Švandovo divadlo přináší mrazivý zážitek

Švandovo divadlo přináší mrazivý zážitek

Tisk

zahrada perexKdyž slyšíte název Betonová zahrada a nečetli jste novelu Iana McEwana ani neviděli její filmovou verzi, asi máte mnoho představ, co se za trochu sterilním názvem skrývá. Přesně pro takové diváky bude nová inscenace mrazivým zážitkem. V Česku jde o premiéru, kterou pro divadelní prkna upravila Petra Hůlová společně s režisérem přestavení Dodo Gombárem.

 


Za zvuků violoncella se otevírá opona. Ze tří stran je scéna obehnaná betonem, uprostřed jeviště je plno haraburdí. Přicházejí hlavní protagonisté, oděni v černém. Malý chlapec s kamarádem převlečení za děvčata, což se nelíbí jeho staršímu bratru Jackovi. Ale proč? Je to přece nevinná dětská hra. Nebo není?
Rozehrává se spletenec, ve kterém si diváci hledají důležité momenty a informace. Pomalu rozkrývají, co se se čtyřmi osiřelými sourozenci děje. Jak to, že jsou sami doma? Jak to, že se o ně nikdo nestará, když jsou všichni nezletilí?
Pravda je taková, že jsou všichni postiženi chováním svého nedávno zemřelého tyranského otce (Tomáš Pavelka).  Ten však na obecenstvo, když se ve vzpomínkách vrací zpět, působí poměrně milým dojmem. To je u tyranů největší nevýhoda, před cizími se umí bezvadně přetvařovat.
Celá hra je především o tom, jak si s sebou neseme životem bolest a následky ubližování a zastrašování. Chování otce a nemohoucnost matky (Bohdana Pavlíková) vše zastavit děti semkly, a to až dosti nevhodným způsobem. Vztah Jacka a Julie přerostl do sexuální roviny. Přestože se matka ve vzpomínkách vrací a nastavuje Jackovi zrcadlo (doslova), do něhož není schopen na sebe pohlédnout, nedokáže Jack své činy zastavit.
Otec vybudoval betonovou zahradu, aby bylo čisto. Našel v ní místo posledního odpočinku. Matka, dlouhodobě nemocná, je zde také. Děti se rozhodly její smrt ututlat, aby nebyly rozděleny a umístěny do dětského domova.
Zajímavým prvkem jsou postupně se objevující obrysy mrtvých těl v betonové scéně, která připomínají, že rodiče jsou stále v domě. Inscenační tým tak skvěle zakomponoval do hry halucinace a představy. Nenásilně se prolíná přítomnost a minulost. Doprovodná hudba Davida Rottera celou hru vyzdvihuje a i díky ní je tato inscenace opravdu jedinečná (u nástroje přímo na jevišti se střídají Šimo Marek a Vojtěch Urban).

zahrada


Navrhovala bych pouze lehce proškrtat scénář, dostat ze hry více akce. Na dospělých hercích je těžké si představovat, že jde přeci jen o děti. Nejvíce je třeba se soustředit na postavu Jacka, která je patnáctiletému chlapci z předlohy opravdu vzdálená. Možná by role lépe seděla Jacobu Erftemeijerovi, který hrál Dereka.
Závěrečná scéna plná nahých semknutých těl je jakousi apokalyptickou známkou toho, že tato rodina už nikdy nebude fungovat normálně, na to už zašli příliš daleko. Inscenaci bych citlivým duším pro jistotu nedoporučila.

 


Betonová zahrada
Autor: Ian McEwan
Švandovo divadlo, Praha
Úprava: Petra Hůlová
Režie: Dodo Gombár
Scéna a kostýmy: Eva Jiřikovská
Hrají: Marek Pospíchal, Zuzana Onufráková, Andrea Buršová, Tomáš Červinek, Bohdana Pavlíková, Tomáš Pavelka, Jacob Erftemeijer, Jiří Weiner
Premiéra: 30. 1. 2016
Navštívené představení: 1. 3. 2016
Hodnocení: 80 %

Zdroj foto: Michal Hančovský, www.svandovodivadlo.cz


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

10. díl seriálu Březen, za kamna vlezem – nejlépe s knihou (tištenou, elektronickou, audio)

10 BMC perexBřezen býval měsícem knihy, starší ročníky si to dobře pamatují. Asi i v dřevních dobách býval touto dobou propad prodejů (i když se na ně asi tenkrát tolik nehrálo) a tak byl jarní měsíc vybrán jako vhodný ku čtení. Na nějaký čas nám, milovník...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

Setkání 2013 Stretnutie: Ve Zlíně se zrodí divadelní Československo

setkani200Pomyslné plnoletosti letos dosáhne festival Setkání/ Stretnutie, který se bude konat nejen v Městském divadle Zlín ve dnech 23. až 25. května. Určen je nejen pro studenty divadelních oborů a divadelníky, ale i pro š...


Literatura

Pozor, letní čtení! Radka Třeštíková – Osm

Osm perexNakladatelství Motto v červnu vypustilo do světa novinku Radky Třeštíkové Osm. Tedy přesně včas, aby ženy, dámy, paní měly o dovolené co číst. Čeká nás vztahový román s detektivní zápletkou. Těšíte se?

...

Divadlo

ImproEvents Prague - Daniel Lepkoff a Wendy Houstoun

altTřetí ročník mezinárodního festivalu taneční a divadelní improvizace ImproEvents Prague proběhne od 28. května – 8. června 2012 ve Studiu ALTA v Praze. Hosty letošního ročníku jsou americký tanečník, choreograf a improvi...

Film

I obyčejné práškovací letadélko se může prosadit

200 letadlaPo velkém úspěchu animovaných Aut (i jejich volného pokračování) se antropomorfizovaná vozidla opět vracejí, tentokrát ve snímku Letadla. Autíčka, tentokrát v roli pomocníků či příznivců, se sice vyskytují i nyní, ale toliko v roli žertovnýc...