Začala dlouho očekávaná a odkládaná rekonstrukce historického viaduktu; potrvá tři roky

Začala dlouho očekávaná a odkládaná rekonstrukce historického viaduktu; potrvá tři roky

Tisk

viadukt perexV Praze byla zahájena rekonstrukce více než 160 let starého Negrelliho viaduktu. Stavební práce potrvají téměř tři roky. Po Karlově mostě jde o druhé nejstarší přemostění Vltavy v Praze.

 


Po ničivých záplavách v roce 2002 se viadukt stal nedílnou součástí protipovodňové ochrany v Karlíně i v Holešovicích. Byl jedním ze čtyř mostů přes Vltavu v Praze, na kterých nemusel být kvůli pětisetleté vodě přerušen provoz.

Po viaduktu se v současné době může jezdit maximálně čtyřicítkou; po rekonstrukci se traťová rychlost zvýší na 60 kilometrů za hodinu.

viadukt

Rekonstrukce zásadním způsobem ovlivní vlakovou dopravu. Od července bude většina vlaků mezi Prahou a Kladnem končit i začínat na nově zřízené zastávce Vltavská s možností přestupu na metro C; pro vybrané vlaky budou konečnou stanicí Praha-Bubny, či Praha-Dejvice. Rychlíky z Děčína a osobní vlaky z Kralup nad Vltavou pojedou na Masarykovo nádraží odklonem přes holešovické nádraží.

Viadukt a jeho historie

Negrelliho viadukt, někdy též nazývaný Karlínský, dříve viadukt Společnosti státní dráhy, spojuje Masarykovo nádraží přes ostrov Štvanice s Bubny. Je prvním pražským železničním mostem přes Vltavu a druhým nejstarším pražským mostem. Je nejdelším železničním a celkově třetím nejdelším mostem v Česku.

Viadukt byl postaven jako součást drážďanské větve Severní dráhy Olomouc – Praha – Drážďany.  Byl budován od roku 18846; dokončen byl roku 1849; rok nato byl uveden do provozu. Po svém dokončení měl 87 kamenných oblouků. Most je dlouhý 1110 metrů. V roce 1964 byl viadukt spolu s některými dalšími stavbami na trati zapsán do státního seznamu nemovitých kulturních památek.

viadukt1

Stavba měla být svěřena Janu Pernerovi; ten však při železniční nehodě zemřel a stavbu řídil právě Alois Negrelli. Na stavbě pracovalo až 3000 dělníků různých národností. Při stavbě byly poprvé ve větší míře použity parní zvedací stroje. Ve světovém měřítku šlo o ojedinělou stavbu.

Podobně jako Karlův most přestál za plného provozu i Negrelliho viadukt povodeň v roce 2002, při níž byl zatopen téměř celý Karlín.

Oprava technické památky má řešit nevyhovující stav mostní konstrukce. Některé části mostů, například nejvíce poškozené oblouky budou postupně rozebrány a po opravě znovu složeny. Rekonstrukce má trvat do září 2019.


Ctibor Čejpa, podle podkladů SŽDC, ilustrační foto SŽDC


 

Hledat

Výborné herecké kreace a silné téma nabízí nový český film Sucho

Sucho to je tísnivé vesnické drama. Na jedné straně velkostatkář a na straně druhé chudý "kolchozník", který nutí rodinu k soběstačnému životu, ale také klíčící láska revoltujících mladých lidí. Zatímco ona je dcerou chudého farmáře, on synem vlivného agrárníka, který sice dává práci půlce dědiny, nicméně půdu, vodu a krajinu devastuje chemií. To je obrazově vytříbený a emočně nabitý film režiséra Bohdana Slámy, který je i autorem scénáře.


Literatura

Ivona Březinová se vydala po stopách Franze Kafky

200litVe svém sedmém – posledním v řadě – literárním cestopisu zůstala Ivona Březinová v hlavním městě naší země. Její hrdinové z „béčkové řady“ (béčko zde není označením jakosti románů, ale vyjádřením toho, že v řadě tituly začínají shodně na „B“ – Básník v ...

Divadlo

ImproEvents Prague - Daniel Lepkoff a Wendy Houstoun

altTřetí ročník mezinárodního festivalu taneční a divadelní improvizace ImproEvents Prague proběhne od 28. května – 8. června 2012 ve Studiu ALTA v Praze. Hosty letošního ročníku jsou americký tanečník, choreograf a improvi...

Film

Co přinesou ozvěny Febiofestu ve Zlíně

febiofest 200V tomto článku bychom vás rádi informovali, na jaké filmy můžete vyrazit od 15. do 17. dubna do zlínského Golen Apple Cinema v rámci regionálních ozvěn Febiofestu.

...