Buranteatr v Brně uvádí „Šlabikář“

Buranteatr v Brně uvádí „Šlabikář“

Email Tisk

buran200Ne to není překlep. Je to česko-slovenský projekt a proto je zde propojen slabikář se šlabikárom. Podobně filištínsky vyřešil kdysi Julo Satinský (S tebou mne baví svět) otázku, cítí-li se  Čechoslovákem nebo Slovákem, odpověděl, že on je: Človák.

 


Tak tady máme nový projekt „Buranů“. Kdo by nevěděl, jaké je to divadlo, krátce odcituji z jejich stránky: www.burantheatr.cz 
„BURANTEATR se zrodil někdy v létě 2003 v hlavách dvojice studentů Divadelní fakulty JAMU Zetela a Jana Šotkovského – z potřeby realizovat své představy o divadelním provozu mimo existující divadla. Zakladatelé se tehdy nepovažovali za žádné revolucionáře nebo výlučné umělce – byli přesvědčeni, že hlavní povinností divadla je bavit a zaujmout diváka, ať dramaty, či komediemi, ať naléhavým tématem, nečekanou formou nebo „jen“ suverénním řemeslem. Pouze se domnívali, a stále domnívají, že v kolektivu spojeném podobným divadelním programem dokáží dosáhnout umělecky i ekonomicky výraznějších výsledků než tam, kde lidi spojuje pouze společná výplatní páska. Toužili tedy naplnit sen o divadle – klubu, který stál i na počátku vlny malých českých divadel v 60. a 70. letech.“ Dále jenom stručně, po působení v Olomouci a v několika prostorech Brna se divadelníci usadili v Sokolovně, kam se naučili za nimi Brňané chodit, takže mají stále plno a jejich repertoár je bohatý, od divadelní klasiky (např. Faust, nebo Mizantrop) po vlastí tvůrčí dílny. A jedním z takových kolektivních projektů je poslední březnová premiéra pod názvem: Šlabikář.

buran

 

O čem představení je, popisují zase na svém webu. Je to: „Autorská pohybová koláž vzpomínek a představ / snů, stereotypů a ideálů generace, která by asi právě teď měla dospět a příliš neví jak. Pokus o návrat k počátkům formování sebe sama / vlastní identity (za pomoci slavného Slabikáře J. Žáčka a H. Zmatlíkové).“
Na jednoduché scéně, kde jsou 4 židle a velký dárkový balík, ze kterého se později vyklube automatická pračka, tři herečky a jeden herec rozehrávají pohybové kreace a útržky vět, ze kterých vyvstávají vzpomínky. Jednou veselé, jindy nostalgické a je to taková koláž volných asociací, z kterých člověk cítí nenaplněnost tužeb a představ, cosi jako nostalgické vzpomínání, které se někdy (dokonce dost často) dostává do ukřičené křeče. Jakoby intenzitou pohybu a hlasitostí protagonisté chtěli porazit ty své nenaplněné, nebo zmeškané touhy. Mnoho situací může být divákovi cizí, v mnoha situacích a jistě často shledává sám sebe. Vše se odvíjí v rychlém tempu. Někdy to někomu „páchne“ samoúčelností, aby se pak v dalším okamžiku ztotožnil s jinou situací, která k němu promlouvá třeba svými známými atributy z dětství.
Burani umí vtáhnout diváky do svých dějů, byť v tomto případě hodně abstraktních. Na první pohled samoúčelné repliky a pohyby v mizanscéně mají vždy svou logiku, ovšem inscenace se neúprosně valí dál, ticho střídá ukřičená dramatičnost, sporé pohyby následují po rychlých přesunech všemi způsoby po scéně, příjemné laskavé vztahy protagonistů se dokážou v okamžiku změnit v téměř surovou bitku. Těla se proplétají, jeden druhému vnucují svou představu o pohybu. Je toho až moc, co útočí na divákovy smysly. Ale určitě si každý v té mnohosti výrazových prostředků najde to své ztotožnění.
V režii Juraje Augustína a v dramaturgii Karolíny Ondrové doprovází celé představení nápaditá hudba (klavír a především bicí) Daniela Junase.  4 postavy ztvárnili Alžbeta Vaculčiaková,  Danka Kupčuláková,  Lucie Hrochová a  Zdeněk Kocián. Je to vzácně vyrovnaná čtveřice, hrající s plným nasazením. A někdy je divákovi až protagonistů líto, co všechno na sebe naložili. Nebo je to vtípek režiséra – nevím. Ale když se a ně sype například prací prášek, na těla, do tváří, tak člověk prožívá to nepříjemné peklo, co sami sobě připravují, spolu s herci.  Jako by bylo všechno dovoleno. Láska i ubližování, hravá dětská říkanka i vražedné tempo agresivních pohybů.
Konečně je tma, klid, jeviště mlčí a mlčí i diváci, nevěříce, že je už konec představení. Až asi po minutě se ozve opatrný potlesk. Ano fakt je už konec. Devadesát minut uběhlo neuvěřitelně rychle. Dávno jsem eviděl představením které by se hnalo takovým galopem od začátku do konce. Blahopřeji.

