Ať žijí duchové

Kultura21.cz

Ať žijí duchové

Email Tisk


at ziji duchove 200Nemám ráda, když mi někdo říká, že je něco hloupé a zatracuje to ještě předtím, než mám příležitost se s tím seznámit osobně. Proto předem říkám, že tohle je můj názor a nechci nikoho odradit. Ale hned na začátku přiznávám, že jsem z muzikálu Ať žijí duchové, ačkoli jsem se na něj strašně moc těšila, byla trochu zklamaná.

 

Možná za to mohl ten megavelký prostor v Kongresovém centru, kdy jsme postavy na jevišti viděli jako malinké trpaslíčky, možná mě zaskočilo to obsazení herci, které znám z činohry a v muzikálu jsem se s nimi nemohla tak nějak popasovat. Ať už moje zklamání způsobilo cokoli, věřím, že spousta lidí odcházela s nadšením a plna dojmů. Přiznám se bez dlouhého vytáčení, že jsem odešla po první půlce. Prostě jsem se nudila. Svoji roli v tom mohla sehrát i skutečnost, že tu zaznívaly narážky na minulý režim, které byly určeny dospělým divákům a mně se sem nehodily, možná to bylo trochu i kvůli tomu, že byly jednotlivé písničky pospojované někdy trochu necitlivě, většinou však vtipně takovými těmi „oslími můstky“, které ale zase chápal jen dospělák. Asi jsem se neměla těšit na to, co notoricky znám už od dětství – na muzikálové zpracování filmové předlohy. Právě to, že to nebylo muzikálové zpracování filmové předlohy, mě nejspíš zmátlo. Ale každý ať si udělá názor sám, já nechci nikoho v nejmenším ovlivňovat.

at ziji duchove1

Všichni, tedy alespoň moji vrstevníci, ten film z roku 1977, který je právem řazen do kategorie rodinná komedie, dobře znají. Vypráví o snaze party školáků opravit starý hrad Brtník, pomohou jim duchové, vzdorují přitom vedoucímu samoobsluhy Jouzovi, který má s hradem úplně jiné záměry. Nakonec se vše v dobré obrátí a vyhraje dobré srdce, spravedlnost a láska. Děj muzikálu sice z filmové předlohy vychází, ale je založený na principu divadla na divadle. Do obce pod Brtníkem přijíždějí studenti DAMU a pod vedením svého slavného, leč samolibého, Mistra spolu s obecními ochotníky secvičují představení podle známého filmu. Mezi oběma skupinami přeskakují jiskřičky a postupně se vznikají milostné pletky. Mezitím se zpívá a tančí, ale taky se hodně mluví. A to mi trochu vadilo. Nicméně písní bylo dost, ať už ty, které zazněly ve filmu, nebo ty, které v něm nezazněly, ale děti je moc dobře znají. K těm původním filmovým, jako jsou Braši, v naší ruině straší, Žampióny, Zavolejte stráže, Dumky žalky, Pramen zdraví z Posázaví, Hajný je lesa pán nebo Šupy dupy dup přibyly další písničky z dílny Jaroslava Uhlíře a Zdeňka Svěráka,  třeba Elektrický valčík, Neopouštěj staré věci pro nové, Mravenčí ukolébavka, Když se zamiluje kůň, Skálo, skálo, skálo, nebo dnes už zlidovělé a stále populární Dělání a Není nutno. A bylo by zcela zbytečné zdůrazňovat, že spolu s herci zpívalo i celé hlediště.

at ziji duchove2

I přesto, že jsem viděla jen polovinu, musím říct, že celý autorský tým pod vedením Antonína Procházky, jako režiséra a autora divadelní adaptace, odvedl obrovský kus práce. To se musí nechat. Zkoordinovat všechna vystoupení, skloubit zpěvy a tance při tak velkém počtu účinkujících na jevišti, to jistě nebyla žádná legrace. Ať to byli dirigenti, scénograf, maskérky, jevištní mistr, kostymérky, produkční, rekvizitář, zkrátka celá ta parta, která způsobila, že to vypadalo tak, jak to vypadalo, a samozřejmě účinkující samotní, všichni zaslouží obdiv a poklonu. Odvedli skutečně výbornou a náročnou práci, která je stála mnoho času a úsilí. Za zmínku stojí i obrovské rekvizity, které byly opravdu úchvatné. Když jsme o přestávce sál opouštěli, a nebyli jsme zdaleka jediní, podíval se na mě můj syn, který se dnes, ve svých třinácti letech, posunul hudebně úplně jinam, než k dětským písním, a s podivně smutnýma očima hlesl: „Oni si s tím dali takový práce a nám se to moc nelíbí. Mami, není to trochu smutný?“. A na to jsem prostě neměla odpověď.

