Cena Thálie za pařížského "vrabčáka" pro Hanu Fialovou

Cena Thálie za pařížského "vrabčáka" pro Hanu Fialovou

Email Tisk

FIALOVA PEREXCenu Thálie za ztvárnění Edith Piaf v komorním muzikálu Edith a Marlene, který v režii Janusze Klimszy uvádí Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě, získala v sobotu 28. března na slavnostním ceremoniálu v historické budově Národního divadla Praha Hana Fialová. Že je ve vynikající formě, což potvrdila nejen sugestivním výkonem v postavě legendární francouzské šansoniérky a interpretací jejích písní, ale i dalšími hlavními rolemi ve světově proslulých muzikálových titulech Evita a Sunset Boulevard.

 

 

„Hana Fialová patří k nejvytíženějším herečkám ostravského muzikálového souboru. V loňské sezóně excelovala hned dvakrát, jako Evita i jako Edith Piaf. Právě figuře pařížského „vrabčáka“ vdechla nový život a dechberoucí herecký koncert kombinuje s výjimečnou interpretací známých šansonů,“ píše se v odůvodnění nominace.

hana fialova 2

O tom, že prožívá jedno z nejplodnějších období své dosavadní kariéry, hovoří nejen zmíněná prestižní cena, ale i postavy, které v Národním divadle moravskoslezském - v létech dozrávání - ztvárňuje. Kromě Edith je to ještě Evita ve stejnojmenném muzikálu a Norma Desmondová v dalším muzikálovém titulu Sunset Boulevard. Bez zajímavosti není, že šlo původně o film, který natočil Billy Wilder a který později převedl do muzikálové verze britský skladatel Andrew Lloyd Webber. Ten má na svém kontě ostatně takové muzikálové evergreeny jako Jesus Christ Superstar, Evita nebo Fantom opery.

hana fialova 3 kolaz

Když se vrátíme k Sunset Boulevard, máme před sebou dílo, které nekompromisně odkrývá pozlátkový svět hollywoodské továrny sny. Zatímco v již zmíněném americkém filmu, který získal tři Oscary, hrála hlavní roli Gloria Swansonová, v muzikálové verzi se vystřídaly jen ty nejlepší muzikálové hvězdy. V Ostravě je to Hana Fialová, která alternuje s Katarínou Hasprovou.

"Norma Desmondová je oběť svého povolání, má v sobě dětinskost a naivitu raněné bytosti. Uvnitř se skrývá jádro silné, možné až egocentrické ženy," charakterizovala Hana Fialová svou postavu krátce před premiérou muzikálu Sunset Boulevard v rozhovoru pro časopis Instinkt.

hana fialova 4

Přitom v užší nominaci na Cenu Thálie se ocitla už v roce 2011, a bylo to za titulní roli v muzikálu Marguerite. A když před třemi lety časopis Instinkt zveřejnil žebříček TOP 10 nejlepších muzikálových herců v Česku, skončila Hana Fialová na čtvrtém místě, teprve až za ní umístily Dasha nebo Lucie Bílá. Ostatně není to tak dlouho, co hostovala také v Městském divadle Brno, kde se proměnila ve Fantinu v dalším legendárním muzikálu Bídníci (Les Misérables).

hana fialova 5

"Kromě obrovské euforie z toho, že mi po konkurzu pan Moša svěřil roli Fantiny, se mi otevřela možnost pracovat na profesionální a zaběhnuté muzikálové scéně se spoustouúžasných lidí, počínaje sólisty až po úžasnou company, přičemž nechybí ani skvělé technické zázemí. Musím zmínit i práci vynikajících zvukařů pod vedením mistra zvuku Milana Vorlíčka. Také partneřit na jevišti po boku Velkého Gazdi (Petr Gazdík – šéf muzikálového souboru Městského divadla Brno, pozn. aut.) je pro mě vždy nádherným zážitkem. Mnozí brněnští kolegové se stali mými přáteli a jsem za to moc vděčná," vzpomíná muzikálová herečka na své hostování v jihomoravské metropoli.

