Centrum baroka v Mariánské Týnici

Centrum baroka v Mariánské Týnici

Tisk

barok 200V polovině června bylo slavnostně otevřeno nové Centrum baroka v Mariánské Týnici, v prostorách bývalého proboštství, jehož projektantem byl jeden z nejvýznamnějších barokních architektů – Jan Blažej Santini-Aichel. Centrum vzniklo z iniciativy Plzeňského kraje v rámci jeho projektu Západočeské baroko.


Západočeské baroko, hlavně malířství, architektura a sochařství, patří k nejvýznamnějším památkovým a kulturněhistorickým hodnotám Plzeňska. Centrum baroka přibližuje bohatý společenský a kulturní život šlechticů i prostého lidu. Nabízí programy pro odbornou i laickou veřejnost. Součástí centra je nově otevřená expozice Baroko a jeho svět. Expozice tvoří především Santiniho architekturu na Plzeňsku.

Centrum barokazhodnotí a využije stávající prostory, které poskytnou zázemí pro odbornou, ediční a vzdělávací činnost. Přednáškové cykly budou pokrývat jednotlivé obory barokního života a vzdělanosti od výtvarného umění, duchovní život, přes barokní osobnosti, život ve městech, na zámcích a v klášterech, až po barokní krajinu, zahradní umění a základy vědy.

barok1

Součástí Centra baroka je i nově otevřená expozice Baroko a jeho svět, zaměřená na odkaz doby, která výrazným způsobem poznamenala jak českou krajinu dominantami jedinečných staveb, tak duši lidí, kteří dokázali vnímat díky umění, hudbě a literatuře duchovní hodnoty a kulturní tradice. Expozice představuje především architekturu Jana Blažeje Santiniho a její odkaz na Plzeňsku, zvláště pak na území někdejšího plaského kláštera formou modelů a bohatou ikonografií. Využití moderních médií oživuje expozici barokní hudbou a promítáním filmů o obnově místa a architektuře baroka na Plzeňsku.
Centrum je určeno nejen odborné veřejnosti, ale především všem, kdo chtějí poznat dobu baroka takovou, jaká skutečně byla. Projekt Západočeské baroko, v jehož rámci bylo Centrum zřízeno, byl  zahájen v lednu letošního roku; v květnu byl dán do provozu webový portál projektu, na kterém je možné též nalézt aktuality a informace k činnosti Centra.
Většinu nákladů na vznik Centra baroka  financovalo Muzeum a galerie severního Plzeňska; projekt podpořil i Plzeňský kraj. Expozice Muzea a galerie severního Plzeňska v Mariánské Týnici je orientována na vývoj historie regionu Plzeňsko. Nachází se v areálu bývalého cisterciáckého poutního místa. Počátky poutního místa v Mariánské Týnici spadají do roku 1230. Rozkvět poutního místa nastal ve druhé polovině 17. století.

barok2


V budově bývalého probošství se nachází již od roku 1952 regionální muzeum. Muzeum nabízí prohlídku stálých expozic o historii Mariánské Týnice a Mariánského kultu, historickém vývoji severního Plzeňska, dále prohlídku kostela Zvěstování Panny Marie a od roku 2010 novou národopisnou expozici.
Koná se zde také řada výstav a kulturních akcí jako např. koncerty, divadelní představení apod. Pro skupiny nad 10 osob je zajištěn výklad průvodce. Pro jednotlivé návštěvníky je připraven tištěný průvodce. 

Foto: autor, www.zapadoceskebaroko.cz 


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

O životě a práci Ivany Andrlové

andrlova 200Když jsem hledala informace o ní a o tom, co dneska dělá hvězda televizních inscenací a pohádek Ivana Andrlová, nebylo to vůbec jednoduché. Bulvární zprávy nevyhledávám a ostatní se ve velké míře opakují. Jako by krásnou princeznu opravdu někdo ...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Z archivu...


Literatura

Obžaloba dospělého světa

male klice 200Čeští čtenáři se v minulém roce po téměř třiceti letech od prvního vydání dočkali překladu knihy norské spisovatelky Bjørg Vikové Malé klíče, velké pokoje. Kniha čtenáře přenáší v čase do období druhé světové války v norském  Oslo. Průvodk...

Divadlo

Jak se francouzská revoluce proměnila v povyk

1789 200Národní divadlo v Praze si umanulo, že bude uvádět experimentální hry - a vylézají z toho příšernosti. Čekání na Godota se změnilo v pitvořivou roztlemenost, ze slavného experimentálního počinu Ariane Mnouchkinové 1789 aneb Dokonalé štěstí režisér Vl...

Film

Jak se na internetu píše nejen o filmu

o filmu perexKdyž skončila doba výhradně tištěných médií s pisateli řekněme předem vybranými a do popředí se prodrala éra internetová, proměnil se i způsob psaní. Na internetových platformách – ať již písemných nebo audiovizuálních – se totiž může up...