Skončí to ústa - autorská inscenace J. Adámka

Skončí to ústa - autorská inscenace J. Adámka

Email Tisk

skonci to usta 200Divadlo DISK uvede premiéru autorské inscenace Jiřího Adámka. Na hranici nesmyslu, abstrakce a metafyziky. Mezi slovy, slovy a zase slovy se rýsuje jediné řešení: ticho.

 

 

Divadlo DISK uvede v sobotu 22. října 2016 premiéru druhé absolventské inscenace studentů herectví katedry alternativního a loutkového divadla DAMU v režii Jiřího Adámka. Autorský divadelní projekt nazvaný skončí to ústa vychází z české i zahraniční experimentální poezie šedesátých let a osciluje mezi pohybovým, hudebním a výtvarným divadlem. S využitím textů, zvuků, objektů i světel vytvářejí tvůrci specifickou 3D krajinu řeči, v níž se mísí hravost, nonsens a absurdita – a smysl, který stále uniká. Slova (i lidé) mizí před očima a opět se vynořují v nečekaných souvislostech, slepé stopy odvádějí pozornost a stále neodbytněji se prosazuje otázka: jak se (ne)ztratit v labyrintu řeči?
Absolventská inscenace pracuje s texty z antologií Experimentální poezie a Vrh kostek, které v šedesátých letech sestavili a z velké části také přeložili Josef Hiršal a Bohumila Grögerová. Autoři vytvářeli ze slov systémy a struktury a někteří propojovali své experimenty s rébusy a grafickými obrazci. Jiní dospěli až k mazání písmenek a slov, a dokonce k vynechání celého textu a ponechání jednoho jediného slova někde v rohu stránky.
Kritérií pro výběr konkrétních textů pro inscenaci bylo více. „Postupně v našem výběru vykrystalizovaly texty, které nejsou samoúčelnou verbální či logickou hříčkou; které neodkazují jen samy k sobě a ke své formě, ale ještě k něčemu jinému. Díky tomu obsahují určité tajemství. Uplatňovali jsme ještě jedno hledisko, které jsme nazvali múzičností. Ukázalo se daleko nejpodstatnější, aby texty dobře zněly. Nahlas a v prostoru.”, uvádí režisér inscenace Jiří Adámek s dramaturgyní Klárou Hutečkovou.
Tak jako autoři textů vytrhávají slovo z řádku a písmeno ze slova, užíváme i my předmět nespojitě s jeho prvořadou funkcí (slovo jako slovo, předmět jako předmět). Podobně obnaženou přítomnost předmětu jako takového shledáváme ve vykloubených minutových sochách Erwina Wurma nebo v instalacích Jána Mančušky.”, doplňují inscenátoři.

Jiří Adámek (*1977)
Divadelní režisér a autor, zakladatel a vedoucí skupiny Boca Loca Lab a pedagog katedry ALD DAMU. Patří k nejvýraznějším režijním osobnostem své generace. Vyvinul originální typ hudebního divadla, ve kterém mísí hudebně komponovanou strukturu, stylizované herectví a zvláštní přístup k jazyku (fragmentarizaci či rytmizaci slov, hru s poloabstraktními shluky slabik a hlásek). Svůj specifický přístup k divadlu rozvíjí s divadelní skupinou Boca Loca Lab, kterou založil v roce 2007. U svých hudebně-divadelních projektů působí nejen jako režisér, ale i autor libreta, popřípadě hudby. Má za sebou několik stáží ve Francii, je výrazně ovlivněný francouzským postmoderním théâtre musical.
Od vytvoření první celovečerní inscenace „hudebně-divadelního“ typu získal různá ocenění: za inscenaci Tiká tiká politika (2006) ocenění Music Theatre Now! v Německu a Cenu za originální divadelní tvar na festivalu Kontakt v Toruni. Inscenace pro děti Z knihy džunglí (2007) získala Cenu Alfreda Radoka za scénografii, dále byla oceněna ve třech kategoriích na Mateřince v Liberci a získala hlavní cenu na festivalu Banialuka v Bialsko-Białej. Projekt Evropané (2008) získal Cenu pro nejlepšího mladého režiséra na festivalu MESS Sarajevo (2011) a mluvená opera Sezname, otevři se! (2014) byla oceněna Cenou Divadelních novin v kategorii Hudební divadlo.

skonci to usta 1

Informace o inscenaci

Inscenační tým
Scénář, režie a hudba
Jiří Adámek
Dramaturgie
Klára Hutečková
Výtvarné řešení
Natálie Rajnišová a Zuzana Sceranková
Pohybová spolupráce
Zuzana Sýkorová
Hlasová spolupráce
Eva Málková
Produkce
Luboš Louženský
Martina Náhlíková, Kateřina Císařová, Bára Vopasková
 
Hrají:
Martin Cikán, Anita Gregorec, Anežka Kalivodová, Ladislav Karda, Dominik Migač, Nataša Mikulová, Lumíra Přichystalová, Jan Strýček, Julie Šurková

Veřejná generální zkouška: 21. 10. 2016 v 11:00
Premiéra: 22. 10. 2016 v 19:30 v divadle DISK
Nejbližší reprízy: 23. 10. a 31. 10. 2016

Vstupenky jsou k dostání buď online na www.divadlodisk.cz nebo v pokladně divadla (ve všední dny od 16:00 do 19:30 a o víkendu vždy hodinu před představením).
Základní vstupné je 120,- Kč a zvýhodněné vstupné je 80,- Kč (pro studenty, seniory a ZTP).



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 
Banner

Přihlášení



Anketa

Národní divadlo


Rozhovor

CBS Nakladatelství: Jak se tvoří ručně malované mapy nejen Česka

CBS perexPotkáváme je u rozcestníků, na náměstích, návsích, v domácích knihovnách, vytvářejí se pro celé regiony, oblasti a města či obce a kontinenty. Mapy. Ale tyhle jsou jiné, než ty pragmatické klasické a turistické. Jsou ručně malované s mnoha obrázky, ...

Hledat

Chaty s osobností

Čtěte také...

Unikátní akce: Festival Tanec Ostrava

festival tanec ostravaLetos se již po 12. uskuteční jediná přehlídka soudobého tance, fyzického a pohybového divadla v Ostravě. Unikátní akce zve příznivce ladného i nekonvenčního umění, kde schopnost ‚čtení mezi řádky‘ je více než vítanou. O čem, že j...


Literatura

Arcikuplířka

DEKAMERON 200Arcikuplířka je přezdívka jedné z nejslavnějších knih všech dob – Dekameronu. Současníci Dekameronu prý kvůli frivolnímu obsahu přezdívali Kníže Galeotto; ten se proslavil jako prostředník lásky mezi Lancelotem a královnou Ginevrou v legendě o...

Divadlo

Kdo věří pohádkám, ten patří k vítězům...na zámku tě vítá i princ s Popelkou! Fotoreportáž z českobudějovického představení Popelka na ledě.

popelka perexDivácky nejúspěšnější a nejprodávanější muzikál v České republice a Slovensku během Jarního turné 2014 navštívil exkluzivně Liberec, České Budějovice a Ostravu. V sobotu 5. dubna ještě zavítá do Hradce Králové a...

Film

Publicistický thriller ze současnosti: Čtvrtá mocnost

ctvrta mocnost200Do českých kin vstupuje německý koprodukční snímek Čtvrtá mocnost. Jeho autor Dennis Gansel, režisér mezinárodně oceněného filmu Náš vůdce (Die Welle, 2008), se opět vrací k tematice p...