Reklama
Banner

Festival Bazaar představuje nové světy středoevropských nezávislých scén

Email Tisk

bazaa200Ve dnech 18. – 20. března 2016 proběhne v Alfredu ve dvoře, ve Studiu ALTA a divadle PONEC v Praze mezinárodní festival současného tanečního a pohybového divadla BAZAAR. Přehlídka uvede exkluzivní večerní představení významných osobností nezávislých scén střední, východní a jižní Evropy, ukázky z chystaných představení a work-in-progress, workshop, diskuse a neformální setkání. Hlavním tématem festivalu je identita: jako zóna, v níž se protínají sféra privátní i politická, jako oblast osobní autonomie i předmět manipulace.


 
„Na nezávislých scénách sousedních zemí střední a východní Evropy se začala intenzivně řešit otázka, jaké jsou nové horizonty současnosti. Co můžeme očekávat,  kam se ubíráme? Jsou to palčivé otázky i u nás, proto chceme českým divákům ukázat, s jakými odpověďmi umělci přicházejí. Tito novodobí divadelní a taneční „šamani a šamanky“ z Bukurešti, Varšavy, Budapešti, Záhřebu, Žiliny nebo Prahy vytvářejí na základě dlouhodobého uměleckého výzkumu společensky důležité metafory a paralely. Otevírají světy imaginace, a divákovi tak paradoxně nabízejí nový pohled i na skutečný svět. Posune-li se naše vnímání, zbaví-li se automatismů a zvyků, máme šanci realitu kolem sebe ovlivnit. Proto zveme diváky, aby se nechali vtáhnout do nakažlivé představivosti umělců na festivalu Bazaar! Imaginace je vlastně gesto osobní sebeobrany,“ shrnuje svůj pohled dramaturg festivalu Ewan McLaren.
 
Se (sebe)ironií a inteligencí přináší každý z pozvaných umělců vlastní nekonvenční způsob myšlení, kterým zpochybňuje status quo a pokouší se vytvořit prostor pro nahlížení věcí z nových úhlů.

Chorvatské tanečnici Sonje Pregrad a kameramance Nives Sertić nejde v jejich představení Neznámá logika větru o nic jiného, než vnést diváky do vtipného paralelního světa, kde jsou lidstvo a příroda v rovnocenném, vzájemně se ovlivňujícím postavení.

Dalším hostem festivalu je známá rakouská performerka Silke Grabinger. Nepříjemný manipulativní zážitek ji inspiroval k představení Pokusná osoba Silke Grabinger, kde požádala mezinárodně uznávané choreografy, aby pro ni navrhli krátká představení. Jako základní materiál jim poskytla nejen své tělo, tanec a výkon, ale i vlastní minulost. Jaký příběh si vymyslí a budou vyprávět prostřednictvím „testovaného subjektu“ bylo zcela v jejich moci. Výsledkem je představení vzbuzující otázku, kdo je skutečnou „pokusnou osobou“: je jí manipulovaná tanečnice Silke, manipulující choreograf, nebo snad sami přítomní diváci?

bazaa6


 
Jádrem festivalu je Saturday Bazaar, přehlídka ukázek z chystaných představení umělců z ČR, Polska, Rumunska, Maďarska, Ruska a Slovenska. Při zkoumání různých tváří a vrstev identity se pod jejich drobnohled dostala škála témat od strachu a potěšení ze samoty, přes pláč jako soukromý akt i zdroj masové zábavy, až po skákání přes švihadlo jako dětskou hru i cestu ke sebezdokonalování. Například v ukázce Matky z oceli rumunsko-polské dvojice Mădăliny Dan a Agaty Siniarské vyzdvihují umělkyně fenomén, který je intimní i veřejně neakceptovatelný: tématem je pláč a emoce a zážitky s ním spojené: vzpomínky, smrt, radost, křehkost, nevinnost a další.

