Hostem letošního Anifilmu bude Adam Elliot, oscarový tvůrce populárních outsiderů
Banner

Hostem letošního Anifilmu bude Adam Elliot, oscarový tvůrce populárních outsiderů

Email Tisk

anifilm eliot perexNa letošní Mezinárodní festival animovaných filmů ANIFILM zavítá další významný host. Až z australského Melbourne přicestuje Adam Elliot, jeden ze světově nejuznávanějších současných tvůrců animovaného filmu, autor pozoruhodných a oceňovaných filmů jako jsou Oscarem ověnčený krátký film Harvie Krumpet nebo celovečerní snímek Mary a Max, který si mimo jiné odnesl hlavní ceny z festivalů v Annecy a Ottawě.

 

 

Adam Elliot se v Třeboni zdrží po celou dobu konání festivalu ANIFILM a divákům představí svou kompletní filmovou tvorbu, kterou označuje „plastelínografie“ čili biografie tvořené hlavně z plastelíny, jejichž příběhy jsou založené na pohnutých i veselých osudech jeho rodiny a přátel. A právě hlína je jeho hlavní surovina, díky níž vypráví svérázné příběhy a životy lidí na okraji; lidí většinou osamělých, často vyloučených pro nějakou odchylku od tzv. normálu. Elliot například natočil filmovou trilogii hořkých komedií věnovaných svým podivným příbuzným a jednotlivé filmy se díky tomu jmenují Strýc, Bratranec a Bratr. V celovečerním filmu Mary a Max pak jsou hlavními hrdiny a velmi nepravděpodobnými přáteli Mary, baculatá osmiletá holčička žijící v Melbourne, a Max Horowitz, obézní čtyřiačtyřicetiletý newyorský žid trpící Aspergerovým syndromem. Snímek Ernie Biscuit  pak vypráví příběh neslyšícího pařížského taxidermisty, který se vydává do zahraničí začít nový život. A ve filmu Harvie Krumpet  sledujeme stejnojmenného a poněkud retardovaného antihrdinu na jeho životní pouti z meziválečného Polska až do Austrálie.

aNIFILM ELIOT


O nevšedních osudech zvláštních Elliotových hrdinů si diváci festivalu budou moci s jejich autorem popovídat nejen v diskusích po projekcích filmů, jedinečná příležitost bude i v třeboňském divadle na neformálním moderovaném setkání, které Adam Elliot nazývá „přátelským posezením u krbu.“ A takovéto posezení s Adamem Elliotem může být jedním z nejveselejších setkání s animátorem, které lze zažít.


Adam Elliot je typický autorský filmař, ke svým snímkům píše scénáře, vytváří jejich výtvarnou podobu včetně všech postav a své plastelínové hrdiny pochopitelně i režíruje. Jen jejich hlasy nechává na profesionálních hercích, a tak v jeho filmech postavičky promlouvají díky takovým hvězdám, jako jsou Toni Collete, Philip Seymour Hoffman, Geofrey Rush nebo Eric Bana. Elliotovy jedinečné filmy se představily divákům a porotám na více než 800 festivalech, kde získaly přes 100 ocenění. Adam Elliot je také držitelem 5 cen Australského filmového institutu a za svůj půlhodinový film Harvie Krumpet získal v roce 2004 Oscara, přičemž  v poli poražených tak zanechal filmy od studií Pixar, Walt Disney nebo Twentieth Century Fox. Celovečerní snímek Mary a Max si mimo jiné odnesl ceny z festivalů animovaných filmů v Annecy a Ottawě i z festivalu Berlinale.

anifilm eliot 1


Adam Elliot je známý tím, že ve své tvorbě odmítá komerční zakázky a z principu nevyužívá žádné digitální triky ani počítačová vylepšení. Například pro celovečerní film Mary a Max bylo potřeba vytvořit 212 postaviček, 475 miniaturních rekvizit, 133 různých scén včetně panorama New Yorku a 147 kostýmků, z nichž jeden byl vytvořen podle skutečných svatebních šatů princezny Diany.


Elliotovy snímky popisují osudy nejrůznějších podivínů, outsiderů a smolařů a jeho vlastní životopis naznačuje, proč k nim má tak blízko. Inspiraci k nim totiž mohl čerpat a čerpal ze svého života. Jeho otec byl vysloužilý akrobatický klaun a zkrachovalý majitel krevetí farmy, sám Adam Elliot se po dokončení střední školy několik let živil ručním malováním triček a později se přihlásil na Victorian College of the Arts, kde se věnoval animovanému filmu a tím zahájil svou životní dráhu úspěšného filmového tvůrce. Konečně tak mohl přirozeně propojit všechny aktivity, které miluje: vyprávění příběhů, sochařství, malování a především touhu bavit publikum, donutit jej se smát i plakat.


Adam Elliot má osobní vztah i k české animaci, což dokládá slovy: „Z umění mě nejvíce ovlivnila klasická literatura a vždy mě lákaly především temnější příběhy. Vzhledem k tomu asi nepřekvapí, že mým nejoblíbenějším stop-motion animátorem byl odjakživa Jan Švankmajer.  To, že ve svých dílech zkoumá složitá a náročná témata, mi v mnoha směrech dodalo sebevědomí, odvahu a odhodlání zaměřit svou tvorbu na stop-motion filmy, které jsou jednoduše řečeno jiné.“


Některé z filmů Adama Elliota najdete na jeho stránkách: www.adamelliot.com.au/

www.anifilm.cz



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit





Přihlášení

Anketa


Partneři

Hledat

Nové komentáře


Literatura

Jedenáct – řetězec událostí, který odstartoval jeden „nečin“

mark watson jedenact 200Xavier Ireland je modrátorem nočního vysílání, v němž radí ostatním, jak přežít životní krize. Přitom sám se potácí ve vlastní nejistotě. V Anglii žije pět let pod novou identitou. Kdysi, to se ještě j...

Divadlo

Program NoD leden 2016

Přinášíme Vám program NoD na leden 2016.

...

Film

Severský filmový podzim – Ptáci nad průlivem

ptaci 200I v pátek 10. listopadu jsem vyrazila na film v rámci festivalu Severský filmový podzim do pražského kina Lucerna. Tentokrát padl výběr na válečné drama Ptáci nad průlivem, který přibližuje osudy dánských Židů a pokusy o jejich záchranu před běsnícími nacisty.