Divadlo Tramtarie chystá Europeanu: Stručné dějiny dvacátého věku
Banner

Divadlo Tramtarie chystá Europeanu: Stručné dějiny dvacátého věku

Email Tisk

europeana 200Čtvrtou premiérou olomouckého Divadla Tramtarie v sezóně 2014/2015 je divadelní adaptace provokativního textu Patrika Ouředníka Europeana, s podtitulem Stručné dějiny dvacátého věku. Patrik Ouředník je svérázný, česky a francouzsky píšící spisovatel a překladatel, žijící ve Francii, autor nekonvenčních slovníků, esejů, románů a literárních mystifikací, který v roce 2014 získal Státní cenu za literaturu. Jeho Europeana získala v roce 2001 Cenu lidových novin za nejlepší knihu roku a byla nominována na Cenu Magnesia litera. Zároveň jsou Europeana nejpřekládanější českou knihou vydanou po roce 1989, neboť byla přeložena do více než dvou desítek jazyků.

Předloha Patrika Ouředníka:

Europeana jsou v první řadě podivuhodným výletem dějinami dvacátého století. Ouředník nás ve svém žánrově nesnadně definovatelném textu, pohybujícím se na pomezí beletrie a esejistiky, provádí krajinou válečného běsnění, stěžejních myšlenkových proudů, dějinami sexuality i nejrůznějších vynálezů dvacátého století – podprsenky, antikoncepce či toaletního papíru. To vše je vyprávěno v mystifikačně naivním tónu, jako by byl průvodcem Forrest Gump či Haškův Švejk. Nejkrvavější století lidského věku je tak paradoxně popisováno s nebývalou lehkostí, humorem a ironií.

Ukázka z textu:

Američané, kteří v roce 1944 padli v Normandii, byli urostlí chlapci a měřili v průměru 173 cm, a kdyby se nakladli jeden za druhého, chodidla k temenům hlav, měřili by dohromady 38 kilometrů. Němci byli také urostlí chlapci, a nejurostlejší ze všech byli senegalští střelci v první světové válce, ti měřili 176 cm, a tak je posílali do prvních řad, aby se jich Němci polekali…

…A když senegalští střelci viděli poprvé letadlo, mysleli, že je to ochočený pták, a jeden senegalský voják vyřezával z mrtvých koní kusy masa a házel je co nejdál od sebe, aby letadla odlákal…

europeana 2

„Europeana uvádíme v Divadle Tramtarie v rámci dramaturgické linie autorských literárních adaptaci českých a zahraničních textů, ve které jsme v nedávné minulosti uvedli například Hrubínovu Romanci pro křídlovku, Čapkovo R.U.R. či Saroyanova Tracyho tygra. Jako stěžejní linku knihy vnímáme aktuální a diskutované téma Evropanství, v jehož kontextu jsme ke spolupráci přizvali mladou režisérku polského původu Ewu Zembok.“ (Vladislav Kracík, umělecký vedoucí souboru a dramaturg inscenace)

Ačkoliv jsou Europeana textem v principu výsostně nedivadelním, je na zahraničních divadelních scénách, zejména ve frankofonních zemích, nebývale často uváděn. V Čechách se dočkají teprve svého druhého uvedení, poprvé ho uvedla brněnská Reduta v režii Jana Mikuláška.

Premiéra se uskuteční v Olomouci v Divadle Tramtarie v úterý 17. března, v hlavních rolích se představí kmenoví herci domácího souboru Petra Konvičková, Bára Šebestíková, Tereza Čápová, Václav Stojan a Jan Konopčík. Autorkou scény a kostýmů je hostující Jana Hauskrechtová, autorem hudby je olomoucký hudebník Lukáš Mareček.

Režisérka Ewa Zembok pochází z Katowic. V Polsku vystudovala filmovou vědu, nová média a sociologii, v Česku potom divadelní režii na DAMU. Pravidelně spolupracuje s divadly z nezávislé scény v Česku i Polsku. Ve své tvorbě se zabývá sociální a politickou tématikou. Věnuje se různým jevištním formám: činohře, autorským a site-specific projektům, zkoumá prolínání se žánrů, zajímá ji propojování divadelních, filmových, výtvarných a hudebních prvků. V Polsku v roce 2012 debutovala filmem Matka. Sporadicky pracuje také jako překladatelka. Je spoluzakladatelkou Divadla X10, ve kterém působí jako kmenová režisérka. Její dosud poslední režijní prací je Den Bez Rusáka Doroty Maslowské v pražském Strašnickém divadle.

europeana 1

3 otázky pro Ewu Zembok:

Proč inscenovat Europeana? Čím tě text oslovil?

