BALET RODIN V ČR A ROZHOVOR S BORISEM EIFMANEM
Banner

BALET RODIN V ČR A ROZHOVOR S BORISEM EIFMANEM

Email Tisk

Rodin 200Rodin – jediná dvě baletní představení v České republice věhlasného St. Petěrburského baletního souboru Eifman Ballet již téměř zaplnila hlediště Státní opery! Taneční představení Rodin uvede baletní soubor Borise Eifmana ve Státní opeře 18. a 19. Října. Představení sklízí mimořádný úspěch a vzbuzuje nadšení diváků i kritiky po celém světě. Baletní soubor Borise Eifmana patří k absolutní špičce současného ruského baletu, jeho zakladatel je považován za nejvýraznějšího ze současných choreografů, mága, který vytvořil divadlo neskrývaných emocí.

 


Eifmanův nový balet Rodin je impozantní uměleckou výpovědí o tragickém životním údělu géniů. Námětem se stal životní osud a umělecká tvorba velikých sochařů - Augusta Rodina a jeho milované žákyně, důvěrné přítelkyně a múzy Camille Claudel. Patnáct let tvořili neoddělitelný citový i tvůrčí celek. Jejich vztah, příběh vášně i bolesti, skončil rozkolem, který osudově poznamenal Camillino duševní zdraví a stal se začátkem nešťastného konce jejího života. Boris Eifman dokázal prostřednictvím unikátního jazyka moderního psychologického baletu předvést nové pojetí světa lidských vášní, fenoménu, který ve svých dílech mistrovsky zpracovali právě Rodin a Claudel. Výsledkem je úchvatné taneční představení o neuchopitelném mystériu tvůrčího procesu.

Rodin 1


Eifman Ballet byl založen Borisem Eifmanem v roce 1977 (původně pod názvem Leningrad New Ballet) jako experimentální laboratoř, baletní divadlo pro jednoho choreografa. Ve své době šlo o mimořádně inovativní koncept. Dnes se Eifman Balet těší skvělému renomé mezi milovníky baletu v Asii, Evropě, Severní a Jižní Americe a v Austrálii, věhlas mu přinesly inscenace Don Quijote, Hamlet, Anna Karenina, Racek, Oněgin, Requiem, La Rouge Giselle a mnohé další. Vynikající tanečnice a tanečníky Eifman Ballet charakterizuje brilantní technika, preciznost a skvělý jevištní projev. Představení Eifman Ballet jsou fascinující a zároveň srozumitelná, divákům přinášejí nezapomenutelný zážitek. V České republice Eifman Ballet vystupoval v roce 1992 v rámci programu Pražského jara a na Dnech ruské kultury v České republice 2004.


Eifman Ballet: Rodin, 18. a 19. října, 20.00, Státní opera
Vstupenky jsou k dostání v síti předprodejí Ticketpro, Ticketportal, Bohemiaticket a na pokladnách Národního divadla.



Rozhovor s Borisem Eifmanem


Co bylo Vaší inspirací, při hledání námětu k baletu Rodin?

Za prvé, historie vztahů Augusta Rodina a Camille Claudel. Nebyla to však jen další kronika lásky, která skončila jako noční můra. Spojení, které existovalo mezi dvěma sochaři, bylo jedinečné. Bylo v něm všechno: vášeň přetékající v nenávist, kreativní soupeření mezi dvěma velkými umělci i šílenství, které ničí člověka zevnitř. Zkoumáme extrémně kontroverzní vnitřní svět Augusta Rodina a Camille Claudel: podněty a impulsy, které naplňovaly jejich životy a předcházely vzniku jejich velkých děl. Osobnosti těchto umělců jsou mi velmi blízké - jejich pozemský život byl naplněn nadlidskou obětavou prací a pokušením. Baletem Rodin připomínáme divákovi, že za každý větší úspěch v umění tvůrce platí tím nejcennějším: svým zdravím, osobním štěstím a dokonce i zdravým rozumem. Cesta pravého umělce je vždy cestou sebezapření. To je tragická pravda, na kterou by se nemělo zapomínat.


Jak Vás napadlo, že příběh sochaře bude možné působivě vyprávět právě tancem?

Tento nápad byl vždy někde blízko a já jen čekal, až přijde ten správný čas. Rodin, stejně jako já, se zcela zasvětil vyjadřování sféry emočního života člověka - jeho duchovního a psychologického světa. On v plastice, já tancem. Můžeme se jen dohadovat, proč se tento balet neobjevil v našem repertoáru dříve, ale v každé tvorbě jsou skryté mechanismy a zákonitosti. Nad nimi nemá nikdo moc - dokonce ani sám autor. Každý nápad musí dozrát. Jak přesně se tento proces odehrává, je záhadou.

Často využíváte literární předlohy k vašim choreografiím (Idiot, Anna Karenina..), Jste vášnivým čtenářem?

