Lokomotiva z Národního technického muzea zazářila v Bratislavě

Tisk

lokomotiva 200Lokomotiva 464.202 se zúčastnila 18. ročníku Celoslovenského srazu historických železničních vozidel v Bratislavě. Takzvaný „Rendez“ je železniční akcí středoevropského významu a účast zástupce České republiky je záležitostí prestižní.

 

Akce je vítanou příležitostí k reprezentaci České republiky a Národního technického muzea, jednak k prezentaci možností spolupráce příspěvkové organizace Ministerstva kultury s Českými drahami a.s., jejímž výsledkem je znovu zprovozněné vozidlo, které by bez finanční účasti tohoto subjektu již bylo definitivně odstaveno z provozu. Lokomotiva vrátila do Bratislavy přesně po 55 letech. Tendrová parní lokomotiva 464.202ze sbírky NTM byla vyrobena v tehdejších závodech V. I. Lenina v Plzni roku 1956. Do sériové výroby se však díky posílení produkce elektrických lokomotiv nikdy nedočkala. Lokomotiva dojezdila v běžném provozu roku 1974. Vozidlo bylo zapůjčeno do depa kolejových vozidel v Olomouci, kde prošlo několika opravami za účelem jeho využití jako provozuschopného historického kolejového vozidla. Poslední celková oprava, která uvedla lokomotivu do provozního stavu, byla dokončena v roce 2014. Od roku 2014 je tak sbírkový předmět NTM opět provozován Českými drahami na české železniční síti při příležitostných akcích pro veřejnost.

lokomotiva3

Počátkem 50. let minulého století se Československé státní dráhy nacházely v přelomové situaci. V souladu s vývojem v ostatních zemích poválečné Evropy přicházel útlum parního provozu a přechod k trakci motorové a elektrické. Úkolem lokomotivy řady 464.2, známé pod přezdívkou Rosnička, bylo zejména vedení rychlíků a spěšných vlaků na tratích s náročným výškovým i směrovým profilem. Lokomotiva vykonala technicko - bezpečnostní zkoušku, při níž dosáhla rychlosti 105 km/h, na trati mezi Prahou a Lovosicemi. Provozní nasazení stroje skončilo v roce 1974. Před vyřazením projevilo Národní technické muzeum (NTM) zájem o uchování stroje, coby zástupce poslední lokomotivní řady parní trakce, vyráběné pro ČSD. Lokomotiva byla formálně zrušena roku 1974, a byla převedena do majetku NTM, v jehož depozitáři několik let vcelku bez užitku stála. Koncem 80. let minulého století byla zapůjčena do olomouckého depa, kde ji v letech 1990 – 1993 tamní železniční nadšenci uvedli opět do provozního stavu, aby se mohla vrátit do čela vlaků.

(Foto: NTM, www.ntm.cz)


 

Zobrazit další články autora >>>