Reklama
Banner

Galerie NoD: Vernisáž výstavy Ornament

Email Tisk

Ornament se jako zdobný detail objevuje ve všech civilizacích a jejích odlišných vývojových stupních a epochách a v nejrůznějších uměleckých oblastech od volného umění a architektury až po textilie či tiskoviny. Podle jeho charakteru je možné poznat epochu či místo, ze kterého pochází. Někdy je spíš potlačován nebo dokonce tvrdě odmítán, jindy zase naopak zdůrazňován.

Vzniká zjednodušováním často přírodních, rostlinných nebo jiných motivů nebo jako čistá abstrakce v řazení opakujících se prvků. Někdy je až primitivní, jindy naopak značně rafinovaný. Dá se z něj vyčíst, na jaké úrovni byla společnost, jak vyspělá byla či je její kultura. Své velké období zažíval ornament v období symbolismu a secese, v době meziválečné avantgardy, kdy dospěl konstruktivismus ke krajnímu zjednodušení, byl naopak doslova zavrhován. V každé době a dokonce i v současném umění, nebo aspoň v některých jeho proudech má jistě své místo.

"V tomto výstavním projektu jsem se pokusil udělat malý průzkum, jak se k němu staví současní umělci, jakými způsoby ho využívají a jaké postavení má v jejich díle. Ukazuje se totiž, že pro některé z nich je velmi důležitý možná i proto, že se opět začíná prosazovat forma proti obsahu nebo že se forma může obsahem stát," vysvětluje kurátor Jiří Machalický.

"Na výstavě se propojuje tvorba umělců různých generací, kteří se každý z jiné strany k ornamentu přiblížili, i když jsem v žádném případě neměl v úmyslu téma vyčerpat, ale jen naznačit, jakými směry se může vyvíjet", dodává Machalický. Někteří z vybraných umělců využívají historický ornament v novém zpracování, například staré tapety v kolážích, aby se tak propojily různé časy. Jiní směřují ke kompozicím vycházejícím z jejich vnímání současné doby, ze snahy zachytit její vývoj a vytvořit řád. Další se inspirují hrou tvarů v kalejdoskopu nebo vytvářejí performance, které zaznamenávají na fotografiích, čímž vznikají určité příběhy. Další řadí v instalacích tak, aby se vytvořil pravidelný se rytmus.

alt

Připomenutí ornamentu je čas od času aktuální a právě teď stojí zato zato naznačit jeho význam pro současnou tvorbu. Už proto, že se zároveň chystá jiná výstava, která se bude důkladně zabývat přínosem ornamentu z historického pohledu.

Vernisáž 19. dubna v 19 hodin
Výstava trvá od 20. dubna do 20. května.
Galerie NoD
Dlouhá 33, Praha 1

Vystavující umělci:


Dalibor Chatrný – koláže s použitím vzorů tapet
Svatopluk Klimeš – obrazy s užitím tapet
Jiří Kornatovský – fotografie z kaleidoskopu + kaleidoskop
Martin Mainer – obrazy
Margita Titlová – obrazy
Petr Písařík – obraz - objekt
Irena Jůzová – video
Luděk Rathouský - obrazy
Jitka Mikulicová – Dřevěné obrazy
Petra Valentová – kresby
Darina Alster – instalace, fotografie z performance Treasure
Klára Vystrčilová – obrazy
Taťána Shamma - instalace

Kurátor:


Jiří Machalický

Experimentální prostor NoD je provozován za podpory Hlavního města Prahy a Ministerstva kultury



Nejnovější články:
Starší články:

 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Banner

Přihlášení

Nechte si poradit...

Jaká kniha, divadlo, koncert či jiná akce by našim čtenářům neměly uniknout?

KVĚTOSLAVA ENGLEROVÁ

knihovnice obce Statenice

Kniha:


JAN BAUER - KLASIKOVÉ V NEDBALKÁCH

Kniha Klasikové v nedbalkách aneb Za kulisami českého 19. století z pera Jana Bauera mě oslovila hlavně tím, co jsme se ve škole o našich slavných klasicích neučili. Všeobecně je známo, že život těchto osobností byl plný bídy, ústrků a jedním slzavým údolím. O tom, že to byli také lidé z masa a kostí s lidskými chybami, se ve škole neučilo. Jejich životopisy nelze shrnout do pouhého soupisu děl. Víte, že Mácha hovořil většinou německy, že Palacký napsal Dějiny národa českého nejprve německy, že Dobrovský, Rettigová a Světlá se museli učit češtinu až v dospělém věku? A s češtinou bojoval i Josef Mánes. Nejvíce mě zaujal příběh Karla Havlíčka Borovského, který byl pasován na národního mučedníka. Havlíček byl r. 1851 odvezen do tyrolského Brixenu. V kouzelné alpské krajině byl ubytován v luxusním hotelu, kde se zastavovali i příslušníci habsburského panovnického rodu. Český novinář zde měl zajištěnou plnou penzi a mohl k sobě zvát manželku i dceru. V květnu 1852 se za Havlíčkem rozjela i jeho rodina. Cestovní výlohy ve výši 150 zlatých jim zaplatilo pražské policejní ředitelství. Nato si Havlíček pronajal domek se zahradním altánem s krásnou vyhlídkou. Veškeré jídlo jim nosili z luxusního hostince. Kromě toho dostával náš novinář od rakouského ministra vnitra ročně 500 zlatých, které mu byly vypláceny pravidelně v měsíčních splátkách, aniž musel něco dělat. Pravdou ale je, že byl Havlíček pod stálou policejní kontrolou. A takových zajímavých příběhů je tu mnohem víc. Kniha vystihuje zajímavosti ze života našich klasiků čtivou formou bez bulvární příchutě a nesnižuje přitom význam osobností, které hrají zásadní roli v našem národním kulturním fondu.

Banner

Partneři

Nové komentáře

Facebook

Google+

Twitter


Blanka Matragi jede dál
ImageNová, v pořadí druhá knížka Blanky Matragi, se objevila na pultech knihkupectví v říjnu letošního roku. Módní návrhářka a výtvarnice Blanka Matragi ji pokřtila v pražském Obecním domě. Km...
Z malého brouka v hlavě velké divadlo

brouk v hlave 200Městské divadlo Zlín se derniérou rozloučilo s hrou Brouk v hlavě, ve které v dvojroli exceluje Pavel Vacek, a nejen on.

...
Harry Potter a Relikvie smrti - část 2.
ImageFenomén Harry Potter je u konce. Dlouho očekávaný film Harry Potter a Relikvie smrti II. je konečně v kinech a přináší zklamání pro každého pozorného fanouška. Příběh mladého čaroděje a jeho přáte...
Májové metalové okénko

mo hellyeah200Měsíc květen je už za námi, ale pojďme se ohlédnout za tím, co se událo ve světě metalových celebrit a těžkotonážní hudby. Máme tu pořádný nášup klípků, ale i informace o chystaných projektech, studiovkách a další zajímavosti.

...