Dvě roviny Mistra a Markétky v Moravském divadle

Dvě roviny Mistra a Markétky v Moravském divadle

Email Tisk

MaM 1Představení Moravského divadla Olomouc na motivy Bulgakovova slavného románu Mistr a Markétka se odehrálo v sobotu 20. 5. v 16:00 v rámci 21. ročníku festivalu Divadelní Flora.

 


Román, jenž se stal předlohou k tomuto představení, psal jeho autor dlouhých 12 let, během nichž se rozhodl své dílo spálit a pak vytvořit znovu. O dramatizaci se postaral polský režisér z Těšínského divadla Bogdan Kokotek společně s dramaturgyní Moravského divadla Olomouc Michaelovu Doleželovou.

MaM 2

Tvůrcům se podařilo rozsáhlý román nahustit do více než dvouhodinové stopáže protnuté přestávkou, bez toho, aby se důležité scény „ztratily v překladu“. Stejně jako v předloze i zde se děj odehrával ve dvou rovinách – jednou byl příběh Mistra, Markétky a ďábla, druhou pak reinterpretace biblického příběhu o Ježíši Kristovi (vystupující zde pod hebrejskou formou svého jména Ješua Ha-Nocri) a Pilátu Pontském, jenž byl sžírán pochybnostmi o svém jednání.

Ačkoli jsou v titulu jak knihy tak představení uvedena jména postav Mistra a Markétky, hlavní a nejdůležitější osobností je někdo zcela jiný – ďábel, jenž zde ve světě lidí vystupuje pod jménem Woland. Tuto roli strhujícím způsobem ztvárnil charizmatický Petr Kubes, jenž s načerno nabarvenými vlasy i vousy působil jako dokonalé ztělesnění satana. Jeho postava byla téměř neustále v centru dění, a to už od počátku, kdy se svou hůlkou seděl na gauči ještě předtím, než představení vůbec začalo.

MaM 3

Co se týká ostatních postav, i zde byl výběr vesměs šťastný, vyzdvihněme především Wolandovy pomocníky, a to Ivanu Plíhalovou v roli Korovjeva, Václava Bahníka coby Azazela a Danielu Krahulcovou jako kocoura Behemota. Momenty, kdy tato ďáblova suita dostává prostor, patří k vrcholům celého představení (například scéna psychického trýznění básníka Bezprizorného, jenž byl brilantně ztvárněn Tomášem Krejčím).

Pokud u tohoto hereckého ansámblu chceme hledat nějakou slabinu, pak bychom ji mohli nalézt snad jen u zdánlivě hlavní postavy Mistra. Ne že by Jan Ťoupalík v roli Mistra podával špatný výkon, tato postava však byla nevýrazná a dostala tak málo prostoru, že herec ani nemohl ukázat příliš mnoho ze svých schopností a výsledek byl v jeho podání poněkud mdlý. Druhá představitelka hlavní postavy, Vendula Fialová v roli Markétky, působila o poznání přesvědčivějším dojmem, především při Wolandově plesu.

MaM 4

Jednu z mála slabin této inscenace můžeme vidět v nevyrovnanosti a nepříliš zvládnuté návaznosti obou půlí. Zatímco před přestávkou se děj (příběh Ješuy a Piláta nepočítaje) točil především kolem šílenství básníka Bezprizorného, po přestávce se tato postava v podstatě vytratila. Naopak Mistr i Markétka, kteří se v první půli objevovali spíše epizodně, nyní měli tvořit nosnou linii (zde můžeme nalézt paralelu se slavnou kritickou analýzou Bible od divadla Sklep, kde se o hlavní postavě Nového zákona, tedy Kristu, říká, že v prvním díle se vůbec nevyskytoval a druhý díl je jen o něm).

MaM 5

Přes tyto drobné kritické připomínky a přes nepříliš přesvědčivý závěr se však tvůrčímu týmu Moravského divadla Olomouc podařilo vytvořit zdařilou parafrázi Bulgakovova románu, která stojí především na výborných hercích v čele s démonickým ďáblem Petrem Kubesem.

Michail Bulgakov: MISTR A MARKÉTKA
Režie: Bogdan Kokotek
Překlad: Alena Morávková
Dramatizace: Bogdan Kokotek, Michaela Doleželová
Dramaturgie: Michaela Doleželová
Choreografie: Katarzyna Anna Małachowska
Scéna a kostýmy: Krzysztof Małachowski
Hudba: Zbygniew Siwek
Projekce: Filip Jančo, Lubomír Peřina

MaM

Osoby a obsazení:
Mistr: Jan Ťoupalík
Markétka: Vendula Fialová
Woland: Petr Kubes
Korovjev: Ivana Plíhalová
Azazelo: Václav Bahník
Behemot: Daniela Krahulcová
Ivan Nikolajevič Bezprizorný: Tomáš Krejčí
Pilát Pontský: Michal Przebinda
Ješua Ha-Nocri: Vojtěch Lipina
Hela: Kristýna Krajíčková
Anuška: Naděžda Chroboková-Tomicová
a další...

Michail Bulgakov: MISTR A MARKÉTKA
Moravské divadlo Olomouc
Sobota 20. 5. — 16.00
Premiéra: 25. 11. 2016

140 min s přestávkou



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 




Přihlášení



Anketa

Národní divadlo


Partneři

Hledat

Příběhy Elišky, Vítka a Čenišky (8)

Aktuality

Městská divadla pražská
Národní divadlo Brno, Národní divadlo Brno

Čtěte také...

Vězeňský kvintet

vezensky kvintet200Máj - lásky čas. Jaro je v plném květu a omamná vůně vítězství se line osvobozenými pražskými ulicemi, jež se stávají němými svědky příběhů se šťastnými konci i přívalů radosti vyvěrajících z návratů, setkávání a toliko kýžené t...


Literatura

Teror ve jménu víry– další výtečný komiks od F. Millera

tero200Co tak napsat v recenzi na knihu, která se věnuje situaci po útoku 11. září 2001? Co napsal jeden z nejlepších komiksových tvůrců Frank Miller? No nebude to lehké.

...

Divadlo

Letní scéna Divadla Ungelt

Již poosmé si mohou příznivci divadla vychutnat komorní letní scénu Divadla Ungelt na hradčanském Novém světě. Divadlo, které patří k nejznámějším a především k nejpopulárnějším u nás, zařadilo do letního programu dvě oblíbené hry, jednu premiéro...

Film

96 hodin aneb Nechtějte nazlobit Liama Neesona

96 200O tom, že Liam Neeson by mohl být ve svém věku (letos mu bude jednašedesát) akční hrdina, by asi ještě před pár lety nikdo moc neuvažoval. Jenže v úvodním díle nové „batmanovské“ trilogie“ Batman začíná, kde si zahrál padoucha Ra´s Al Ghula, prokázal, že...