Rozhovor s Honzou Vedralem o crowdfundingové kampani Headlineru

Rozhovor s Honzou Vedralem o crowdfundingové kampani Headlineru

Tisk

1 titulka-marpo-300x400Hudební magazín Headliner je na české scéně určitým unikátem. Navazuje totiž na kvalitní tištěné časopisy, ale v jeho stránkách si můžete listovat digitálně. Navíc velice často nabízí exklusivní obsah, který nikde jiné nenajdete. Po čtyřech letech se vedení Headlineru rozhodlo, že se ho pokusí posunout ještě o kousíček výše. Ale k tomu potřebuje vaši pomoc. O podrobnostech okolo crowdfundingové kampaně jsme si popovídali s šéfredaktorem Honzou Vedralem

 


Rozhodli jste se vytvořit crowdfundingovou kampaň na podporu hudebního magazínu Headliner. Proč právě teď?

Vycházíme čtyři roky. A to je doba, kdy by měl každý projekt umět obhájit smysl svojí existence. Dovolím si tvrdit, že Headliner se za tu dobu stal respektovaným hudebním médiem mezi čtenáři, inzerenty z hudební branže i samotnými muzikanty. Není náhodou, že jsme jako první oznámili comebackové turné Chaozzu, že z naší pohyblivé obálky oznámila vydání nové desky Vypsaná fixa, že právě nám dal Michal Malátný první rozhovor o nové sestavě Chinaski. Že s námi titulní stranu natáčela LP, The Kills nebo Imagine Dragons nebo že jsme jako jediní z republiky dostali pozvání na rozhovor do Paříže s Red Hot Chili Peppers. Za ty čtyři roky za sebou máme kus práce, celou dobu to platí náš vydavatel Dany Stejskal z vlastní kapsy. Teď se potřebujeme dostat na provozní nulu. A také si ověřit, zda čtenáři o naši vizi digitálního hudebního měsíčníku vůbec stojí.

Plánujete vybrat částku půl milionu korun. To je poměrně hodně…

Každý měsíc čtenářům nabízíme zadarmo kolem pěti set normostran textu, najdou u nás exkluzivní informace a stojím si za tím, že především kvalitní žurnalistiku. K tomu natáčíme oživlé titulní strany. Máme za sebou přes rok vydávání přílohy Tři veteráni s texty od Vojty Lindaura, Pepy Vlčka nebo Jiřího Černého. K tomu pravidelně pořádáme poměrně unikátní narozeninové oslavy se vstupem zdarma a samozřejmě sérii Headliner Pontonů na pražském Střeleckém ostrově, kde hrají budoucí hudební objevy, ale jako překvapení třeba i David Koller. To všechno dáváme čtyři roky lidem zdarma. Myslím, že když to zvážíte, půl milionu zas tak moc není.

Argumentujete tím, že časopis děláte zadarmo pouze za přispění inzerentů a partnerů. Ale takto funguje většina hudebních médií na internetu. V čem se tedy lišíte?

Tím, že nejsme jako většina internetových hudebních médií. Headliner je skutečně hudební měsíčník a navazuje na zlatou éru hudební publicistiky. Začali jsme jako médium určené pro tablety a chytré telefony. Naše webová verze je otiskem tabletového časopisu. Nehrajeme na bannery, ale klasické inzertní strany. Chceme, aby naši čtenáři časopisem, byť virtuálně, listovali. Ne, aby přeskakovali z odkazu na odkaz podle atraktivnosti titulků. Nesnažíme se zachytit pěnu dní, ale nabízíme široké penzum publicistických témat, glos a článků, které jdou do hloubky nebo mají ambici pobavit. A samozřejmě rozhovory, které jsou často exkluzivní. Hlavně ale za všemi texty stojí lidi, kteří se psaní o hudbě věnují dlouhodobě, poctivě a s přehledem. Díky žánrovým rubrikám máme přesah až za okraj populární hudby. Headliner je v tom nejlepším smyslu slova spojením klasického papírového časopisu s digitálním světem.

