Reklama

Každé obdobie má svoj vrchol hnusu - Kráľ Ubu v podaní Národného divadla DRAMA z Ľubľany

Email Tisk

kral ubuČierna komédia, v ktorej sa varírujú ubuovské témy, od nevinnej túžby po úspechu a ocenení, byť prví a najlepší až po fascináciu nad týmito víťazmi a veľkými osobnosťami, či po infantilnosť a banálnosť zla, pozície moci a vlády.(www.delo.si) 

 

 

Ak je hlavný motív Kráľa Ubu mocenská prostota, tak v inscenácii ju zobrazia ako ukážku každodenného života, a tým legitímne a rovnako aj priamočiaro vyslovia otázku – stanovisko, prečo by malo divadlo užívať politickú korektnosť, solidárnosť, normatívnosť a etiku, ak to nerobí ani vláda, ani zdravotníctvo a ani školstvo. (Dnevnik)

Alfred Jarry sa v čase premiéry (r. 1896) postaral o škandál gigantických rozmerov, ktorý rozdelil parížsku spoločnosť na dva tábory. Odporcovia titulu patrili k parížskej buržoáznej vrchnosti, ktorá Kráľa Ubu vnímala ako osobný útok a zavrhnutie zabehnutého a zdanlivo funkčného triedneho systému. Hra, ktorá začala vznikať v roku 1885 ako študentská recesia, sa v priebehu niekoľkých rokov stala kultovým vyobrazením úpadku.

kral ubu2

Kráľ Ubu si dokázal zachovať svoj reflektujúci charakter vďaka odhaľovaniu toho najhoršieho v nás. Inscenácia je kolektívnym dielom Ubu ansámblu, ktorého výsledkom je priama ukážka prevrátenej logiky človečenstva. Ako postava je kráľ Ubu problematický, ale princípy jeho fašizujúceho bytia sú neprehliadnuteľné. Je zrkadlom, v ktorom sa odráža mocenská a temná hra s veľkou dávkou čierneho humoru bez akejkoľvek rezervovanosti.

Kráľ Ubu v rukách Slovinského národného divadla DRAMA bude možno tak isto provokujúci ako v období svojej svetovej premiéry. V réžii Jerneja Lorenciho je vyobrazením primitivizmu a brutality – „hodnôt“, ktoré sú živé tu a teraz rovnako ako v druhej polovici 19. storočia. Sebaklam spôsobený dojmom, že všetci sme si rovní, je pre naše životy určujúci. Determinuje nás túžba po úspechu, obdive, tolerancia voči nespravodlivosti, podlosti, hnusu, prospechárstvu a materialistickému životnému štýlu. Tá sa pretavila do neschopnosti pomenovať a zvolať: Cisár nemá šaty!

Každá doba, každý národ a svet – každý má svojho kráľa Ubu.

Predstavenie bude uvedené so slovenskými a s anglickými titulkami.

Kráľ Ubu v podaní Národného divadla DRAMA z Ľubľany
11. 6. 2017, 19.00 h, Sála činohry, nová budova SND

Vstupenky si môžete zakúpiť v pokladniciach SND online na www.eurokontext.sk. Ak uprednostňujete rezerváciu, je vám k dispozícii telefónne číslo +421 2 204 72 289.

Zdroj foto. Kralj_Ubu_arhiv_HiResTęPeterUhan



Nejnovější články:
Starší články:

 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit





Banner

Přihlášení

K21 se představuje

IRENA AMBROŽOVÁ


redaktorka ve věku kolem třiceti let :-)

    Pochází z Prahy, kde strávila celý svůj život, kromě půlročního studia v Litvě a několika měsíčního toulání se Asií.

    Vystudovala Provoz a řízení letecké dopravy na ČVUT a Enviromental Engineering na ČZU. Pracuje jako dispečer v letecké dopravě.

    Pro K21 píše od léta 2014, před tím pracovala jako redaktorka a korektorka pro Studentpoint.cz, též přispívala do Informuji.cz, Info-Koktejl, CityBee a dalších. Na K21 má ráda příjemnou atmosféru podobně naladěných lidí  a možnost se dostat k zajímavým knižním a filmovým titulům.

    Mezi koníčky Ireny patří: literatura, letectví, cestování, tvůrčí psaní (je spoluautorkou dvou almanachů Odemykání), sport (zejména běh – členka běžeckého oddílu SK Svěrák, aktivně se účastní běžeckých závodů všech délek  a profilů, od krátkých krosů až po silniční maratony), běhá i Spartan race, ráda trávím čas v horách a nepohrdne dobrým pivem a vínem.

    A Ireny motto? „Daleká ať cesta má! Marné volání“

Banner

Anketa


Banner

Partneři

Hledat

Mimísek 26

Nové komentáře

Facebook

Twitter


Literatura

Vladimír Kafka: Život naživo

zivot200Jak spletité a nesmírně těžké mohou být životní křižovatky? O strachu ve chvíli, kdy nás dožene nepřízeň osudu, ohrožení života a úzkost z každého dalšího dne. Autor je spisovatel, malíř a léčitel a především velmi moudrý muž, který má dar vyprávět. Kni...

Divadlo

MACBETH – TOO MUCH BLOOD Make Macbeth Great Again!

Macbeth - Too Much Blood perex

V pátek 7. dubna měla premiéru inscenace Macbeth - Too Much Blood, jejímž autorem i režisérem je David Jařab. Jde o variaci na klasický Shakespearův text, v němž t...

Film

Boj o Řím: návrat historického velkofilmu

boj o rimHistorické velkofilmy prožívaly svůj zenit v 50. letech, avšak v půli 60. let jsou již diváci těmito kolosálními produkcemi přesyceni. Smrtelnou ránu žánru zasahují především dva filmy, Kleopatra J. L. Mankiewicze, které utržila v ...