Hana Fialová se narodila 1. května 1969 v Opavě, ale mládí prožila už v Ostravě, kde vystudovala Janáčkovu konzervatoř. Školu absolvovala ve třídě Evy Gebauerové-Phillips, ale pravda je, že zpívání se intenzivně věnovala už předtím. Díky vítězství v krajském kole pěvecké soutěže Talent 86 se dostala až do celostátního finále. V letech 1994 - 2004 byla zpěvačkou country skupiny Red Hats, s níž natočila dvě CD a hojně vystupovala zejména v zahraničí.

haha fialova titul

Od roku 2003 je v angažmá Národního divadla moravskoslezského, kde je členkou operetního a muzikálového souboru a kde už od začátku dostává významné role. Tou první byla Kateřina Howardová z operety Šest žen Jindřicha VIII. Z dalších rolí nelze nezmínit její Elein v muzikálu Camelot, Juanillu v inscenaci Kat a blázen, Lolitu v operetě Ostrov milování, titulní roli Sugar v muzikálu Sugar! (Někdo to rád horké), Irenu Molloyovou v Hello, Dolly!, Wandu v operetě Rudolfa Frimla Rose Marie, Elišku v Noci na Karlštejně nebo Marfušu v pohádkovém muzikálu Mrazík. Pozoruhodné byly i její výkony v muzikálech Josef a jehoúžasný pestrobarevný plášť a Fantom Lodnýna. V tom prvním ztvárnila Vypravěčku, ve druhém Betty, které patřila jedna z nejkrásnějších písní.

"Oba muzikály navíc opatřil texty Michael Prostějovský, který je pro mne jedním z nejlepších. Interpretovat jeho texty je vždycky potěšením," vzpomíná Hana Fialová, která po těchto úkolech na scéně Národního divadla moravskoslezského nastudovala tři další velké role - Edith Piaf, Evitu Perónovou a Normu Desmondovou. Že jejich vynikající představitelku katapultovaly mezi muzikálové hvězdy nejvyšší svítivosti, není sporu. Kromě prestižního ocenění Herecké Asociace o tom ví i publikum.

Text a foto Robert Rohál

(fotografie z autorovy kolekce Edith a Marlene očima Roberta Rohála, která byla prezentována v rámci samostatné výstavy v ostravském Divadle Jiřího Myrona)


 




Soutěž

Banner

Přihlášení



Anketa

Národní divadlo


Rozhovor

Sto zvířat: „Tlustej chlapeček se včelou v kalhotách bude naše nejroztomilejší deska“

200rozSka kapela Sto zvířat, kterou původně založila partička nadšených pedagogů, vystupuje už od roku 1990. Při příležitosti koncertu skupiny v brněnském klubu Fléda jsme vyzpovídali frontmana a spoluzakladatele Jana Kalinu. Zaujal především svou pohotovostí a ...

Hledat

Chaty s osobností

Příběhy Elišky, Vítka a Čenišky (25)

Národní divadlo Brno, Národní divadlo Brno
  • Opera na Špilberku 2019

    Teplé letní večery je nejlepší strávit pod hvězdami s hudbou, a proto soubor Janáčkovy opery NdB přináší již čtvrtým rokem operní představení do...

Čtěte také...

Jak si vedli němečtí divadelníci v Praze?

az k horkemu konci divadloAspoň trochu vstoupila do povědomí ta skutečnost, že v meziválečné Praze kvetlo dvojjazyčné písemnictví, české a německé (přesněji německo-židovské), velké zjevy jako Franz Kafka se již dávno staly nedílnou součástí pr...


Literatura

Intelektuál ve veřejném prostoru

academia intelektual ve verejnem prostoruMálokdo bývá tak zpochybňován, ba ostouzen, jako právě "intelektuálové". Jednou označováni za krasoduchy, jindy za rejpaly, pokaždé podezíráni, v čí prospěch vlastně promlouvají. Vadí,...

Divadlo

Žítkovské bohyně uvidí diváci konečně i v Praze, ale nejen tam

zitko200Další zájezdové štace čekají slavnou inscenaci zlínského divadla Žítkovské bohyně v režii Doda Gombára. Konečně i pražští diváci budou mít jedinečnou příležitost zhlédnout Bohyně, o kterých se mluví po celé České republice. Městské divadlo Zlín je bude ...

Film

Najdou Tři bratři Kouzlo měsíčního svitu, nebo jej rozsvítí až Emma Stone?

Allen perexDvě filmové premiéry, které měli možnost diváci zhlédnout v kinech během uplynulého týdne, vás přenesou do světa tajemna a fantazie, nechybí v nich stateční a ztepilí muži a krásné a chytré ženy. Český pohádkový příběh Tři bratři a Allenovský sním...