MACBETH – TOO MUCH BLOOD Make Macbeth Great Again!
Banner
Chyba
  • Chyba při nahrávání RSS.

MACBETH – TOO MUCH BLOOD Make Macbeth Great Again!

Email Tisk

Macbeth - Too Much Blood perex

V pátek 7. dubna měla premiéru inscenace Macbeth - Too Much Blood, jejímž autorem i režisérem je David Jařab. Jde o variaci na klasický Shakespearův text, v němž touha po moci překračuje pomyslnou hranici zla, za níž už není cesty zpět.  Jako Macbeth a Lady Macbeth na jeviště vstoupí Miloslav König a Anežka Kubátová. Premiéra i reprízy se uskuteční v Divadle Komedie, kde soubor Divadla Na zábradlí působí v době právě probíhající rekonstrukce.
 


 
„Když mě Divadlo Na zábradlí oslovilo a bavili jsme se, co bych chtěl dělat, jako jeden z návrhů padl Macbeth. Mezi Shakespearovými texty je mi zrovna tento nejmilejší, ale mám rád i Krále Leara a Richarda III. Macbeth má v sobě cosi temného, atavistického a jde rovnou k jádru věci. Je to hra o čistce v klanu, totálním převzetí moci, v podstatě taková jasná mafiánská storka. Tenhle půdorys mi vyhovoval, ale zamýšlel jsem se nově nad psychologickými motivacemi, jak takováto situace může vzniknout. Nakonec jsem nevydržel a celý text napsal znovu. Mistr to ostatně nedělal jinak,“ přiblížil David Jařab vznik nové inscenace a dodal: „Jak jsem si tak ale celou věc pořád přehrával v hlavě, uvědomil jsem si, že k Shakespearovi angličtina prostě patří, takže původní text sice zmizel, ale angličtina nakonec zůstala. Angličtina jednoduchá, primitivní, v ledasčem současná, prostě jazyk, ve kterém věci ´zní´,  a který je dneska univerzálním dorozumívacím kódem po celém světě.“ Herci se tedy na jevišti dorozumívají jednoduchou, prostě rytmickou, zkratkovitou angličtinou, které rozumí každý začátečník – a pokud ne, přečte si české titulky.


 Macbeth - Too Much Blood 2
Spolu s ústřední dvojicí Miloslav König a Anežka Kubátová se v nové inscenaci Divadla Na zábradlí představí Leoš Noha, Václav Vašák, Ivan Lupták, Petr Jeništa a Petr Čtvrtníček a nové posily týmu – Jiří Černý a Johana Matoušková.
 
V Macbethovi ze Zábradlí se hovoří univerzálním anglickým jazykem, ve kterém už není prostor pro shakespearovskou vzletnost a filozofické úvahy. Jazykem, který pojmenovává realitu prostě a neúprosně, adekvátně své pragmatické době. K dorozumění v tomto světě už stačí jen anglické esperanto o zásobě několika slov. O co méně textu však herci mají, o to více se na jevišti děje mezi replikami. Neúprosně přímé až primitivní věty nacházejí svůj emotivní rozměr v mlčení a bytí mezi jednotlivými slovy. Místo klasických veršů a blankversu se Macbeth a jeho Lady noří do hlubin povrchnosti vlastní intimity, vzájemného nepochopení, intimity brutální, plné frustrace a násilí. Vládnoucí pár směřuje nezadržitelně k autodestrukci a šílenství, a děje se tak nejen kvůli spáchaným vraždám, ale především kvůli neschopnosti a nemožnosti naplnit vzájemnou lásku. Původní Shakespearův text je tragédií, Jařabova variace má podobu černé komedie, v níž se mísí absurdita s melancholií a kde komediální výstupy zůstávají často viset v tichu hrůzy a prázdnoty.  


 Macbeth - Too Much Blood 3
V původní verzi mají „temné síly osudu“ podobu čarodějnic, které v kotli vaří lektvary lidských životů. V Jařabově variaci se zlo nerodí v temném kotli, ale vyrůstá z neochoty přiznat sobě i okolí skutečnou identitu, potřeby a touhy. Připustit a zveřejnit to, co nás uspokojuje. A často právě tam, kde nemůže být uspokojena přirozená touha po štěstí, nastupuje zástupná touha po moci. Moci, která nám dovolí pomstít se za vlastní traumata a nejistoty. Čarodějnice v tomto světě mají podobu nevyzpytatelných Chlapíků odnikud, hrajících na banjo (v podání Petra Čtvrtníčka a Petra Jeništy), kteří Macbethovi budoucnost předestřou lakonicky, jen tak mimochodem.

Macbeth - Too Much Blood 1
 
Jařab se pokusil vyložit Macbetha jako člověka, který se bojí své vlastní identity, sexuální orientace a především bytí ve svému prostředí neakceptovatelné pravdy. „Jeho sebezapření přináší řadu neblahých důsledků, které ho jednoznačně směrují k destrukci okolí a nakonec i sebe samotného. Především je tato situace velkým problémem pro jeho manželský vztah. Potlačená frustrace vztahu je nakonec příčinou paranoidního jednání a eskalujícího násilí. Nemožnost přistoupit na něco, co by bylo považováno za zvrácené, dovede hlavního hrdinu ke zvrácenostem ještě mnohem děsivějším. Ale aby to neznělo zase tak temně – můj Macbeth je myslím docela sranda. Groteskní pohled na věc je mi blízký. Podobá se tak spíše králi Ubu než temnému maniakovi,” přiblížil svůj autorský vklad David Jařab.

