Reklama
Banner
Banner

Nová česká opera Pramen zazní na počest Jiřího Wolkera Prostějov si připomene 90 let od smrti svého rodáka uvedením opery Pramen Zuzany Michlerové

Email Tisk

90 let od úmrtí českého spisovatele Jiřího Wolkera si jeho rodiště připomene uvedením opery Pramen nadějné mladé české skladatelky Zuzany Michlerové. Opera Pramen vychází z Wolkerova dramatu Hrob pojednávající o obětování osobního štěstí ve prospěch ostatních, v čemž nelze nespatřit paralelu s křesťanskou myšlenkou vykoupení lidstva, která inspirovala samotného Wolkera podobně jako události první světové války a propukající nemoc.

 

Operní prvotina skladatelky se premiéry dočkala již v roce 2012 na Pražské konzervatoři a sklidila pozitivní ohlasy. Otomar Kvěch například uvedl: „V opeře Pramen vytvořila Zuzana Michlerová neobyčejně závažné dílo, ve kterém prokázala velký cit jak pro vokální hudbu, tak pro drama“. Nyní se opera dostává na jeviště znovu, a to ve spolupráci Městského divadla Prostějov a tamního Gymnázia Jiřího Wolkera. Symboličnost provedení umocňuje i blízkost rodiště samotné skladatelky. „Pocházím z Prostějovska a studovala jsem Gymnázium Jiřího Wolkera, jeden z mých předků s Wolkerem rovněž studoval, Wolker byl v mém okolí tedy vždy poměrně aktuální. Wolkerova hra Hrob mě zaujala svou obsahovou a myšlenkovou hloubkou, širokým spektrem kontrastů a krásou textu. Nabízí tedy všechny prvky, které jsou pro kompozici opery stěžejní. Každá postava je specifická a mezi jednotlivými postavami existují znatelné kontrasty, které vytváří potřebné napětí. Kontrastní jednolitý prvek představuje také sbor lidu, jehož naděje jsou neustále rozptylovány matkou představenou. Wolkerův text proložený básněmi je jedinečný, k zhudebnění vybízející a pro mě velmi inspirativní. Některé úryvky textu jsou přímo obrazotvorné a zároveň významově hluboké,“ říká ke své opeře Zuzana Michlerová.

Zuzana Michlerová (*1985) se od dětství věnovala zpěvu, hře na klavír, skladbě a klasickému baletu. V roce 2012 absolvovala Pražskou konzervatoř, kde vystudovala skladbu u prof. Otomara Kvěcha a operní zpěv u prof. Yvony Škvárové. Jako svou absolventskou práci na Pražské konzervatoři zkomponovala operu Pramen, která byla poprvé uvedena v Praze v roce 2012. Zuzana Michlerová se účastnila řady skladatelských a pěveckých zahraničních kurzů a dvakrát získala stipendium Italské vlády na studium hudby v Itálii. V roce 2013 se zúčastnila kurzu filmové skladby pod vedením nositele Oscara za hudbu k filmu Luise Bacalova na Accademia Musicale Chigiana v italské Sieně. Rovněž se účastnila skladatelských kurzů pod vedením Salvatore Sciarrina nebo Azia Corghiho a dále pěveckých kurzů pod vedením pěvců jako Giuseppe Sabbatini (Accademia Musicale Chigiana, Itálie), Caroline Pelon (Académie de Sablé, Praha), Richard Edgar Wilson, Della Jones, Peter Knapp a Josephine Barstow (Dartington International Summer School, Velká Británie).

Video ukázka z premiéry opery:

Osoby a obsazení:
Monika Sommerová (Eva) Jiří Poláček (Petr) Petra Vondrová (Matka představená) Zuzana Kopřivová (Nevidomá) Jan Ericsson (Generál) Vladimír Müller (Hrobník) sbor (členové Pěveckého oddělení Pražské konzervatoře) Gustav Skála – režie Talichova komorní filharmonie Marek Valášek – sbormistr a dirigent

Pořadatelem akce je Gymnázium Jiřího Wolkera, které zajišťuje i prodej vstupenek.

