V Praze byla zahájena rekonstrukce více než 160 let starého Negrelliho viaduktu. Stavební práce potrvají téměř tři roky. Po Karlově mostě jde o druhé nejstarší přemostění Vltavy v Praze.
Po ničivých záplavách v roce 2002 se viadukt stal nedílnou součástí protipovodňové ochrany v Karlíně i v Holešovicích. Byl jedním ze čtyř mostů přes Vltavu v Praze, na kterých nemusel být kvůli pětisetleté vodě přerušen provoz.
Po viaduktu se v současné době může jezdit maximálně čtyřicítkou; po rekonstrukci se traťová rychlost zvýší na 60 kilometrů za hodinu.
Rekonstrukce zásadním způsobem ovlivní vlakovou dopravu. Od července bude většina vlaků mezi Prahou a Kladnem končit i začínat na nově zřízené zastávce Vltavská s možností přestupu na metro C; pro vybrané vlaky budou konečnou stanicí Praha-Bubny, či Praha-Dejvice. Rychlíky z Děčína a osobní vlaky z Kralup nad Vltavou pojedou na Masarykovo nádraží odklonem přes holešovické nádraží.
Viadukt a jeho historie
Negrelliho viadukt, někdy též nazývaný Karlínský, dříve viadukt Společnosti státní dráhy, spojuje Masarykovo nádraží přes ostrov Štvanice s Bubny. Je prvním pražským železničním mostem přes Vltavu a druhým nejstarším pražským mostem. Je nejdelším železničním a celkově třetím nejdelším mostem v Česku.
Viadukt byl postaven jako součást drážďanské větve Severní dráhy Olomouc – Praha – Drážďany. Byl budován od roku 18846; dokončen byl roku 1849; rok nato byl uveden do provozu. Po svém dokončení měl 87 kamenných oblouků. Most je dlouhý 1110 metrů. V roce 1964 byl viadukt spolu s některými dalšími stavbami na trati zapsán do státního seznamu nemovitých kulturních památek.
Stavba měla být svěřena Janu Pernerovi; ten však při železniční nehodě zemřel a stavbu řídil právě Alois Negrelli. Na stavbě pracovalo až 3000 dělníků různých národností. Při stavbě byly poprvé ve větší míře použity parní zvedací stroje. Ve světovém měřítku šlo o ojedinělou stavbu.
Podobně jako Karlův most přestál za plného provozu i Negrelliho viadukt povodeň v roce 2002, při níž byl zatopen téměř celý Karlín.
Oprava technické památky má řešit nevyhovující stav mostní konstrukce. Některé části mostů, například nejvíce poškozené oblouky budou postupně rozebrány a po opravě znovu složeny. Rekonstrukce má trvat do září 2019.
Ctibor Čejpa, podle podkladů SŽDC, ilustrační foto SŽDC
< Předchozí | Další > |
---|