Na druhou stranu musím říct, že nabízíte opravdu velice zajímavé odměny za podporu od lidí. Osobně mě nejvíce zaujal workshop na téma hudební kritika, publicistika a PR nebo trička Headlineru. Jsou tyto věci běžně dostupné nebo se jedná o speciální ceny pro tuto kampaň?

Konkrétně tyto odměny nenabízíme ani neplánujeme nabízet nikde jinde. Stejně jako poslední přednášku o Hudebních masakrech a řadu dalších. Jako odměny máme i spoustu vstupenek. Některé nabídky, jako třeba ty od D Smack U nebo Fource.cz, stojí za pozornost, protože dva lístky na jejich koncerty za 1000 korun, to je opravdu fér cena. Jsme vděční, že nás hudební branže takovým způsobem podporuje. Je evidentní, že i pro lidi, kteří pořádají koncerty a vydávají desky, jsme důležité médium. Prostor, který se nám na tuzemské hudební scéně povedlo vytvořit, je skutečně v ledasčem unikátní.

 

 

Rovněž nabízíte VIP vstup na koncert skupiny Chaozz, o jejichž návratu jste jako první informovali. Co obsahuje tato odměna?

Jak jste si mohli všimnout, VIP vstupenky na Chaozz se běžně neprodávají. Jsou určené jen pro hosty kapely, partnery a na pozvánky od pořadatelské agentury. Držitelům umožní vstup do vyhrazené sekce na balkoně, odkud si budou moc koncert vychutnat ve větším klidu a komfortu.

Na pomoc Headlineru přišla celá řada muzikantů, klubů i koncertních pořadatelů. Bylo těžké někoho přesvědčit nebo odmítnul vás dokonce někdo?

Neodmítnul nás nikdo. Ta „solidarita“ s Headlinerem byla až dojemná. Řadu cen jsme domluvili pouhý den před spuštěním kampaně. Po zveřejnění se nám začali ozývat další kluby a promotéři, že by pro nás taky něco rádi udělali. A já bych opravdu rád poděkoval všem, kterým ten časopis není jedno.

Headliner je na české hudební scéně opravdu ojedinělým projektem. Nabízíte formát nacházející se přesně mezi webovými stránkami a časopisem. Nepřemýšleli jste na začátku o tom, že byste vycházeli v tištěné podobě?

Ano. Dokonce jsme už dvakrát připravovali tištěný speciál pro festival Rock for People. Ale i při jeho přípravách jsme si ověřili, že charakter Headlineru úplně papírový není. Jednak bychom řadu textů museli citelně krátit, za druhé by jim chyběly audio a video ukázky. Za třetí by to nebylo úplně ekologické, protože bychom museli potisknout spoustu papíru. Také bychom museli řešit distribuční síť. A kvůli tomu všemu by Headliner nemohl být zadarmo a mohl by se dostat do pasti, ve které tištěná hudební média bezpochyby jsou. Digitální forma je ideální. Časopis vydáme a vy si ho kdykoliv jedním kliknutím stáhnete... Na nás je vytvořit takový obsah, abyste to udělali znovu i za měsíc.

Nabízíte hodně recenzí, rozhovorů nebo tematických článků, ale poměrně málo fotoreportů z koncertů. To je záměr nebo na ně moc nechodíte? Pro redaktory to bývá v hudebních médiích ten hlavní benefit.

Samozřejmě chodíme, ale v tomto ohledu nemáme šanci a ani nechceme konkurovat online médiím. Reportáž z koncertu chtějí lidé číst okamžitě a vzhledem k povaze sociálních sítí jim na vystižení už dávno stačí jedna skvělá fotka a dalších dvacet ve fotogalerii nepotřebují. Proto koncerty „odbavujeme“ hlavně na Facebooku, v samotném Headlineru je o ně z čtenářského hlediska nejnižší zájem.

Je vůbec nějaký známější novinář nebo fotograf, kterého byste rádi nalákali do vašeho časopisu?