Více informací o skladatelce a její tvorbě najdete na
www.zuzanamichlerova.cz

30. 1. 2014 – Městské divadlo v Prostějově
Zuzana Michlerová – Pramen, opera pro 6 sólistů, smíšený sbor a komorní orchestr
Pěvecké oddělení Pražské konzervatoře
Talichova komorní filharmonie
Marek Valášek – dirigent a sbormistr


 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Banner

Přihlášení

Nechte si poradit...

Jaká kniha, divadlo, koncert či jiná akce by našim čtenářům neměly uniknout?

LENKA KLESTILOVÁ

ředitelka terénní pečovatelské služby Kvalitní podzim života, z.ú

Film:


PHAR LAP

Nejsem ani fotbalista a ani hokej mě nebaví. Vlastně žádný sport mě nenadchl natolik, abych ho sledovala natož, abych se mu věnovala, ale nasel se jeden hrdina, který mě vážně inspiroval. Emotivní příběh z doby třicátých let, kdy v Austrálii řádila ekonomická krize, je plný nadějí a odhodlání vyhrát, ale i pádů. Krásně ukazuje, jak zkažená umí být lidská povaha. Moc, bohatství a závist, které světem vládnou. Australský film z roku 1983 mi přinesl mého sportovního hrdinu - Phar Lapa. Tenhle anglický plnokrevník byl osobnost. Přestože byl o 10 cm větší a o 150 kg těžší než jeho vrstevníci a prohrával závod za závodem, jeho trenér věřil v jeho dobrý rodokmen a trénoval ho až do úmoru. Jednoho dne se ryzák, od kterého už nikdo nic nečekal, najednou začal posouvat dopředu, až na konec zaujal první pozici. Od té doby byl jasným vítězem ve všech dostizích, ve kterých startoval. Pro sázkaře byl jistotou, ale Austrálii rozdělil na dvě části. Jednou byl milován, druhou nenáviděn. A to natolik, že jednoho dne zemřel. Hypotéz o příčině jeho smrti je mnoho, avšak ta pravá nebyla nikdy objasněna. Ať už za smrt toho koně může kdokoliv, jedno je jisté, můžou za to lidi a jejich hamižnost po penězích. Viník bohužel nikdy nebyl potrestán. Stále ho můžeme vidět v Melbournském muzeu. Snad se mi někdy povede se tam zajet podívat. Díky filmu se mi opravdu vryl do srdce!

Banner

Anketa


Chat s osobností

Partneři

Nové komentáře

Facebook

Google+

Twitter


Literatura

Maturitní ples s hořkou příchutí

svetlovetme 200O knize Najít světlo ve tmě jsem se dozvěděla na jednom semináři tvůrčího psaní, který vedla Michelle Losekoot. Naproti mně seděla usměvavá blondýnka s růžovým pruhem ve vlasech a vypadala, že je fakt v pohodě. Potom, když jsme se jeden po...

Divadlo

OLOMOUC ČEKÁ 11 DNŮ PLNÝCH DIVADLA

DivadelniFlora perexJiž necelý týden zbývá do zahájení jednoho z nejvýznamnějších tuzemských divadelních festivalů. 18. Divadelní Flora potrvá jedenáct dní – od čtvrtku 15. do neděle 25. květ...

Film

Regiony ožívají filmem, spolupráce s filmaři jim přináší peníze i prestiž

CFC 200Mimopražské regiony zažívají příliv filmařů. Praha sice stále kraluje filmové produkci v Čechách, ale filmaři často potřebují pro své příběhy lokace, kterými hlavní město nedisponuje nebo nejsou snadno dostupné. V regionech se tak začíná projevovat snaha ...