Europeana jsou režijní výzva, inspirující setkání s dějinami dvacátého století. Je to text hodně bohatý, plný zajímavostí, obrazů vložených do slov. Hlavní otázkou/problémem je, jak tuto literární, nedivadelní předlohu zpracovat na jevišti, jak oživit esej na divadelních prknech.

Co je pro tebe zásadní téma nové inscenace?

Místo člověka v dějinách. Nejde ani tolik o historii samotnou, ale o to, jak se člověk vypořádá s otázkou své existence. Kam ten náš život spěje? A jak se za každou cenu snažíme přežít.

Jaké diváky mohou tramtarijní Europeana oslovit?

Myslím, že divácké spektrum je dost široké. Od žáků středních škol až po ty, co válku zažili na vlastní kůži. Důležitá je také skutečnost, že divák nemůže brát tento text dogmaticky, neboť je to ve své podstatě hra se stereotypy, o nějakém ukotveném vnímání dějin. Doufám, že to bude inscenace inspirující diváky k vlastnímu přemýšlení – o našem světě, společnosti, i o nás samotných, to vše s jistou dávkou drsnosti, ale i nadhledu.

Autorka scény a kostýmů Jana Hauskrechtová studovala SPŠ textilní v Brně, poté scénografii na DAMU. Má za sebou celou řadu divadelních i filmových prací (např. Ocas ještěrky, Den draka, Spojení). Spolupracovala např. s Činoherním studiem v Ústí nad Labem, Divadlem Komedie, Slováckým divadlem aj., rovněž pracovala v zahraničí, především v Polsku. Zúčastnila se dánského divadelního festivalu Meating v Aarsu. V roce 2011 získala Cenu Josefa Hlávky.

europeana plakat

Europeana: Stručné dějiny dvacátého věku

Autor: Patrik Ouředník
Režie: Ewa Zembok
Dramaturgie: Vladislav Kracík
Hrají: Petra Konvičková, Barbora Šebestíková, Tereza Čápová, Václav Stojan a Jan Konopčík
Scéna a kostýmy: Jana Hauskrechtová
Hudba: Lukáš Mareček
Light design: Aleš Hejral
Asistentka výtvarnice: Adéla Szturcová
Technika: Roman Vičík, Daniel Bodlák

Premiéra: 17. 3. 2015



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 




Přihlášení



Národní divadlo


Rozhovor

Daniela Krolupperová tráví léto v kraji Klíčníků…

200 danielaLetošní léto předvedlo různé podoby, kdy slunce pálilo o sto šest, na mnohé se nalepilo dovolenkové tempo (můj manžel ho nazývá „plážové“) a občas seslalo přílivy deště. Co dělají spisovatelé a ilustrátoři v létě? Jak se jim píše či kreslí pod sl...

Hledat

Chaty s osobností

Národní divadlo Brno, Národní divadlo Brno

Čtěte také...

Jak si vedli němečtí divadelníci v Praze?

az k horkemu konci divadloAspoň trochu vstoupila do povědomí ta skutečnost, že v meziválečné Praze kvetlo dvojjazyčné písemnictví, české a německé (přesněji německo-židovské), velké zjevy jako Franz Kafka se již dávno staly nedílnou součástí pr...


Literatura

Markéta Harasimová: Poháry touhy

Pohary touhy200Violina minulost je opředena tajemstvím – její matka odmítá mluvit o rodině zemřelého otce. První střípky pravdy tak Viola nečekaně odhalí až ve chvíli, kdy se jako dospělá ocitá na dramatické životní křižovatce. Východisko z těžké situ...

Divadlo

Rákosníček Divadla Scéna pobaví

Rakosnicek200Asi v polovině odpoledne tříkrálového se v blízkosti Divadla Scéna ve Zlíně zvýšil výskyt těšících se dětí a jejich rodičů, kteří mířili na zlínskou premiéru pohádky Rákosníček a jeho rybník. Těch dětí a jejic...

Film

Jak se měnila typografie filmových titulků

Málokdy si to plně uvědotitulky 200mujeme, ale téměř každý film - nejen český - začíná nějak řešenými úvodními titulky (nejedná se tedy o podtitulky provázející zahraniční filmy, ponechané v původním znění). Díky úvodním nápisům se dovíme, jak se film nazýv...