Sladký život správce jednoho pivovaru ožije na prknech Národního divadla moravskoslezského
Reklama
Banner
Banner

Sladký život správce jednoho pivovaru ožije na prknech Národního divadla moravskoslezského

Email Tisk

postriziny 200V první činoherní premiéře této sezóny Postřižiny se objeví vlasy paní správcové, zabijačka, Francinův motocykl značky Orion, výstup na komín i neuvěřitelný řev strýce Pepina! Sté výročí narození velkého českého spisovatele druhé poloviny dvacátého století Bohumila Hrabala oslaví v Národním divadle moravskoslezském dramatizací jedné z jeho nejslavnějších próz – inscenací Postřižiny, a to v jevištní úpravě Jiřího Janků a Petra Svojtky.

 

Novela Postřižiny byla napsána v roce 1970 a poprvé vydána v roce 1973 v samizdatovém nakladatelství Petlice. Spolu s Harlekýnovými miliony a Krasosmutněním tvoří tzv. „nymburskou trilogii“. V těchto vzpomínkových prózách Hrabal vyvolává obrazy svých rodičů a dalších osobností, které neodmyslitelně patří do krajiny jeho dětství a dospívání v nymburském pivovaru: „Hlavními postavami Postřižin jsou Hrabalovi nejbližší – jeho matka Maryška, otec Francin a nezapomenutelný strýc Pepin. Hrabal nevypráví žádný velký příběh. Spíše vedle sebe volně řadí jednotlivé situace z běžného života. Tyto zdánlivě banální situace jsou ovšem vyprávěny s velkým citem pro detail, jehož perspektiva dodává celku zcela nečekaný rozměr. Postřižiny jsou oslavou života a ‚svátostí’ každodennosti, kterou může být zabijačka, mytí vlasů v heřmánkovém odvaru nebo neonová záře fulguračních proudů, které uklidňují nervy a zajišťují živost organismu,“ uvádí dramaturgyně Dagmar Radová a dodává: „S Postřižinami je neodmyslitelně spjata postava strýce Pepina, který se svým neúnavným vyprávěním nejrůznějších historek rovnal přírodnímu úkazu. Pepin byl jednou z Hrabalových nejdůležitějších inspirací. Mezi Hrabalem a strýcem Pepinem existuje silné pouto a oba dva se v sobě zrcadlí. Oba dva byli ‚magickými vypravěči.“

postriziny 1

Dramatizace Jiřího Janků a Petra Svojtky velmi citlivě zpřítomňuje obrazy z období první republiky, které jsou ale hrabalovsky poetické, humorné i smyslné. Česká klišé jsou díky vášnivému smyslu pro detail povýšena do sfér krásna.

Postřižiny se do širšího povědomí dostaly díky svému filmovému zpracování, které režíroval v roce 1980 Jiří Menzel, a některé scény z tohoto filmu jsou dnes notoricky známé. Divadelní dramatizace Jiřího Janků a Petra Svojtky ale vybírá z knihy situace, které především podporují divadelní imaginaci, a tak skladba jednotlivých obrazů a událostí se do jisté míry liší od své známější filmové varianty. Režisér Janusz Klimsza, který se s texty Bohumila Hrabala nekonfrontuje na scéně Divadla Jiřího Myrona poprvé (v roce 2008 režíroval Bambini di Praga), se ve své inscenaci zaměří především na pomyslný boj odcházející staré epochy a nastupující moderní doby: „My se chceme vrátit k novele, kde se dost akcentuje pozadí příběhu, a to je nástup industriální doby, zavádění nových technologií a s tím spojené těžkosti.“

postriziny2

V hlavních rolích účinkují Lada Bělašková coby nespoutaná paní správcová, František Strnad jako lehce pedantický správce pivovaru a František Večeřa v roli jeho nezvedeného a řvoucího bratra neboli strýce Pepina.

Premiéra se uskuteční 6. listopadu 2014 v 18.30 hodin v Divadle Jiřího Myrona.

postriziny 3

Autor foto: Radovan Šťastný

www.ndm.cz 



Nejnovější články:
Starší články:

 

Přihlášení



Banner
Národní divadlo - Představení

Rozhovor

René Nekuda s Tomášem Kříkavou o sobě, práci, plánech… prostě o životě

200rozPři své práci nakladatelské redaktorky jsem se potkala s mnoha zajímavými lidmi. Patří mezi ně také René Nekuda – lektor tvůrčího psaní, spisovatel, dramatik a cestovatel – a Tomáš Kříkava – manažer, ilustrátor, herec, moderátor… Oba plní sny sami sobě ...

Hledat

Chaty s osobností

Národní divadlo Brno, Národní divadlo Brno

Z archivu...

Čtěte také...

Dvojí domov – nová inscenace tvůrčího tria Trmíková-Prachař-Nebeský z díla Jana Čepa v Experimentálním prostoru NoD

Dvoji domov 200Prozaik a esejista Jan Čep ve svém díle často hovoří o druhém světě, který je našim očím skrytý, o druhém domovu, ve kterém, jak Čep věří „budou všechny věci přítomny zároveň a touha nebude utrpením, nýbrž slastí bez konce. Uvidíme se tam t...


Literatura

Karneval - bizarní vyprávění velkoměstského taxikáře

Karneval perexRomán Karneval je bizardním vyprávěním osudu velkoměstského taxikáře, který bloudí ulicemi Montrealu jako Moucha, tak si i sám hrdina říká, Moucha. Proč? Protože rozděluje taxikáře do dvou sk...

Divadlo

Tvořit! Ale za jakou cenu?

Leni200

Umělci jsou zvláštní sorta lidí. V jejich konání je pohání nespecifikovatelná síla, která je udržuje v činorodosti, a nutí je tak neustále něco tvořit. Protože pokud herec, zpěvák, malíř či jinak umělecky nadaný člověk...

Film

Film Hugo a jeho velký objev připomíná prvního filmového kouzelníka Georgese Mélièse
ImageGEORGES MÉLIÈS (1861-1938) začínal jako pouťový eskamotér, předváděl na jevišti kouzelnické výstupy, promýšlel nejrůznější iluzionistické triky, konstruoval mechanismy automatů, které někdy připomín...