Reklama
Banner
Banner

Festival Bazaar představuje nové světy středoevropských nezávislých scén

Email Tisk

bazaa200Ve dnech 18. – 20. března 2016 proběhne v Alfredu ve dvoře, ve Studiu ALTA a divadle PONEC v Praze mezinárodní festival současného tanečního a pohybového divadla BAZAAR. Přehlídka uvede exkluzivní večerní představení významných osobností nezávislých scén střední, východní a jižní Evropy, ukázky z chystaných představení a work-in-progress, workshop, diskuse a neformální setkání. Hlavním tématem festivalu je identita: jako zóna, v níž se protínají sféra privátní i politická, jako oblast osobní autonomie i předmět manipulace.


 
„Na nezávislých scénách sousedních zemí střední a východní Evropy se začala intenzivně řešit otázka, jaké jsou nové horizonty současnosti. Co můžeme očekávat,  kam se ubíráme? Jsou to palčivé otázky i u nás, proto chceme českým divákům ukázat, s jakými odpověďmi umělci přicházejí. Tito novodobí divadelní a taneční „šamani a šamanky“ z Bukurešti, Varšavy, Budapešti, Záhřebu, Žiliny nebo Prahy vytvářejí na základě dlouhodobého uměleckého výzkumu společensky důležité metafory a paralely. Otevírají světy imaginace, a divákovi tak paradoxně nabízejí nový pohled i na skutečný svět. Posune-li se naše vnímání, zbaví-li se automatismů a zvyků, máme šanci realitu kolem sebe ovlivnit. Proto zveme diváky, aby se nechali vtáhnout do nakažlivé představivosti umělců na festivalu Bazaar! Imaginace je vlastně gesto osobní sebeobrany,“ shrnuje svůj pohled dramaturg festivalu Ewan McLaren.
 
Se (sebe)ironií a inteligencí přináší každý z pozvaných umělců vlastní nekonvenční způsob myšlení, kterým zpochybňuje status quo a pokouší se vytvořit prostor pro nahlížení věcí z nových úhlů.

Chorvatské tanečnici Sonje Pregrad a kameramance Nives Sertić nejde v jejich představení Neznámá logika větru o nic jiného, než vnést diváky do vtipného paralelního světa, kde jsou lidstvo a příroda v rovnocenném, vzájemně se ovlivňujícím postavení.

Dalším hostem festivalu je známá rakouská performerka Silke Grabinger. Nepříjemný manipulativní zážitek ji inspiroval k představení Pokusná osoba Silke Grabinger, kde požádala mezinárodně uznávané choreografy, aby pro ni navrhli krátká představení. Jako základní materiál jim poskytla nejen své tělo, tanec a výkon, ale i vlastní minulost. Jaký příběh si vymyslí a budou vyprávět prostřednictvím „testovaného subjektu“ bylo zcela v jejich moci. Výsledkem je představení vzbuzující otázku, kdo je skutečnou „pokusnou osobou“: je jí manipulovaná tanečnice Silke, manipulující choreograf, nebo snad sami přítomní diváci?

bazaa6


 
Jádrem festivalu je Saturday Bazaar, přehlídka ukázek z chystaných představení umělců z ČR, Polska, Rumunska, Maďarska, Ruska a Slovenska. Při zkoumání různých tváří a vrstev identity se pod jejich drobnohled dostala škála témat od strachu a potěšení ze samoty, přes pláč jako soukromý akt i zdroj masové zábavy, až po skákání přes švihadlo jako dětskou hru i cestu ke sebezdokonalování. Například v ukázce Matky z oceli rumunsko-polské dvojice Mădăliny Dan a Agaty Siniarské vyzdvihují umělkyně fenomén, který je intimní i veřejně neakceptovatelný: tématem je pláč a emoce a zážitky s ním spojené: vzpomínky, smrt, radost, křehkost, nevinnost a další.

Mohou tanec a divadlo zprostředkovat publiku něco, co nikdy jindy prožít nemůže? Na začátku posledního festivalového dne povedou diváky bukurešťští Alina Popa a Florin Flueras skrz své představení End Dream k vnímání světa, kde neexistují hranice mezi člověkem a jeho okolím.

Program celého festivalu uzavře představení Pygmalion radikálního polského autora Wojteka Ziemilského. Klasickou kulturní látku obrací Ziemilsky naruby, aby zkoumal možnosti lidské komunikace a především způsoby prožívání druhého: Nedokážeme proniknout do mysli druhého člověka, přesto se ale snažíme představit si, jaké to je jím být. Je to příběh o podmiňování, kterým si všichni musíme projít, abychom mohli být součástí společnosti a její kultury.
 
Festival Bazaar vznikl v roce 2015 jako součást evropského projektu Identity.Move! - mezinárodní platformy pro podporu teoretického a uměleckého výzkumu identity na poli současného tanečního a pohybového umění a performance. Hlavním pořadatelem letošního ročníku festivalu je Motus, produkce divadla Alfred ve dvoře ve spolupráci s četnými zahraničními kulturními instituty, Tancem Praha a Studiem ALTA.
 
Více informací naleznete na www.alfredvedvore.cz/cs/bazaar .
Festival Bazaar můžete sledovat také na Facebooku.
 

