LOUSKÁČEK A MYŠÁK PLYŠÁK
Banner

LOUSKÁČEK A MYŠÁK PLYŠÁK

lous200Všichni se moc těšíme, až se v čase vánočním zaplní hlediště našimi nejmenšími diváky, kteří budou sledovat jeviště s rozzářenýma očima plnýma radostného očekávání. Vánoce vskutku patří především dětem a právě proto jsme pro ně připravili dárek v podobě nové premiéry s názvem Louskáček a Myšák Plyšák.

 


Po jedenácti letech uvádění úspěšné verze režiséra a choreografa Youriho Vàmose, představíme inscenaci úplně novou, jejímž tvůrcem je Petr Zuska, choreograf a umělecký šéf Baletu ND.
Legendární vánoční pohádku, jejíž kořeny vyrůstají z magického příběhu E. T. A. Hoffmanna Louskáček a Myší král (k němuž se Petr Zuska odkazuje názvem nové inscenace), teď diváci uvidí v novém originálním duchu.
Za zvuků krásné a notoricky známé Čajkovského hudby se bude odvíjet příběh plný poetiky, humoru, obrazů a kouzel. Kouzel zimy, adventního a vánočního času, tajemna Prahy a českých či středoevropských tradic těchto svátků a pochopitelně neohraničitelné svobody imaginace dětské duše a snů.

Zeptali jsme se tvůrce nové premiéry Petra Zusky, v čem bude jeho Louskáček nový, originální?
Nový a originální bude jistě v mnohém.
I když se více méně neodchyluji od původní Petipovy základní dramaturgické struktury dějové linie, neopírám se o žádnou doposavad vytvořenou baletní verzi. A to jak v rámci konceptu, tak režijního a choreografického uchopení.
Naprosto respektuji Čajkovského hudební podklad, neznásilňuji ho změnami, až na tři detaily nedělám žádné škrty ani přesuny, což je naopak u mnoha choreografů běžné.
Vycházím z geniality původní Hoffmanovy literární předlohy „Louskáček a Myší král“ a ač vytvářím svůj vlastní autorský pohled na příběh, snažím se dotknout podobných symbolů a metafyzických archetypů, se kterými Hoffmann úžasně pracuje. To je něco, na co naopak Petipa a později desítky dalších baletních tvůrců v podstatě rezignovali.
Opírám se o moderní divadelní výrazové prostředky, ale zároveň chci v rámci choreografie naplnit divácká očekávání virtuozity interpretační stránky z hlediska klasického a neoklasického pohybového slovníku.
A co je pro mne nejpodstatnější, pro celou „stavbu“ používám tři základní kameny: Humor, Kouzlo a Lásku.    

   lous6


    


Podle jakého klíče jste postupovali při vytváření choreografie?
Choreografii stavím v tomto případě většinou v duchu slovníku klasického baletu. To je však z hlediska tvorby celkově poměrně sekundární záležitost. Úhelným kamenem je nápad na dramaturgické uchopení a režijní struktura.
V rámci těchto dvou aspektů jsem vždy do určité míry ovlivněn zmíněným E. T. A. Hoffmannem, M. Petipou, jako autorem původního baletního libreta, a tudíž přirozeně návazně i Čajkovského hudebním rozsahem (díky za jeho nádheru). No, a pak pochopitelně ve značné míře používám „klíč“ vlastní imaginace a svého osobního autorství v daném tématu.

 

Hudba: Petr Iljič Čajkovskij
Libreto: Petr Zuska podle E. T. A. Hoffmanna
Choreografie a režie: Petr Zuska
Scéna: Pavel Svoboda
Kostýmy: Alexandra Grusková
Světelný design: Daniel Tesař
Animace: Šimon Koudela a Karel Mařík
Asistenti choreografa: Tereza Podařilová, Alexandre Katsapov, Nelly Danko, Alexej Afanassiev


Dirigent: Václav Zahradník / Sergej Poluektov
Hraje Orchestr Národního divadla
I. premiéra: 3. 12. 2015 v Národním divadle
II. premiéra: 4. 12. 2015 v Národním divadle


www.narodni-divadlo.cz


 

Rozhovor

Milan Hrabal: Autory bych si nejradši rovnou adoptoval

hrabal martin 200Dana Podracká je známá slovenská autorka poezie, které nedávno vyšla sbírka i u nás v Čechách s názvem Persona. Sbírka je to nejen pěkná, co se týče obsahu, ale zároveň ji doplňují velmi zdařilé ilust...

Hledat

Chaty s osobností

Národní divadlo Brno, Národní divadlo Brno

Čtěte také...

„Pravde veriť, pravdu žiť a pravdu brániť.“

masaryk stefanik 200Městské divadlo Zlín chtělo oslavit letošní významné výročí 100 let vzniku Československa originálně a velkolepě a také tak, aby se nejednalo o jednorázovou akci. Pustili se tedy do spolupráce s Divadlem Aréna Bratislava a za...


Literatura

Aneta a Luboš Pavlovi: Příběhy Malého Tibetu

Maly tibet perexJako zvláštní směs se linou příběhy z této jednoduché knihy vonící dálkami. O minulosti, současnosti a budoucnosti podle obyvatel vesnice Mulbek. Mísí se tu témata od mýtických pohádek, příběhů, až po...

Divadlo

Demytizovaný příběh Jana Opletala na olomoucké scéně
opletal 200Divadlo na cucky uvedlo v rámci festivalového programu 22. Divadelní Flory premiéru autorské inscenace Opletal. Hostující režisér nastupující generace Michal Hába v ní spolu s trojicí herců připomíná osud Jana Opletala a jak jeho příběh vnímaj...

Film

Film Distribution Artcam a Fresh Film Fest uvádějí nový label FRESH ARTCAM

artcam atomic age200Věnovat se začínajícím filmařům dnes nepatří ke standardním postupům evropských filmových distributorů. Přitom se obecně ví, že evropskému filmu ubývají diváci, zejména ti nejmladší. A jsou to přitom právě oni, kterým jsou debuty...