Stejně jako vášnivým posluchačem hudby a divákem filmů. Důležité jsou jakékoliv podněty, které mě inspirují a naplňují tvůrčí energii. Jejich zdroje jsou různorodé. Otázkou je jen to, zda mě konkrétní dílo inspiruje k vytvoření nové choreografie. Samozřejmě, že v této souvislosti velká literatura zaujímá výsostné postavení. Ona je skutečným pramenem myšlenek a symbolů, které se mohou stát základem budoucího představení. Na druhou stranu, při odpovědi na podobné otázky vždy zdůrazňuji, že nikdy nedělám baletní "ilustrace" - mechanické převyprávění literárního díla. Na tyto velké texty vždy nabízím zcela nový pohled, který otevírá s pomocí tanečního jazyka nezmapované úrovně jejich vnímání. Tento přístup obohacuje baletní umění i literaturu samotnou, jak umělecky, tak i intelektuálně.

Rodin 2

Jste skvělý choreograf, otevřel jste vlastní taneční akademii v Petrohradu, jež má světový věhlas, čeho byste chtěl ještě dosáhnout?

Naše akademie bude skutečně známá ve světě, až když její absolventi budou uznávanými hvězdami baletu. Teď jsme začali druhý akademický rok a před sebou máme hodně práce. Nejsem vůbec zvyklý se zastavit na dosaženém a odpočívat na vavřínech. Všechny mé myšlenky směřují dopředu, takže nápadů je vždy dost. Jsem pověrčivý člověk a nechci zveřejnit všechny své plány. Řeknu jen to hlavní: velkou tvůrčí výzvou pro naše divadlo v nadcházejících měsících je příprava nového baletu Něžná je noc a jeho důstojná prezentace ruskému a zahraničnímu publiku. Kromě toho žiji mnoho let ve víře, že moje divadlo bude mít svůj vlastní domov v Petrohradě - Palác tance. Nyní se tento projekt konečně pohnul z mrtvého bodu. Pokud vše půjde dobře, za dva nebo tři roky se v našem městě otevře nové světové centrum baletu.

Zajímáte se o místa, kde vystupuje Eifman Ballet? Budete mít čas poznat alespoň kousek Prahy?

Vnímám svět srdcem, ne rozumem. Proto atmosféra, metafyzika měst, kde vystupujeme, na mne samozřejmě velice působí. Existují místa, která vás odmítají, ale v Praze jsem se cítil vždy velmi dobře. Doufám, že budu mít čas se projít po jejích uličkách a nechat na sebe působit zvláštní harmonii tohoto jedinečného města.

Jaké jsou Vaše vzpomínky z minulé návštěvy Prahy?

Velmi příjemné. Dobře si vzpomínám na svou poslední návštěvu české metropole. Bylo to před dvěma roky na podzim. Praha je úžasná v každém ročním období, ale na podzim je překrásná. Jsem rád, že přijíždíme do tohoto města s naším světově proslulým baletem Rodin. Zvu všechny Pražany na představení o velkém umělci, jehož tvorba patří celému lidstvu, a proto je srozumitelná a blízká každému. Doufám, že naše baletní představení přinese českému divákovi nezapomenutelný zážitek.

http://www.facebook.com/2media.cz
http://www.narodni-divadlo.cz/cs/umelec/boris-eifman


 
Banner

Přihlášení



Anketa

Národní divadlo


Partneři

Hledat

Příběhy Elišky, Vítka a Čenišky (3)

Aktuality

Čtěte také...

Švandovo divadlo uvede dalšího Čapka: po Krakatitu přichází Slušný člověk


slusny clovek 200O tom, jak neobyčejný může být život jednoho starého železničáře, vypráví nová inscenace Švandova divadla nazvaná Slušný člověk. Na motivy brilantní novely Obyčejný život spisovatele Karla Čapka ji napsala a zrežírovala Martin...


Literatura

Ženy nezapomínají

200liMladá anglická autorka Tilly Bagshawe si neklade velké literární cíle. Využila možnosti, že na knižním trhu chybí knihy typu telenovel a pouští se do své prvotiny „Zbožňovaná“. Kniha má úspěch nejen v Anglii, ale i ve Spojených státech amerických a získala si...

Divadlo

Dlouhý potlesk pro Annu Kareninu v Divadle Kampa

AK-27-X2 perexKlasické pojetí, minimalistická forma, skvělé herecké výkony, jednoduché kostýmy, které vás přenesou do 19. století. Takové je představení Anna Karenina v pražském Divadle Kampa (Nosticova 2a), nacházejícím se – poměrně symbolicky – poblíž c...

Film

Musí se do práce, i kdyby se nechtělo!

200filmFilm Já to tedy beru, šéfe…! reaguje na tehdejší podnikovou a ekonomickou stabilitu v Československu. Pracovních míst bylo mnohem více než práceschopných a kdyby nebylo zaměstnání ze zákona povinné, museli by se lidi k činnosti přemlouvat.

...