Macbeth - Too Much Blood
 
Autorem hudby nové inscenace je Jakub Kudláč a spolu s ním se v rámci této nové interpretace ponoříme do bluegrassových tónů a teskných melodií původních amerických gospelů, i nových a temnějších variací těchto stylů. Autorkou kostýmů, které pracují na jedné straně se současnou civilností, ale zároveň obsahují velmi specifické estetické prvky jakési fiktivní „klanové kultury“, je Sylva Zimula Hanáková. Scénografii s typicky britskými tapetami navrhl režisér David Jařab sám, jak už je u něj zvykem. 
 
Macbeth – Too Much Blood
Scénář, scéna a režie David Jařab 
Dramaturgie  Lucie Ferenzová
Kostýmy Sylva Zimula Hanáková
Hudba Jakub Kudláč
 
Macbeth  Miloslav König
Lady Macbeth Anežka Kubátová
Banko Jiří Černý
Duncan Leoš Noha
Macduff Václav Vašák
Ross Ivan Lupták
Lady Macduff Johana Matoušková
Chlápek 1 Petr Jeništa
Chlápek 2 Petr Čtvrtníček
 
Premiéra 7. a 8. dubna 2017 v 19 hodin Divadle Komedie.
Reprízy 11., 24., 29. dubna, 5. a 26. května vždy v 19 hodin v Divadle Komedie.

Foto: KIVA
 
Touto premiérou však působení souboru Divadla Na zábradlí v prostorách Divadla Komedie nekončí, právě naopak. Začátkem června se zde uskuteční premiéra nové inscenace Jana Mikuláška AnderSen - fantazie na motivy Andersenových pohádek a dětských nočních můr. Pohádkový svět, ve kterém si víla vezme život, opuštěné děvčátko umrzne na chodníku, cínový voják s jednou nohou se rozpustí, a další jímavé příběhy s neobvyklými konci a naplněné smutkem ožijí v naší inscenaci na téma dětství.

www.nazabradli.cz



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit





Přihlášení

K21 se představuje

LUKÁŠ LOUŽECKÝ


šéfredaktor

    32 let, ve znamení Štír. Je z Prahy a zaměstnán prozatím v Datartu na Službách zákazníkům. V rámci své amatérské žurnalistické kariéry má za sebou psaní a fotografování pro několik webů – zejména hudebních a literárních. Namátkou zmíníme ireport.cz, vaseliteratura.cz nebo cbdb.cz. Na šéfredaktorskou pozici nastoupil počátkem roku 2018 a doufá, že tento web povede k ještě větším úspěchům, než má prozatím za sebou.

    Pro Kulturu 21 píše již několik let. “Na práci pro Kulturu 21 mě baví především to, že je tento web tak všestranný. Můžu psát o knížkách, výstavách i třeba hudbě. Navíc je v něm přátelské prostředí."

    Ve volném čase se vedle psaní a fotografování věnuje zejména své rodině – manželce a téměř tříletému synovi. Je téměř abstinent, ale občas si dá skleničku vína. Odnaučený kuřák se závislostí na brambůrkách.

    Životní motto:

    Užívej života než ti uteče.

Toulavka

Anketa

Národní divadlo


Chat s osobností

Partneři

Hledat

Aktuality

Městská divadla pražská
Národní divadlo Brno, Národní divadlo Brno

Mimísek 35

Čtěte také...

Citové vzplanutí a herecký koncert Hany Maciuchové v Branickém divadle


maciuch 200Zamilovat se lze v jakémkoli věku. A láska může být opětovaná! To je asi největší poselství monodramatu francouzské autorky Noelle Chatelet Žena Vlčí mák. Představení, které uvedlo Branické divadlo, je hereckým koncertem Hany Maciuchové.

Nové komentáře

Facebook

Twitter


Literatura

Detektivka z anglického venkova: Bláto a mršiny od Ann Granger

Blato a mrsiny perexV únoru představilo nakladatelství Moba nový literární přírůstek v našich končinách oblíbené Ann Grangerové, tentokráte detektivní román s poněkud depresivním názvem Bláto a mršiny. Zavítáme na anglický venkov a budeme vyšet...

Divadlo

Ztracená čest Kateřiny Blumové

kateřina perexDivadelní adaptace známé povídky Ztracená čest Kateřiny Blumové od německého spisovatele Heinricha Bölla z roku 1974 měla premiéru 11.11. 2017 ve Švandově divadle. Hra, kterou režíroval David Šiktanc, vypráví o mladé dí...

Film

Česká filmová klasika se na internetu otevře světu

Filmy itunes 200Slavný „Obchod na korze“ režijního dua Kádár – Klos uvedl Bontonfilm ve spolupráci s Národním Filmovým Archivem do digitální distribuce na internetu v celosvětovém obchodě iTunes. Film je opatřen anglickou jazykovou verzí a díky ní se na ...