„Šlabikář“
Žánr: autorské představení
Buranteatr, Sokolovna Brno
Režie: Juraj Augustín
Dramaturgie: Karolina Ondrová
Hrají: Alžbeta Vaculčiaková , Danka Kupčuláková , Lucie Hrochová a
Zdeněk Kocián
Premiéra: 31.03.2016
Hodnocení: Kvalitní původní tvorba

Odkaz na web: http://www.buranteatr.cz/


 
Banner

Soutěž

Banner

Přihlášení



Anketa

Národní divadlo


Rozhovor

Jan Rosák: „Práce mě pořád baví a v tenise mám stále slušnou úroveň.“

jan rosakNemůže snad být Čecha, který by někdy nesledoval Riskuj! nebo Videostop. Nejen tyto pořady spojuje jméno sympatického Jana Rosáka. Ten brzy oslaví 65. narozeniny, ale elán ani nadhled mu rozhodně nech...

Hledat

Chaty s osobností

Příběhy Elišky, Vítka a Čenišky (25)

Národní divadlo Brno, Národní divadlo Brno
  • Opera na Špilberku 2019

    Teplé letní večery je nejlepší strávit pod hvězdami s hudbou, a proto soubor Janáčkovy opery NdB přináší již čtvrtým rokem operní představení do...

Z archivu...

Čtěte také...

Lounské divadlení 2015 podruhé

Divadleni perexJen pár hodin zbývá do zahájení jedenáctého ročníku Lounského divadlení, které odstartujeme v pátek 6. března v 17.00 hodin. I to s letopočtem 2015 Vám přinese pět inscenací v podání pěti amatérských divadelních souborů, které se mezi seb...


Literatura

Žádný sex, je úterý

sex200Tracy Bloomová nesnila o spisovatelské dráze, tak jako o ní snívají jiní autoři. Měla úplně jiné plány, ale jak už to tak bývá, život jí naservíroval úplně jiné menu.

...

Divadlo

Režijní duo SKUTR se vrací k novému cirkusu: pro Letní Letnou připravuje premiéru představení Handbag

SKUTR 200Režijní dvojice SKUTR, kterou tvoří Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský, připravuje pro 12. ročník Mezinárodního festivalu nového cirkusu a divadla Letní Letná premiéru svého nového představení nazvaného Handbag / Kabelka. Inscenace propojí divadelní p...

Film

ČT Art slaví. Diváci se mají na co těšit.

PRAHA – 21.8. 2014. Při příležitosti oslav ročního vysílání, představila alternativní ČT Art veřejnosti „fajnšmekrovsky“ přichystanou nabídku podzimního vysílacího schématu včetně dvanácti premiér a tří přímých přenosů v prvním záříjovém týdnu.

 

...