Mohou tanec a divadlo zprostředkovat publiku něco, co nikdy jindy prožít nemůže? Na začátku posledního festivalového dne povedou diváky bukurešťští Alina Popa a Florin Flueras skrz své představení End Dream k vnímání světa, kde neexistují hranice mezi člověkem a jeho okolím.

Program celého festivalu uzavře představení Pygmalion radikálního polského autora Wojteka Ziemilského. Klasickou kulturní látku obrací Ziemilsky naruby, aby zkoumal možnosti lidské komunikace a především způsoby prožívání druhého: Nedokážeme proniknout do mysli druhého člověka, přesto se ale snažíme představit si, jaké to je jím být. Je to příběh o podmiňování, kterým si všichni musíme projít, abychom mohli být součástí společnosti a její kultury.
 
Festival Bazaar vznikl v roce 2015 jako součást evropského projektu Identity.Move! - mezinárodní platformy pro podporu teoretického a uměleckého výzkumu identity na poli současného tanečního a pohybového umění a performance. Hlavním pořadatelem letošního ročníku festivalu je Motus, produkce divadla Alfred ve dvoře ve spolupráci s četnými zahraničními kulturními instituty, Tancem Praha a Studiem ALTA.
 
Více informací naleznete na www.alfredvedvore.cz/cs/bazaar .
Festival Bazaar můžete sledovat také na Facebooku.
 

Festival BAZAAR
Identita v umění a pohybu
18. - 20. 3. 2016
Alfred ve dvoře / Studio ALTA / PONEC - divadlo pro tanec
 
Program
Čt 17. 3. − Ne 20. 3. / Alfred ve dvoře / Sonja Pregrad & Nives Sertić (HR): O (NE-HIERARCHICKÉM) DIALOGU DVOU MÉDIÍ /  workshop
Pá  18. 3., 18:00 / Alfred ve dvoře / Sonja Pregrad & Nives Sertić (HR): NEZNÁMÁ LOGIKA VĚTRU
Pá 18. 3., 20:00 / PONEC - divadlo pro tanec / SILK Cie. (AT): POKUSNÁ OSOBA SILKE GRABINGER
Pá 18. 3., 21:00 / PONEC - divadlo pro tanec / SETKÁNÍ S WOJTKEM ZIEMILSKÝM (PL)
So 19. 3., 14:00 / Studio ALTA / SATURDAY BAZAAR / 1. část - Roman Zotov (RU), Jaro Viňarský (SK), László Fülöp (HU) & Halka Třešňáková (CZ)
So 19. 3., 19:00 / Studio ALTA / SATURDAY BAZAAR / 2. část - Agata Siniarska (PL) & Mădălina Dan (RO), Tereza Hradilková (CZ), Ufftenživot (CZ)
So 19. 3., 22:00 / Studio ALTA / SATURDAY BAZAAR AFTERPARTY
Ne 20. 3., 15:00 − 19:30 / Studio ALTA / Ufftenživot (CZ): TOILETTALK
Ne 20. 3., 16:00 / Alfred ve dvoře / Ukázka z workshopu O (NE-HIERARCHICKÉM) DIALOGU DVOU MÉDIÍ
Ne 20. 3., 18:00 / Studio ALTA / Unsorcery (RO): END DREAM
Ne 20. 3., 20:00 / Alfred ve dvoře / Wojtek Ziemilski (PL): PYGMALION
 
Vstupenky
festival pas: 500 Kč / 300 Kč
jednotlivá představení: 200 Kč / 100 Kč / 50 Kč studenti uměleckých škol

Vstupenky je možné zakoupit na webu alfredvedvore.cz nebo přes goout.cz


 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Přihlášení

Nechte si poradit...

Jaká kniha, divadlo, koncert či jiná akce by našim čtenářům neměly uniknout?