Festival BAZAAR
Identita v umění a pohybu
18. - 20. 3. 2016
Alfred ve dvoře / Studio ALTA / PONEC - divadlo pro tanec
 
Program
Čt 17. 3. − Ne 20. 3. / Alfred ve dvoře / Sonja Pregrad & Nives Sertić (HR): O (NE-HIERARCHICKÉM) DIALOGU DVOU MÉDIÍ /  workshop
Pá  18. 3., 18:00 / Alfred ve dvoře / Sonja Pregrad & Nives Sertić (HR): NEZNÁMÁ LOGIKA VĚTRU
Pá 18. 3., 20:00 / PONEC - divadlo pro tanec / SILK Cie. (AT): POKUSNÁ OSOBA SILKE GRABINGER
Pá 18. 3., 21:00 / PONEC - divadlo pro tanec / SETKÁNÍ S WOJTKEM ZIEMILSKÝM (PL)
So 19. 3., 14:00 / Studio ALTA / SATURDAY BAZAAR / 1. část - Roman Zotov (RU), Jaro Viňarský (SK), László Fülöp (HU) & Halka Třešňáková (CZ)
So 19. 3., 19:00 / Studio ALTA / SATURDAY BAZAAR / 2. část - Agata Siniarska (PL) & Mădălina Dan (RO), Tereza Hradilková (CZ), Ufftenživot (CZ)
So 19. 3., 22:00 / Studio ALTA / SATURDAY BAZAAR AFTERPARTY
Ne 20. 3., 15:00 − 19:30 / Studio ALTA / Ufftenživot (CZ): TOILETTALK
Ne 20. 3., 16:00 / Alfred ve dvoře / Ukázka z workshopu O (NE-HIERARCHICKÉM) DIALOGU DVOU MÉDIÍ
Ne 20. 3., 18:00 / Studio ALTA / Unsorcery (RO): END DREAM
Ne 20. 3., 20:00 / Alfred ve dvoře / Wojtek Ziemilski (PL): PYGMALION
 
Vstupenky
festival pas: 500 Kč / 300 Kč
jednotlivá představení: 200 Kč / 100 Kč / 50 Kč studenti uměleckých škol

Vstupenky je možné zakoupit na webu alfredvedvore.cz nebo přes goout.cz


 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Přihlášení

Nechte si poradit...

Jaká kniha, divadlo, koncert či jiná akce by našim čtenářům neměly uniknout?

IVETA SVOBODOVÁ

spisovatelka

Film:


DÍTĚ BRIDGET JONESOVÉ

Do kina jsem vyrazila s obavami. Byla jsem druhým dílem dokonalé Bridget dost zklamaná a tak jsem čekala spíš nastavenou kaši. Nedělala jsem si velké naděje. Uběhla spousta let, hlavní protagonisté zestárli a Hugh Grant dokonce odmítl spolupráci na třetím pokračování. Také se dost dlouho odkládalo natáčení a ladil se scénář. O to víc jsem byla překvapená, že jsem se dvě hodiny bavila a ostatní v sále také. Už ani nevím, kdy naposled jsem slzela smíchy. Renée Zellweger, Colin Firth a Patrick Dempsey byli prostě fantastičtí a skvěle jim sekundovala sarkastická gynekoložka v podání Emmy Thompson. Ta se také podílela na scénáři, režie se opět se ctí chopila, tak jako u prvního dílu, Sharon Maquire. Jestli se chcete pobavit a uvolnit se, nenechte si ujít Dítě Bridget Jonesové, opravdu to stojí za to.

Banner

Anketa

Národní divadlo

  • Národní divadlo seniorům
    Sleva pro seniory Národní divadlo nabízí seniorům ve věku 65 + vstupenky s 50% slevou na vyhrazená místa všech představení ND.*  Kromě této...

Chat s osobností

Národní divadlo Brno, Národní divadlo Brno

Partneři

Z archivu...

Čtěte také...

Autor hry Úsměv Dafné Vittorio Franceschi se zúčastní české premiéry v Divadle Rokoko

Usmev  Dafne Smutna  200Ve středu 16. ledna se v Divadelní kavárně Rokoko sešli herci a tvůrci tragikomedie Úsměv Dafné. S režisérkou Viktorií Čermákovou, dramaturgyní Věrou Maškovou...

Nové komentáře

Facebook

Google+

Twitter


Vladimír Liška - Tajemství Ježíše z Nazaretu
ImageJežíš Kristus Nazaretský je jednou z nejvýznamnějších i nejinspirativnějších osobností světových dějin. Mesiáš, Spasitel lidstva, Boží syn – takovými a ještě mnoha dalšími jmény byl postupně obdařen po...
Buranteatr v Brně uvádí „Šlabikář“

buran200Ne to není překlep. Je to česko-slovenský projekt a proto je zde propojen slabikář se šlabikárom. Podobně filištínsky vyřešil kdysi Julo Satinský (S tebou mne baví svět) otázku, cítí-li se  Čechoslovákem nebo Slovákem, odpověděl, že on je: Človák.

...
Jeden z nejlepších filmů loňského roku Počátek vychází na nosičích pro domácí kino
ImageUdělování Oscarů se blíží a s ním na náš trh pomalu, ale jistě přicházejí buď do domácích, nebo veřejných kin všichni hlavní favorité na zlaté sošky v hlavních i vedlejších kategoriích. Tako...
Co je odžito, to se zpívá

Trebicka 200Každá píseň, která se urodila v srdci, má svou cenu. A když je povedená, může mít i patřičnou sílu. Pár takových kousků najdete na novém albu Amálky K. Třebické. Jmenuje se Za okny rychlíku a potěší zvláště příznivce šansonů.