Bouře v DISKu (také) jako příprava studentů DAMU na velké divadelní scény
Banner

Bouře v DISKu (také) jako příprava studentů DAMU na velké divadelní scény

Email Tisk

disk 200Divadlo DISK, studiová scéna pražské DAMU, slouží už od svého vzniku v roce 1945 jako první krok studentů divadelní fakulty k jejich budoucí kariéře. Ta pak může směřovat kamkoliv – od velkých kamenných divadel až po komorní inscenace v netradičních, původně nedivadelních prostorech. Divadlo DISK tak nabízí svým divákům širokou paletu nejrůznějších titulů.

 

O rozšíření této palety v letošní sezoně nyní usilují studenti absolventského ročníku činoherní katedry, kteří se rozhodli pod vedením režiséra Pavla Ondrucha připravit inscenaci Ostrovského Bouře. Ta bude mít premiéru 30. ledna 2015 a měla by být jakousi poctou velkému činohernímu divadlu. Režisér Ondruch, sám nedávný absolvent DAMU (2010), totiž klade důraz na preciznost jevištního projevu, počínaje velkým hereckým gestem, přes výraznou výtvarnou stránku inscenace až po klasickou scénickou hudbu. Ačkoliv jde o pojetí téměř operní a určitě by slušelo divadelním budovám s násobně větším jevištěm i rozpočtem, je právě zkouškou šikovnosti inscenátorů, jak jej vměstnat do sálu divadla DISK, určeného pro sto třicet diváků.

„Bouře je možná velké sousto, ale právě proto tak moc chutná. Hody to jsou nejen pro mě, ale i pro herce a celý realizační tým,“ říká režisér Pavel Ondruch. „Výtvarník Jiří Karásek navrhl scénu, která je na samé hranici možností dílen DISKu, a tak se do výroby zapojíme i my, inscenátoři. Součástí přípravy je totiž speciální úprava povrchu hrací plochy ohněm. Všichni se už třeseme na to, jak se ozbrojíme hořáky a budeme zběsile opalovat vše, co nám přijde pod ruku,“ dodává se smíchem.

disk 1


 
Zkoušení je to rozhodně náročné. Pavel trvá na naprosté preciznosti v mluveném projevu, což je pro nás nová zkušenost i velká škola,“ prozradila Annette Nesvadbová, představitelka hlavní role. Annette je studentkou 4. ročníku činoherního herectví, právě jejich ročník tvoří základ hereckého obsazení inscenace. „Úprava hry navíc posiluje prostor pro moji postavu, takže pro mě osobně je to zatím největší, ale i nejnáročnější herecká výzva, jakou jsem kdy měla.“

Bouře je patrně nejznámější hra prvního ruského ryzího dramatika Alexandra Nikolajeviče Ostrovského (1923-1986). Její hlavní postava Káťa Kabanová se v ní ocitá v zoufalém stavu a touží po svobodě, obklopená vlastními „hříšnými“ myšlenkami a necitlivou společností plnou přetvářky. Režisér se spolu s dramaturgem inscenace Matoušem Černým ve své úpravě snažili odpoutat hru z reálií 19. století a zaměřili se zejména na vnitřní život hlavní „hrdinky“, na konkrétní vztahy mezi postavami a na až antický charakter příběhu, který dodává hře její nadčasovost. Nejslavnější adaptace Bouře, Janáčkova Káťa Kabanová, patří dodnes ve světě k nejhranějším českým operám, a je tedy této nadčasovosti nejlepším dokladem.
Jak se studenti s náročným úkolem poprali, se můžete přesvědčit na premiéře 30. ledna nebo na nejbližších reprízách 1., 6. a 15. února.

Vstupenky jsou k dostání buď online na www.divadlodisk.cz, nebo v pokladně divadla (ve všední dny od 16:00 do 19:30., o víkendu vždy hodinu před představením).