KVĚTOSLAVA ENGLEROVÁ

knihovnice obce Statenice

Kniha:


JAN BAUER - KLASIKOVÉ V NEDBALKÁCH

Kniha Klasikové v nedbalkách aneb Za kulisami českého 19. století z pera Jana Bauera mě oslovila hlavně tím, co jsme se ve škole o našich slavných klasicích neučili. Všeobecně je známo, že život těchto osobností byl plný bídy, ústrků a jedním slzavým údolím. O tom, že to byli také lidé z masa a kostí s lidskými chybami, se ve škole neučilo. Jejich životopisy nelze shrnout do pouhého soupisu děl. Víte, že Mácha hovořil většinou německy, že Palacký napsal Dějiny národa českého nejprve německy, že Dobrovský, Rettigová a Světlá se museli učit češtinu až v dospělém věku? A s češtinou bojoval i Josef Mánes. Nejvíce mě zaujal příběh Karla Havlíčka Borovského, který byl pasován na národního mučedníka. Havlíček byl r. 1851 odvezen do tyrolského Brixenu. V kouzelné alpské krajině byl ubytován v luxusním hotelu, kde se zastavovali i příslušníci habsburského panovnického rodu. Český novinář zde měl zajištěnou plnou penzi a mohl k sobě zvát manželku i dceru. V květnu 1852 se za Havlíčkem rozjela i jeho rodina. Cestovní výlohy ve výši 150 zlatých jim zaplatilo pražské policejní ředitelství. Nato si Havlíček pronajal domek se zahradním altánem s krásnou vyhlídkou. Veškeré jídlo jim nosili z luxusního hostince. Kromě toho dostával náš novinář od rakouského ministra vnitra ročně 500 zlatých, které mu byly vypláceny pravidelně v měsíčních splátkách, aniž musel něco dělat. Pravdou ale je, že byl Havlíček pod stálou policejní kontrolou. A takových zajímavých příběhů je tu mnohem víc. Kniha vystihuje zajímavosti ze života našich klasiků čtivou formou bez bulvární příchutě a nesnižuje přitom význam osobností, které hrají zásadní roli v našem národním kulturním fondu.

Banner

Národní divadlo

  • Národní divadlo seniorům
    Sleva pro seniory Národní divadlo nabízí seniorům ve věku 65 + vstupenky s 50% slevou na vyhrazená místa všech představení ND.*  Kromě této...

Aktuality

Městská divadla pražská
Národní divadlo Brno, Národní divadlo Brno

Partneři

Čtěte také...

Šestnáctá Flora nabízí desetidenní porci divadla

altCelkem osm scén bude hostit 16. ročník mezinárodního festivalu Divadelní Flora, který se tentokrát v Olomouci uskuteční 10. – 20. května. Tradiční nesoutěžní přehlídka divadelní tvorby českých i zahraničních soubor...

Nové komentáře

Facebook

Google+

Twitter


Linda Grantová: KDYŽ JSEM ŽILA V MODERNÍ DOBĚ
ImageHlavní hrdinka románu britské spisovatelky Lindy Grantové dvacetiletá kadeřnice Evelyn Sertová, nemanželské dítě dcery židovských přistěhovalců z Lotyšska, opouští po smrti matky poválečný Londýn,...
Letní scéna Divadla Ungelt

Již poosmé si mohou příznivci divadla vychutnat komorní letní scénu Divadla Ungelt na hradčanském Novém světě. Divadlo, které patří k nejznámějším a především k nejpopulárnějším u nás, zařadilo do letního programu dvě oblíbené hry, jednu premiéro...

Dědictví aneb Kurvaseneříká

dedictvi perexPřed dvěma desetiletími si zjednala pozornost komedie Bolka Polívky a Věry Chytilové Dědictví anebo Kurvahošigutntag. Příběh poněkud lemplovitého vesničana Bohuše, jenž k velkému jmění přijde, aniž s ním umí zacházet, proslulá režisérka opent...

Vánoční koncerty s ČECHOMORem

cechonor kooperativa tourSkupina Čechomor jako každým rokem vyjíždí na vánoční koncerty v rámci Čechomor Kooperativa Tour 2012. Diváci tentokrát uslyší průřez vánočními písničkami i největšími hity skupi...