Reklama
Banner

Cena Thálie za pařížského "vrabčáka" pro Hanu Fialovou

Email Tisk

FIALOVA PEREXCenu Thálie za ztvárnění Edith Piaf v komorním muzikálu Edith a Marlene, který v režii Janusze Klimszy uvádí Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě, získala v sobotu 28. března na slavnostním ceremoniálu v historické budově Národního divadla Praha Hana Fialová. Že je ve vynikající formě, což potvrdila nejen sugestivním výkonem v postavě legendární francouzské šansoniérky a interpretací jejích písní, ale i dalšími hlavními rolemi ve světově proslulých muzikálových titulech Evita a Sunset Boulevard.

 

 

„Hana Fialová patří k nejvytíženějším herečkám ostravského muzikálového souboru. V loňské sezóně excelovala hned dvakrát, jako Evita i jako Edith Piaf. Právě figuře pařížského „vrabčáka“ vdechla nový život a dechberoucí herecký koncert kombinuje s výjimečnou interpretací známých šansonů,“ píše se v odůvodnění nominace.

hana fialova 2

O tom, že prožívá jedno z nejplodnějších období své dosavadní kariéry, hovoří nejen zmíněná prestižní cena, ale i postavy, které v Národním divadle moravskoslezském - v létech dozrávání - ztvárňuje. Kromě Edith je to ještě Evita ve stejnojmenném muzikálu a Norma Desmondová v dalším muzikálovém titulu Sunset Boulevard. Bez zajímavosti není, že šlo původně o film, který natočil Billy Wilder a který později převedl do muzikálové verze britský skladatel Andrew Lloyd Webber. Ten má na svém kontě ostatně takové muzikálové evergreeny jako Jesus Christ Superstar, Evita nebo Fantom opery.

hana fialova 3 kolaz

Když se vrátíme k Sunset Boulevard, máme před sebou dílo, které nekompromisně odkrývá pozlátkový svět hollywoodské továrny sny. Zatímco v již zmíněném americkém filmu, který získal tři Oscary, hrála hlavní roli Gloria Swansonová, v muzikálové verzi se vystřídaly jen ty nejlepší muzikálové hvězdy. V Ostravě je to Hana Fialová, která alternuje s Katarínou Hasprovou.

"Norma Desmondová je oběť svého povolání, má v sobě dětinskost a naivitu raněné bytosti. Uvnitř se skrývá jádro silné, možné až egocentrické ženy," charakterizovala Hana Fialová svou postavu krátce před premiérou muzikálu Sunset Boulevard v rozhovoru pro časopis Instinkt.

hana fialova 4

Přitom v užší nominaci na Cenu Thálie se ocitla už v roce 2011, a bylo to za titulní roli v muzikálu Marguerite. A když před třemi lety časopis Instinkt zveřejnil žebříček TOP 10 nejlepších muzikálových herců v Česku, skončila Hana Fialová na čtvrtém místě, teprve až za ní umístily Dasha nebo Lucie Bílá. Ostatně není to tak dlouho, co hostovala také v Městském divadle Brno, kde se proměnila ve Fantinu v dalším legendárním muzikálu Bídníci (Les Misérables).

hana fialova 5

"Kromě obrovské euforie z toho, že mi po konkurzu pan Moša svěřil roli Fantiny, se mi otevřela možnost pracovat na profesionální a zaběhnuté muzikálové scéně se spoustouúžasných lidí, počínaje sólisty až po úžasnou company, přičemž nechybí ani skvělé technické zázemí. Musím zmínit i práci vynikajících zvukařů pod vedením mistra zvuku Milana Vorlíčka. Také partneřit na jevišti po boku Velkého Gazdi (Petr Gazdík – šéf muzikálového souboru Městského divadla Brno, pozn. aut.) je pro mě vždy nádherným zážitkem. Mnozí brněnští kolegové se stali mými přáteli a jsem za to moc vděčná," vzpomíná muzikálová herečka na své hostování v jihomoravské metropoli.

Hana Fialová se narodila 1. května 1969 v Opavě, ale mládí prožila už v Ostravě, kde vystudovala Janáčkovu konzervatoř. Školu absolvovala ve třídě Evy Gebauerové-Phillips, ale pravda je, že zpívání se intenzivně věnovala už předtím. Díky vítězství v krajském kole pěvecké soutěže Talent 86 se dostala až do celostátního finále. V letech 1994 - 2004 byla zpěvačkou country skupiny Red Hats, s níž natočila dvě CD a hojně vystupovala zejména v zahraničí.

haha fialova titul

Od roku 2003 je v angažmá Národního divadla moravskoslezského, kde je členkou operetního a muzikálového souboru a kde už od začátku dostává významné role. Tou první byla Kateřina Howardová z operety Šest žen Jindřicha VIII. Z dalších rolí nelze nezmínit její Elein v muzikálu Camelot, Juanillu v inscenaci Kat a blázen, Lolitu v operetě Ostrov milování, titulní roli Sugar v muzikálu Sugar! (Někdo to rád horké), Irenu Molloyovou v Hello, Dolly!, Wandu v operetě Rudolfa Frimla Rose Marie, Elišku v Noci na Karlštejně nebo Marfušu v pohádkovém muzikálu Mrazík. Pozoruhodné byly i její výkony v muzikálech Josef a jehoúžasný pestrobarevný plášť a Fantom Lodnýna. V tom prvním ztvárnila Vypravěčku, ve druhém Betty, které patřila jedna z nejkrásnějších písní.

