Oresteia naváže na úspěšnou Smrt Hippodamie, promění Velký sál v antický chrám a diváky usadí netradičně na jeviště
Banner

Oresteia naváže na úspěšnou Smrt Hippodamie, promění Velký sál v antický chrám a diváky usadí netradičně na jeviště

Email Tisk

V plném proudu jsou přípravy předposlední premiéry této sezony - Aischylovy slavné trilogie Oresteia. Městské divadlo Zlín ji v režii Jana Antonína Pitínského ve Velkém sále uvede 28. dubna v 19 hodin. Inscenace hry, která vypráví o mýtickém rodu Átreovců, bude vědomým navázáním na úspěšnou Smrt Hippodamie z roku 2006. Divadelníci opět spojili síly s Filharmonií Bohuslava Martinů, tentokrát se však v inscenaci představí devítičlenný komorní orchestr.

„Mám antickou kulturu ve velké úctě a obdivuji ji už od dětství. Od té doby, co jsem přečetl Homérovu Ílias, mám k ní vztah ještě vroucnější,“ prozradil Pitínský, který tentokrát přizval ke spolupráci tři hudební skladatele: Richarda Dvořáka, Petra Hromádku a Víta Zouhara. Každá část trilogie se tedy ponese v odlišném hudebním stylu. „Hudba bude rozdělená do tří sfér: hudba mýtická, industriální a hudba řekněme moderně barokizující. A tak, jako nás inscenace provede od doby mýtů až k naší současnosti, udělá souběžně i hudba tento vývoj,“ doplnil.

Rozdílnost pojetí podpoří i volba třech různých překladů: první díl trilogie Agamemnon zazní v melodickém překladu Václava Renče, druhý Obět mrtvým v syrovém překladu Vladimíra Šrámka a třetí Laskavé bohyně v moderním současném překladu Petra Borkovce a Matyáše Havrdy. Těmto proměnám se přizůsobují také kostýmy Evy Jiřikovské.Antické hry jsou velmi plastické, člověk hned vidí, za co jeho život stojí a že je malý. Jsou v nich krásní hrdinové, kteří musejí jednat pod mocnou knutou těžkých rozhodnutí a bývají proto často krutí,“ vysvětluje svou vášeň pro antiku Pitínský.

 

Diváci se mohou těšit i na neobvyklou a atraktivní scénografii Miloslava Fekara, která umožňuje hercům rozehrávat nejen prostor jeviště, ale i hlediště. Několik diváků dokonce bude při představení sedět netradičně přímo na jevišti a sledovat dění z bezprostřední blízkosti. „Hledali jsme prostor připomínající stará řecká divadla, jimž vévodil ponejvíce kruh, v němž měli herci diváky i za sebou. Spolu s Milošem Fekarem a Evou Jiřikovskou jsme cítili, že bychom toto mohli objevit na zlínské půdě a uskutečnili jsme to,“ vysvětlil neobvyklé pojetí Pitínský. Ten mimo jiné počítá i s tím, že do inscenace budou v úvodu a závěru zapojeny také uvaděčky.  

V inscenaci, v níž bude hrát důležitou roli přítomnost sboru, účinkuje takřka kompletní soubor divadla. V roli Oresta se představí Radovan Král, Agamemnónem bude Radoslav Šopík, Klytaimnéstrou bude Helena Čermáková  (tutéž postavu si v jiném překladu zahrála nedávno v brněnském Divadle U stolu). Élektru hraje Kateřina Liďáková, Apollónem je Luděk Randár, Athénou Eva Daňková.

Vstupenky na premiéru můžete rezervovat na webu divadla nebo na pokladně.

Záštitu nad projektem převzal zlínský primátor Miroslav Adámek a krajský hejtman Stanislav Mišák.


 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit





Banner

Přihlášení

Anketa


Partneři

Hledat

Nové komentáře


Literatura

Bůh chodí po světě vždycky inkognito

buh chodi po svete inkognito„Lidi nezměníš. Můžeš jim jen ukázat cestu a probudit v nich chuť se po ní vydat.“ Dalo by se říct, že tahle věta dokonale vystihuje podstatu a hlavní myšlenku knihy. Někomu stačí málo, jin...

Divadlo

Shakespeare v Mahenově divadle NdB
necozaneco perJe to skutečně záhada. Velký dramatik Shakespeare napsal spoustu nejlepší divadelních her, jaké kdy se objevily a taky několik velmi špatných her. Jako by v Shakespearovi byli dva autoři. Nebo že by Shakespeare, onen herec co utekl ke k...

Film

Zpověď režiséra Hynka Bočana

bocan moje cesta zdivocelou zemiMladí režiséři, kteří v šedesátých letech zjednali tuzemské filmové tvorbě mezinárodní věhlas, byli s nástupem normalizace počátkem 70. let odstaveni; někteří natrvalo (jako v případě Jana Němce, Pavla Juráčk...