Český film FREM vybrán na Berlinale

Český film FREM vybrán na Berlinale

FREM perexDo prestižní sekce Berlinale Forum byl vybrán nový český film režisérky Viery Čákanyové s názvem FREM. Ten bude mít na jubilejním 70. ročníku berlínského filmového festivalu svou mezinárodní premiéru. Koprodukční snímek s většinovou českou účastí vznikl v producentské společnosti Hypermarket Film a je zařazen do sekce, která i v minulosti přála českým filmům, například snímkům Nesvatbov režisérky Eriky Hníkové, Osmdesát dopisů Václava Kadrnky, Nikdy nejsme sami Petra Václava či Příliš mladá noc Olma Omerzu.

 

Ústředním motivem filmu FREM je úvaha, jak bude vypadat svět, pokud na něm lidé nebudou dominovat – a to ať v důsledku klimatické katastrofy nebo nekontrolovaného rozvoje umělé inteligence. „Chtěla jsem vytvořit film, ve kterém by hlavní postavou nebyl člověk, protože lidstvo se dostává na hranici svých přirozených možností,“ charakterizuje svůj debut Viera Čákanyová, jejíž předchozí snímky uspěly na festivalech v Kasselu či Nyonu. FREM, který se z původního dokumentárního konceptu proměnil v dystopické sci-fi, se celý odehrává na nehostinných bílých pláních Antarktidy a je vůbec prvním českým celovečerním snímkem, který se zde natáčel.

FREM vznikl v koprodukci s Českou televizí a díky podpoře Státního fondu kinematografie, který na vývoj, výrobu i festivalové uvedení snímku přispěl celkovou částkou 2 miliony korun. Film vzbudil pozornost již v létě během sarajevského festivalu, kde získal Cenu Docu Talents pro výrazný připravovaný film z regionu střední a východní Evropy. V Česku byl následně uveden na festivalu v Ji.hlavě, kde se stal jedním z diváckých festivalových vrcholů.

„Jde o výjimečný počin, který budí zaslouženou pozornost i rozruch,“ uvádí Marek Hovorka, ředitel filmového festivalu Ji.hlava. „I z Berlinale si pamatujeme bouřlivé diskuse týkající se otázek explicitních sexuálních nebo násilnických scén ve filmech. Je dost možné, že FREM vzbudí podobnou pozornost, i když v něm člověka sotva zahlédneme. Téma klimatické krize, kterého se snímek Viery Čákanyové dotýká, může na berlínské publikum výborně fungovat.“

Do českých kin vstoupí snímek Viery Čákanyové již zanedlouho po Berlinale, od 19. března ho do klasické i online distribuce uvede streamovací portál DAFilms.cz.

Český štáb poprvé na Antarktidě
Hlavní „postavou“ FREMu je bytost, která není lidské povahy. Ve filmu zahlédneme jen její stín, celý snímek je ale striktně vyprávěný z její perspektivy. Natáčení na Antarktidě, kde tříčlenný filmový štáb strávil šest týdnů, bylo pro tvůrce trenažérem této ústřední vize myslet nemyslitelné. „Představit si pohled umělé inteligence bylo obtížné, ne-li nemožné,“ vzpomíná na natáčení kameraman filmu Tomáš Klein. „Čím víc se člověk snažil zapojit hlavu, tím víc se vzdaloval zadání. V mnohém nám tak pomohla sama Antarktida, která všechny naše koncepty proměňovala z minuty na minutu.“

FREM 03

Právě Antarktida se tak ve filmu stává druhou hlavní postavou, která navozuje představu post-lidského světa – místa, kde člověk již není hlavním aktérem, ale pouhou součástí ekosystému. „Myslím, že tato změna perspektivy je klíčová i v souvislosti s aktuálními tématy změn klimatu,“ dodává režisérka.