"Oba muzikály navíc opatřil texty Michael Prostějovský, který je pro mne jedním z nejlepších. Interpretovat jeho texty je vždycky potěšením," vzpomíná Hana Fialová, která po těchto úkolech na scéně Národního divadla moravskoslezského nastudovala tři další velké role - Edith Piaf, Evitu Perónovou a Normu Desmondovou. Že jejich vynikající představitelku katapultovaly mezi muzikálové hvězdy nejvyšší svítivosti, není sporu. Kromě prestižního ocenění Herecké Asociace o tom ví i publikum.

Text a foto Robert Rohál

(fotografie z autorovy kolekce Edith a Marlene očima Roberta Rohála, která byla prezentována v rámci samostatné výstavy v ostravském Divadle Jiřího Myrona)


 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Přihlášení

Nechte si poradit...

Jaká kniha, divadlo, koncert či jiná akce by našim čtenářům neměly uniknout?

KVĚTOSLAVA ENGLEROVÁ

knihovnice obce Statenice

Kniha:


JAN BAUER - KLASIKOVÉ V NEDBALKÁCH

Kniha Klasikové v nedbalkách aneb Za kulisami českého 19. století z pera Jana Bauera mě oslovila hlavně tím, co jsme se ve škole o našich slavných klasicích neučili. Všeobecně je známo, že život těchto osobností byl plný bídy, ústrků a jedním slzavým údolím. O tom, že to byli také lidé z masa a kostí s lidskými chybami, se ve škole neučilo. Jejich životopisy nelze shrnout do pouhého soupisu děl. Víte, že Mácha hovořil většinou německy, že Palacký napsal Dějiny národa českého nejprve německy, že Dobrovský, Rettigová a Světlá se museli učit češtinu až v dospělém věku? A s češtinou bojoval i Josef Mánes. Nejvíce mě zaujal příběh Karla Havlíčka Borovského, který byl pasován na národního mučedníka. Havlíček byl r. 1851 odvezen do tyrolského Brixenu. V kouzelné alpské krajině byl ubytován v luxusním hotelu, kde se zastavovali i příslušníci habsburského panovnického rodu. Český novinář zde měl zajištěnou plnou penzi a mohl k sobě zvát manželku i dceru. V květnu 1852 se za Havlíčkem rozjela i jeho rodina. Cestovní výlohy ve výši 150 zlatých jim zaplatilo pražské policejní ředitelství. Nato si Havlíček pronajal domek se zahradním altánem s krásnou vyhlídkou. Veškeré jídlo jim nosili z luxusního hostince. Kromě toho dostával náš novinář od rakouského ministra vnitra ročně 500 zlatých, které mu byly vypláceny pravidelně v měsíčních splátkách, aniž musel něco dělat. Pravdou ale je, že byl Havlíček pod stálou policejní kontrolou. A takových zajímavých příběhů je tu mnohem víc. Kniha vystihuje zajímavosti ze života našich klasiků čtivou formou bez bulvární příchutě a nesnižuje přitom význam osobností, které hrají zásadní roli v našem národním kulturním fondu.

Banner

Národní divadlo

  • Národní divadlo seniorům
    Sleva pro seniory Národní divadlo nabízí seniorům ve věku 65 + vstupenky s 50% slevou na vyhrazená místa všech představení ND.*  Kromě této...

Aktuality

Městská divadla pražská
Národní divadlo Brno, Národní divadlo Brno

Partneři

Z archivu...

Čtěte také...

Slam poetry: Básníci do ringu!

slam poetry plakatek200Již ve čtvrtek 7. února se po osmé v pražském klubu Rock Café uskuteční exhibice českého slamu. První letošní velká akce přivítá mistra loňského roku i zahraničního hosta. Startuje se úderem...

Nové komentáře

Facebook

Google+

Twitter


Guláš pro Masaryka

gul 200Knížka Guláš pro Masaryka mě okouzlila. Už dlouho jsem nečetla tak dlouho do noci, abych se dozvěděla, co bude dál. A taky jsem o přečteném přemýšlela. Děj se odvíjí od slavné bitvy u Hradce Králové až po konec druhé světové války a začá...

Arnošt Goldflam připravuje pro Divadlo Rokoko vlastní adaptaci příběhů Karla Čapka

Vestkyne vrazdy a jasnovidci Arnost Goldflam200V Divadle Rokoko se blíží premiéra svérázné adaptace Čapkových povídek s názvem Věštkyně, vraždy a jasnovidci. Tu pro divadlo připravil a re...

Bláznivá komedie aneb Což takhle dát si špenát

altKomedie Což takhle dát si špenát vznikla v roce 1977 a od té doby patří mezi nejlepší filmy, které se u nás vůbec kdy podařilo natočit. Velmi vhodně navržené hlavní postavy, které se dostávají vinou stroje na omlazování do rů...

Hvězdy Holešovské Regaty 2014

regata 200Čtvrtý ročník rodinného festivalu Holešovská Regata se koná 20. – 21. června v areálu holešovského zámku. Letos je akce poprvé dvoudenní, a to kvůli koncertu Jaromíra Nohavici. Nejen o něm se v tomto článku seznamu...