Vstupné je 120,- Kč a 80,- Kč pro studenty.

www.divadlodisk.cz

Inscenační tým:
překlad: Jiří Lexa
režie: Pavel Ondruch
dramaturgie: Matouš Černý
scéna: Jiří Karásek
kostýmy: Helena Tavelová
hudba: Jiří Slabihoudek
produkce: Zuzana Hájková, Veronika Řezníková, Jan Bouša, Václav Strýček
hrají studenti 4. ročníku katedry činoherního divadla
Annette Nesvadbová, Sandra Černodrinská, Marta Dancingerová, Richard Müller, Jacob Erftemeijer, Jakub Koudela, William Valerián, Tomáš Havlínek, Petr Šmíd
chór
studenti 2. ročníku herectví KČD
Pedagogické vedení ročníku:    
doc. Milan Schejbal, Mgr. Michal Pavlata, MgA. Miroslava Pleštilová, Mgr. Alena Hesounová-Livorová, MgA. Michal Lázňovský, prof. Jan Dušek, prof. Jana Zbořilová



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit





Přihlášení

K21 se představuje

LUKÁŠ LOUŽECKÝ


šéfredaktor

    32 let, ve znamení Štír. Je z Prahy a zaměstnán prozatím v Datartu na Službách zákazníkům. V rámci své amatérské žurnalistické kariéry má za sebou psaní a fotografování pro několik webů – zejména hudebních a literárních. Namátkou zmíníme ireport.cz, vaseliteratura.cz nebo cbdb.cz. Na šéfredaktorskou pozici nastoupil počátkem roku 2018 a doufá, že tento web povede k ještě větším úspěchům, než má prozatím za sebou.

    Pro Kulturu 21 píše již několik let. “Na práci pro Kulturu 21 mě baví především to, že je tento web tak všestranný. Můžu psát o knížkách, výstavách i třeba hudbě. Navíc je v něm přátelské prostředí."

    Ve volném čase se vedle psaní a fotografování věnuje zejména své rodině – manželce a téměř tříletému synovi. Je téměř abstinent, ale občas si dá skleničku vína. Odnaučený kuřák se závislostí na brambůrkách.

    Životní motto:

    Užívej života než ti uteče.

Toulavka

Anketa

Národní divadlo

  • Národní divadlo seniorům
    Sleva pro seniory Národní divadlo nabízí seniorům ve věku 65 + vstupenky s 50% slevou na vyhrazená místa všech představení ND.*  Kromě této...

Partneři

Hledat

Aktuality

Mimísek 32

Z archivu...

Čtěte také...

Svezte se Tramvají do stanice Touha

altDne 5. dubna Divadlo pod Palmovkou uvedlo premiéru legendárního představení Tramvaj do stanice Touha. Silné psychologické drama v exkluzivním hereckém podání pod skvělou režisérskou taktovkou má za sebou už i druhou premiér...

Nové komentáře

Facebook

Twitter


Literatura

Co přijde pak? Toť otázky, kterou si kladou Živí mrtví


zivi-mrtvi 200Nakladatelství Crew nás nepřestává zásobovat (už čtyřikrát ročně!) kvalitní postapokalyptickou dávkou v podobě černobílého komiksu Živí mrtví Roberta Kirkmana. V srpnu jsme se dočkali osmnáctého dílu s názvem Co přijde pak, který nám po...

Divadlo

Bytové divadlo Ferdinanda Vaňka: Blíž už to nejde!

vanka 200Vodičkova ulice v centru Prahy, vchod číslo 32, 2. patro. Na této adrese se několikrát měsíčně scházejí herci spolku Kašpar s diváky, aby společně prožili nebývale intimní, mimořádně intenzivní, nezapomenutelný večer.

...

Film

Bresson o Bressonovi aneb režisér sám o sobě
Bresson perO francouzském režiséru Robertu Bressonovi dlouho kolovalo mylné datum narození: nepřišel na svět v roce 1907, jak lecjaké příručky tvrdily, nýbrž o šest let dříve – a dožil se bezmála stovky. Většinu z jeho celkem 13 celovečerních filmů jsme mo...