at ziji duchove3

Ještě představení tvůrčího a realizačního týmu:
Původní scénář a námět: Jiří Melíšek, Oldřich Lipský a Zdeněk Svěrák
Autor hudby: Jaroslav Uhlíř
Autor textů: Zdeněk Svěrák
Autor první verze scénosledu: Ivan Hubač
Autor divadelní adatpace a režie: Antonín Procházka
Asistent režie: Vilém Dubnička
Choreograf: Ivana Hannichová
Asistent choreografa: Tomáš Smička
Hudební produkce: Ondřej Soukup
Hudební nastudování a 1. dirigent: Dalibor Kapras
2. dirigent: Miloš Krejčí
Scénograf: Ak. Arch. Daniel Dvořák
Kostýmní výtvarník: Roman Šolc
Asistent kostýmního výtvarníka: Miluše Thumová
Sbormistr: Alena Průchová

A samozřejmě herecké a pěvecké obsazení:
Leona/ Leontýnka z Brtníku – Hana Holišová, Ivana Korolová, Petra Vraspírová
Kastelán/ rytíř Brtník z Brtníku – Jaromír Dulava, Vladimír Kratina
Vedoucí samoobsluhy – Václav Kopta, Jiří Korn
Ředitel školy – Zbyšek Pantůček, Michal Suchánek
František/ hajný Kochánek – Bronislav Kotiš, Oldřich Kříž
Starosta/ předseda DrPrHrBr – Richard Genzer, Viktor Limr
Učitelka/ Černá kronika – Dana Batulková, Miluše Bittnerová, Adéla Gondíková
Pavel/ Dlouhej Jenda – David Gránský, Pavel Režný, Petr Ryšavý
Mistr – Jiří Langmajer, Roman Vojtek
Leontýna von Brtnik – Chantal Poullain, Adéla Gondíková
Libuška/ hajná Kochánková – Štěpánka Křesťanová, Miroslava Pleštilová
Ríša/ Zrzek – Lukáš Pečenka, Milan Peroutka, Tomáš Smička
Eva – Barbora Skočdopolová, Barbora Šampalíková
Pepa – Ondřej Bábor, Filip Hořejš
Hana – Michaela Dostálková, Felicita Prokešová
Klára – Kateřina Klausová, Berenika Suchánková
Vendelín – Martina Černá, Karolína Krejčová
Adámek – Martin Hejný, Petr Ryšavý

at ziji duchove4

Premiéra představení byla 22. dubna 2016 a dodnes bylo prodáno více než 40.000 vstupenek. Producentem je společnost Dark Style Agency, která od prosince 2014 uvádí rovněž v Kongresovém centru Praha hitmuzikál Mamma Mia!

Délka představení je dvě a půl hodiny včetně přestávky

Všechno, co by vás mohlo zajímat, včetně fotografií naleznete na webových stránkách muzikálu  http://www.atzijiduchovemuzikal.cz/. Ať tak či tak, přeju pěknou zábavu. A to myslím upřímně!

(Foto: Herminapress)

( 0 hlasů )



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 
Banner

Rozhovor

ANNA KRYVENKO: Cíl mého natáčení byl splněn ve chvíli, kdy jsem do filmu dostala záběry tváří vojáků okupačních armád

MUS perex rDokumentární film Můj neznámý vojín je režijním debutem Anny Kryvenko, Ukrajinky, která ve svých 23 letech odjela studovat do Prahy a žije v ní dodnes. Domů, na Ukrajinu, se pravidelně vrací. Při jedné z takových návštěv narazila Anna na fotoalbu...

Hledat

Chaty s osobností

Příběhy Elišky, Vítka a Čenišky (12)


Literatura

Kuchařka Markéty Hrubešové pro vytížené ženy

kucharka tak varim jaPopulární herečka je dobře známá svou vášní k vaření. Zúčastnila se i pořadu VIP Prostřeno. Zároveň v roce 2011 vydala kuchařku pod názvem Tak vařím já, kde prezentuje své recepty. Kuchařka je urč...

Divadlo

OLOMOUCKÉ SHAKESPEAROVSKÉ SLAVNOSTI POPRVÉ V OLOMOUCI

olomouc skakespeare 200Olomoucké Divadlo Tramtarie přichází s novinkou. V srpnu uspořádá na nádvoří olomoucké radnice nultý ročník divadelního festivalu Olomoucké shakespearovské slavnosti. Na programu bude divácký hit Kabaret nahatý Shakespea...

Film

Léto s Best film fest

altJiž podruhé se uskuteční ve čtyřech vybraných pražských kinech filmová přehlídka toho nejlepšího za posledního půl roku. Nejúspěšnější a divácky nejnavštěvovanější snímky budou na týden opět nasazeny do programů promítání a kdokoliv tak má možnost shlédnout to, c...