hl. města Prahy, Česko-německý fond budoucnosti, Národní divadlo v Praze, Mezinárodní festival Nultý Bod


Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit





Přihlášení

K21 se představuje

RENÁTA LUCKOVÁ


redaktorka

    je fotografka, novinářka, moderátorka a koučka. V autorské dvojici s Pavlem Veselým organizovali a moderovali mnoho akcí. Vedla rozhovory s různými významnými osobnostmi – podnikateli, manažery, politiky, diplomaty, s lidmi z kultury a dalšími. Její fotografie a texty byly publikovány např. v Katolickém týdeníku, na webových stránkách Arcibiskupství pražského, Historická šlechta, Svět úspěšných, v kulturní a hospodářské revue Fragmenty, v časopise Naše rodina, v tiskové agentuře MediapressServis, v časopise Policista, Český bratr, Překvapení aj. Absolventka VŠE a UK. Má zkušenosti v oblasti PR, reklamy a marketingu, ale i v oblasti  firemních financí, personálního řízení a andragogiky.

    Spolu s Pavlem Veselým jsou autoři knihy "Setkání s Dominikem kardinálem Dukou OP", která vyšla k jeho 70-tým narozeninám, kde publikovala i své fotografie.

Toulavka

Anketa

Národní divadlo


Partneři

Hledat

Aktuality

Městská divadla pražská
Národní divadlo Brno, Národní divadlo Brno

Mimísek 40

Čtěte také...

Hamlet pohledem Ofélie z Helfenburku

ofelie gsoollhoferova 200Přinášíme vám rozhovor s herečkou Terezou Gsöllhoferovou, která ztvárňuje Ofélii v představení Hamlet na Helfenburku. Co si myslí o velkém díle Williama Shakespeara?

...

Nové komentáře

  • 19.04.2018 14:38
    Hello
    If it were not so ...
     
  • 10.04.2018 17:16
    :)
    Taj Mahal je ...
     
  • 24.02.2018 12:08
    Jelínková
    Pane Zmožek,přeji vše ...

Facebook

Twitter


Literatura

Ztracená brána Arnošta Vašíčka

altKdo by to byl řekl. V pražském podzemí se nachází brána, která nás může zavést do jiného, alternativního světa. Nikdo to netuší, strážci ji bedlivě hlídají. A pak se to stane. Tajemný zasvěcovací rituál cosi změnil. Kdesi v podzemí se cosi změnilo...

Divadlo

Oživlý duch Vánoc na Teplickém zámku

duch vánoc perexZveme Vás a Vaše přátele v pátek 15. 12. od 16 do 20 hodin na akci OŽIVLÝ DUCH VÁNOC NA TEPLICKÉM ZÁMKU Aneb VÁNOCE JAKO V POHÁDCE (s Divadlem V Pytli).

Film

Velké (a všeobecně známé) filmy na velkém plátně

200fV posledních letech se zdálo, že záslužný klubový Projekt 100, který od roku 1995 každoročně pořádá Asociace českých filmových klubů, zajde na úbytě. Postupně se sice podařilo tradici oživit aspoň několika tituly, i když původní myšlenka zpřístupňovat u nás...