Natáčení na ostrově Krále Jiřího předcházely důkladné technologické přípravy i test psychické zátěže. Benzínový generátor zajišťoval nabíjení baterií pro natáčecí techniku, malé topení dvě hodiny denně vyhřívalo vymrzlý ekvádorský kontejner určený především pro krizové přespání terénních vědeckých pracovníků. „Bylo normální čekat několik dní na to, abychom mohli z kontejneru vůbec vyjít ven nebo čekat další dny, než vítr rozfoukal kry, abychom se dostali do člunu,“ vzpomíná na své nejnáročnější natáčení kameraman filmu Tomáš Klein, donedávna student katedry režie pražské FAMU, spolurežisér filmu Retriever, uvedeného na festivalu v Cannes v sekci Cinéfondation, a druhý režisér filmu Vlk z Královských Vinohrad, který na přání Jana Němce jeho poslední snímek dokončil.

Projekce v rámci Berlinale
Pátek 21. 2. 2020 / 19:30 / Arsenal Cinema 1
Pátek 21. 2. 2020 / 22:00 / CinemaxX 6 (novinářská projekce)
Sobota 22. 2. 2020 / 11:30 / Delphi Filmpalast
Úterý 25. 2. 2020 / 22:00 / Zoo Palast 2
Sobota 29. 2. 2020 / 11:00 / Zoo Palast 2

Biografie režisérky
Viera Čákanyová absolvovala v oboru scenáristiky na VŠMU v Bratislavě a na FAMU na katedře dokumentární tvorby. Její studentské filmy získaly mnohá ocenění, například film Alda byl oceněn za nejlepší režii a střih na Famufestu a za stejný film obdržela cenu i na významném švýcarském festivalu Visions du réel nebo Festivalu dokumentárních filmů v německém Kasselu. Viera Čákanyová se podílela na povídkových filmech Gottland (2014) nebo Slovensko 2.0 (2014). Film FREM je po dlouholetých přípravách jejím prvním celovečerním filmem.



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 
Banner

Přihlášení



Imago, imagines I.-II.

Autoři zvolili jako východisko koncepce nové syntetické publikace věnované středověkému umění v českých zemích latinské slovo imago (označující nejen dvourozměrný obraz, kresbu apod., ale i výtvory trojrozměrné a případně i díla architektonická). academia.cz

Život byl pes

Tak to jsem já – pes Život. Rozhodně jsem se nenarodil jako domácí mazlíček. Díky různým okolnostem, které vám budu vyprávět, a také díky mému vzhledu a povaze, nikoho nenapadlo ho ze mě udělat. grada.cz

Rozhovor

Rozhovor s Robertem Vanem

200rozNarodil se na Slovensku, emigroval do Spojených států a po sametové revoluci se vrátil do Prahy. V komerční sféře patří k vyhledávaným módním a portrétním fotografům. Krom toho, jako jeden z mála, využívá ve své vlastní tvorbě techniku rozšířenou v 19. ...

Hledat

Chaty s osobností


Literatura

Investigativní novinář zpovídá elitního policistu

30 let pod prisahou perexČlověk, aby si mohl udělat vlastní názor, potřebuje znát i druhou stranu mince. V případě různých závažných kauz, jejichž náhled nabízí média často zkresleně, je to ...

Divadlo

Mamma Mia! Další vítězství Heleny Vondráčkové na muzikálové scéně

helena perex1Prozatím poslední muzikálovou rolí Heleny Vondráčkové je Donna v muzikálu Mamma Mia!, který se v Kongresovém centru Praha hraje bezmála rok. Přitom popová diva do něj vstoupila až v sobotu 21. listopadu, co...

Film

Jaký je styl mediálních dialogů?

styl-medialnich-dialogu 200Rozmluvy s nejrůznějšími osobnostmi, někdy průduchovitě našlehanými celebritami, někdy opravdovými odborníky, slýcháme z rozhlasových vln i televizních obrazovek každodenně. A jistě si každý posluchač mohl povšimnou...