Soubor Musica Florea uvede poprvé po 292 letech barokní operu J. J. Fuxe Costanza e Fortezza ve věrné replice tehdejšího divadla Florea Theatrum
Banner

Soubor Musica Florea uvede poprvé po 292 letech barokní operu J. J. Fuxe Costanza e Fortezza ve věrné replice tehdejšího divadla Florea Theatrum

Email Tisk

Plzen florea theatrum 200Festival 9 týdnů baroka, který pořádá Plzeň - Evropské hlavní město kultury 2015, připravil pro návštěvníky výjimečný hudební a divadelní zážitek. Soubor Musica Florea pod vedením dirigenta Marka Štryncla uvede 31. července a 1. srpna v unikátní Windischgrätzově jízdárně ve Světcích u Tachova obnovenou světovou premiéru barokní korunovační opery J. J. Fuxe Costanza e Fortezza (Stálost a síla) v historicky věrné replice barokního divadla Florea Theatrum. Diváci tak uvidí výjimečné představení barokní doby v Čechách, o jehož inscenování se od počátku 20. století snažilo neúspěšně několik hudebníků, poprvé od jeho prvního provedení v roce 1723.

“Při inscenování se snažíme o co nejkvalitnější stylové hudební provedení spolu s citlivou adaptací tohoto díla do prostorově omezenějšího, ale krásného prostředí mobilní scény Florea Theatrum. Zároveň zdůrazňujeme nadčasové kvality a zároveň respektujeme zásadní stylotvorné principy v rámci harmonie dramatické akce, výtvarna, tance a hudby,” říká dirigent, sbormistr a violoncellista Marek Štryncl, který se dlouhodobě zabývá historicky poučenou interpretací hudby a který psal o Fuxově díle již diplomovou práci na AMU v Praze.

Kolem souboru Musica Florea se pro inscenování opery Constanza e Fortezza vytvořil tým uměleckých spolupracovníků, kvalifikovaných v historicky poučené interpretaci. Vedle Heleny Kazárové, která se podílela na choreografii a režii a dramaturgii již řady společných inscenací (např. Terpsichora G. F. Händela, La Danza Ch. W. Glucka, Dioklecián H. Purcella, Armida G. Scarlattiho), nyní přistupují další – slovenský operní režisér Tomáš Surý s Klaudií Račić-Derner (slovenská sopranistka, oceněná v roce 2001 Thálií, spolupracuje jako pomocná režisérka, koučka), kostýmní výtvarník Roman Šolc (člen francouzské Académie Desprez, specializující se na dobové inscenace).

Plzen Florea Theatrum 1

Diváci se budou moci obdivovat umění devíti pěvců, mezi nimiž najdeme jména předních umělců, kteří se buď na umění barokního zpěvu specializují, nebo jsou všestrannými interprety operních divadel. Jelikož je Fuxova opera koncipována jen pro dvě sopránové ženské role (Valérie, Clélie) a další zpívali v roce 1723 muži, mezi nimiž byli slavní kastráti (Orsini, Carestini, Domenico ad.) bylo nutné obsadit tři role rovněž zpěvačkami. V opeře je také velmi mnoho sborů (tehdy účinkovalo 100 zpěváků), což přispívá k emocionální síle díla (většina sboristů byla v orchestřišti a postranních lóžích, ve Světcích tomu bude rovněž tak). Dílo obsahuje také řadu tanečních výstupů, které měly v baroku zejména alegorický význam. Realizuje je šestice tanečníků ze souboru Hartig Ensemble, který se dlouhodobě zabývá barokním tanečním repertoárem.

Historie opery
Korunovace habsburského císaře Karla VI. na českého krále v Praze 5. září 1723 byla bezesporu největší světskou barokní slavností v českých zemích. Krátce před tímto státnickým aktem nejvyššího významu bylo na Pražském hradě 28. srpna provedeno velkolepé hudebnědramatické dílo skladatele Johanna Josepha Fuxe a libretisty Pietra Pariatiho nazvané Costanza e Fortezza. Je většinou obecně známo, že název díla vychází z osobní devízy císaře Karla VI. Constantia et Fortitudine – Stálostí a silou. Především však je Costanza e Fortezza v obecném povědomí, a to jak u nás, tak v zahraničí, spjata s ustáleným označením „korunovační opera“. Souvislost díla s korunovací ukazuje i na mimořádně vysoký počet 1200 účinkujících a přihlížejících 4000 lidí v publiku.

Plzen Florea Theatrum 2

Kyvadlová doprava z Tachova:
Barokní autobus pojede v časech: 18:00, 18:20 a 18:40 z Tachova k Deltě se zastávkou v parku u bývalého letního kina.
Kyvadlová doprava z Plzně:
17:10 na náměstí Republiky, lísky zakoupíte na stránkách plzenskavstupenka.cz nebo v Meeting Pointu, více informací zde
Vstupenky: lze zakoupit na www.plzenskavstupenka.cz nebo www.eventim.cz

Barokní noci s dobovými ohňostroji, ochutnávky barokních jídel i vůní, koncerty našich předních souborů a interpretů dobové hudby v kostelech, současné i dobové poutě, komunitní akce v krajině, oživené prohlídky barokních zámků, komentované prohlídky měst... To vše nabízí festival 9 týdnů baroka od 29. června do 30. srpna 2015 po 63 dnů na 63 unikátních lokalitách Plzeňského kraje. Nejrozsáhlejší festival barokní kultury v České republice s více než 120 soubory, umělci a účinkujícími pořádá Plzeň - Evropské hlavní město kultury 2015 ve spolupráci s pěti desítkami regionálních partnerů pod záštitou ministra kultury ČR Daniela Hermana. Více informací o programu festivalu 9 týdnů baroka na www.baroko2015.cz.

www.plzen2015.cz



Nejnovější články:
Starší články:

 




Hledáme do týmu...

Přihlášení



Anketa

Národní divadlo


Partneři

Hledat

Aktuality

Městská divadla pražská

Z archivu...

Čtěte také...

PIŠ, KAFKA, PIŠ

KafkoPis perexJak se asi tvářil Franz Kafka, když psal slavnou povídku Proměna? A co si myslel o hlavním hrdinovi Řehoři Samsovi? Herci divadla SKLEP Monika Načeva, Jan Slovák, David Vávra a Lenka Vychodilová vidí Franze K...


Literatura

Adyashanti: Pád do milosti

adya200Jestli hledáte poetickou knihu mezi duchovní literaturou na téma „Cesta k vnitřnímu probuzení“, pak právě tato, s pampeliškovým pápěříčkem na titulní straně, je ta pravá. Autor má zvláštní jméno, které znamená něco jako „prvotní mír“ a patrně něco z tohot...

Divadlo

Kouzelná, pohádková, strhující My fair lady

my-fair-lady 200Městské divadlo Zlín na konci předešlé sezóny představilo hudební komedii podle hry George Bernarda Swawa a filmu Gabriela Pascala Pygmalion - My fair lady. Nebyl to jednoduchý počin, protože většina zná zápletku nebo filmové zpracová...

Film

Přijely Ostře sledované vlaky

vlak perexUž po čtvrté - bohužel s hlemýždím tempem jednoho titulu ročně - se obnovené premiéry dočkává klasické dílo české kinematografie, digitalizované, vyčištěné a vyrovnané v kontrastu i jasu. K divákům se tak dostává v podobě, v jaké se uvádělo při prem...