Je nám ctí, že do Headlineru psali nebo píšou novináři napříč žánry, styly i generacemi. Ona novinářská rozmanitost je, myslím, také jednou z našich devíz. Pro mě osobně byl největší satisfakcí obsah naší přílohy Tři veteráni. Nejen, že ji chystal Vojta Lindaur, ale texty od Saši Neumana, Pepy Vlčka a samozřejmě Josefa Černého podle mého patří k tomu nejlepšímu, co u nás na poli hudební publicistiky vzniklo. Headliner je otevřená platforma, píše pro nás spousta lidí, kteří psát umějí. Jsem rád za každého z nich.

 

28872257 945425008950620 5151488237016973312 o

 

V propagačních materiálech této kampaně často používáte větu typu: „Jestli chcete, aby Headliner vycházel ve stejné podobě, podpořte nás“. Co se tedy změní, když kampaň nedopadne dobře? Přestane Headliner úplně vycházet nebo jen přijdou zásadní změny? Případně, jestli můžete prozradit jaké…

Budeme muset vymyslet, jak časopis dělat s půlmilionovou ztrátou. Samozřejmě, že jednou z variant je i nedělat žádný časopis, další je omezit část obsahu. Nenatáčet pohyblivé titulky. Nepořádat akce. Těch možností je víc a nejsme pevně rozhodnuti pro žádnou z nich. Takže odpověď na tuto otázku zatím nevím. Čekáme, jakou podporu nám teď lidé na Hithitu dají. A já ale pevně věřím, že tohle rozhodnutí nakonec nebudeme nuceni dělat vůbec.

A jaké chystáte novinky a změny v případě, že dostanete od fanoušků požadovanou částku?

Poměrně sebevědomě jsme s některými z nich začali už v březnu. Jarda Konáš rozjel svoji rubriku o počítačových hrách, samotný Headliner jsme rozšířili o nové rubriky od Josefa Vlčka, jako jsou komentáře tuzemských rádiových playlistů On Air nebo seriál o historii tuzemské populární hudby Slavíci. Vlasta Třešňák pro nás kreslí a píše své glosy. Rádi bychom ale rozšířili náš záběr i mimo hudbu směrem k filmu, knížkám a dalším tématům, která nás baví a u kterých přijdeme na zajímavý klíč, jak je zpracovávat, aby naše texty nebyly stejné nebo podobné jako v ostatních médiích.

Děkuji za rozhovor a přeji hodně štěstí. Jste výborný hudební časopis, který si rozhodně zaslouží podporu.

Děkujeme. A vážíme si toho. Za každý příspěvek na hithit.cz/headliner budeme opravdu rádi.

 

http://www.headliner.cz/


 

Hledat

Výborné herecké kreace a silné téma nabízí nový český film Sucho

Sucho to je tísnivé vesnické drama. Na jedné straně velkostatkář a na straně druhé chudý "kolchozník", který nutí rodinu k soběstačnému životu, ale také klíčící láska revoltujících mladých lidí. Zatímco ona je dcerou chudého farmáře, on synem vlivného agrárníka, který sice dává práci půlce dědiny, nicméně půdu, vodu a krajinu devastuje chemií. To je obrazově vytříbený a emočně nabitý film režiséra Bohdana Slámy, který je i autorem scénáře.


Literatura

Alžběta Dvořáková: Herkules a strašidla

herku200Jestli je autorka opravdu také lektorkou češtiny pro cizince, tak potěš! Při jejích hodinách musí být náramná sranda a její žáci se jistě s češtinou seznamují tou nejsrdečnější, nejvtipnější, nejúžasnější a nejpřirozenější formou! Neboť její dětská knih...

Divadlo

Prague Shakespeare festival: ohromná událost!

Rutherford CravensPrague Shakespeare festival uvede od 21. září do 3. listopadu na scéně Národního divadla v divadle Kolowrat v originální angličtin...

Film

Černobílá nicota

nicota200Partnerské vztahy jsou složitou sítí toho dobrého, ale i náročného. Když jsou spolu ve vztahu dvě umělecká ega, může to být ještě o jeden level šílenější. I ve druhém snímku čtvrtečního pražského večera v kině Lucerna v rámci Severské filmové zimy zůs...